Niže cijene i bolji izbor ključ su za oživljavanje prodaje električnih automobila u Europi
Kako bi sljedeće godine ponovno dobilo zamah, europskom tržištu električnih automobila potrebno je smanjenje cijena i bolji izbor proizvoda
U duljem roku, prodaja električnih automobila trebat će mnogo više od tek malenog zamaha kako bi se ispunili ciljevi europskih vlada za 2030. godinu, do koje najmanje 80 posto prodanih sedana i SUV-jeva u Europi mora biti električno.
U Europi i SAD-u pada potražnja za električnim vozilima, a giganti industrije poput Volkswagena, GM-a i Forda mogu samo promatrati dok se njihovi električni automobili gomilaju na prodajnim mjestima. Još uvijek vlada uvjerenost da će električni automobili odnijeti prevagu u duljem roku, no trenutno slabljenje potražnje mora se riješiti.
Tvrtka HSBC Global Research to kaže ovako: “Mediji, proizvođači i podaci industrije pokazuju usporenje prodaje električnih vozila, za što postoji čitav niz uzroka. Električna vozila još uvijek su podosta skuplja od automobila s motorima s unutrašnjim izgaranjem, a cjenovna pristupačnost ključna je za kupce u trenutnom širem kontekstu.” Iz korporacije također navode kako će proizvođači ili pokušati prodati automobile po nižim cijenama ili će morati odustati od dugoročnih ciljeva.
Ti ciljevi podrazumijevaju masovno tržište, što će zahtijevati da vozila pariraju praktičnosti i cijeni SUV-jeva i sedana s motorima s unutrašnjim izgaranjem. Zasad još nema dokaza da će se takva vozila pojaviti. Ako se to dogodi, moguće je da će ona doći iz Kine, što bi predstavljalo egzistencijalnu prijetnju za europsku industriju. Ako se to ne dogodi, Europljani s prosječnom plaćom neće si moći priuštiti osobni automobil i počet će ovisiti o javnom prijevozu, što sigurno neće pomoći popularnosti vladajućih političara. Prema tome, treba očekivati da će vlade poduzeti oštre korake kako bi se zacrtani ciljevi i postigli.
Tvrtka za istraživanje ulaganja Jefferies kaže kako je ovogodišnja prodaja u Europi ipak uspjela postići impresivan rast od nešto preko 2 milijuna vozila s električnom baterijom, u usporedbi s 1.6 milijuna takvih vozila prodanih 2022. godine. Jefferies predviđa kako će prodaja porasti na 4.8 milijuna 2025. i doseći 9.3 milijuna 2030. godine.
Profesor Stefan Bratzel, direktor njemačkog Centra za upravljanje automobilskom industrijom, slaže se kako europskom tržištu trebaju niske cijene električnih vozila koje bi bile kompetitivne cijenama tradicionalnih automobila.
“Nova vozila uvezena iz Kine neće ništa promijeniti u kratkom roku, no od 2025. godine i nadalje vidjet ćemo sve veći izbor cjenovno pristupačnih i dovoljno kompetitivnih električnih automobila,” rekao je Bratzel u izvješću. “Treba se pozabaciti segmentima kupaca s manjim budžetima. Za proizvođače automobila ključan faktor za uspjeh bit će smanjenje cijena električnih vozila. Globalni vođe poput Tesle i BYD-a već posluju na mnogo boljem cjenovnom temelju.”
Kina je već razvila ogromno tržište za nevjerojatno jeftine gradske automobile ograničenih mogućnosti. Tamo cijene počinju od 5.000 dolara, no ako se u obzir uzmu i europske mjere sigurnosti, to će više nego udvostručiti cijenu. Drugi stručnjaci očekuju da će kineski proizvođači željeti požuriti s ulaskom na novo tržište u Europi automobilima kao što su BYD Seagull i Wuling Bingo.
Istovremeno, europske vlade odlučile su kako će automobili s električnim baterijama činiti oko 22 posto tržišta 2024. godine, što je porast u odnosu na sadašnjih 18 posto, kao i da će se njihov udio u stabilnim intervalima povećavati do 80 posto 2030. godine.
Je li to previše za europsku automobilsku industriju nakon usporavanja zabilježenog ove godine?
Tvrtka za istraživanje ulaganja Evercore ISI vjeruje kako će na kraju sve ipak biti u redu.
“Je li ovo ‘veliki reset očekivanja od električnih vozila’? Apsolutno. Hoće li stopa rasta prodaje električnih vozila pasti na nulu? Apsolutno ne. Približava li se ta stopa točki od oko 20-25 posto prosječne godišnje stope rasta o kojoj već neko vrijeme pričamo? Vjerojatno,” napisala je tvrtka u izvješću.
Iz tvrtke također kažu kako će se globalni rast električnih vozila 2024. godine smanjiti, no da će europski rast biti između 10 i 12 posto.
“Kineski modeli, pogotovo BYD, polako dolaze u EU, što će pomoći prodiranju, no istovremeno predstavlja veliku prijetnju jeftinijem tržištu, pogotovo Renaultu. Volkswagen i MEB još uvijek se muče s proizvodima i pristupačnošću, a serija ID je pokazala najveće slabosti,” stoji u izvješću.
Iz Fitcha kažu kako je moguće da će se vlade umiješati ako ovi ciljevi za proizvođače postanu prevelik zalogaj. Nedostatak investicija u infrastrukturu punjenja, kao i strah od dometa, usporili su rast prodaje električnih vozila, dodaju.
“Čini se kako regulatori, pogotovo u Europi, također se predomišljaju oko svojih dugoročnijih politika za električna vozila,” rečeno je iz Fitcha bez dodatnih objašnjenja. “Iako očekujemo da će se globalna tranzicija nastaviti, vjerojatno je da će taj proces trajati nešto dulje u sjevernoj Americi i možda u Europi, dok će potražnja za električnim vozilima u Kini ostati snažna.”
Europska unija počela je istraživati kineske subvencije za električna vozila, no iz Fitcha navode kako bi bilo kakvi potezi EU-a mogli izazvati još oštriju reakciju Kine.
Potencijalna osveta kineskih regulatora po našem mišljenju predstavlja veću prijetnju za europske proizvođače od trenutne promjene u konkurenciji koju predvodi uvoz električnih vozila iz Kine. Fitch procjenjuje kako oko trećina tijeka novca njemačkih proizvođača ovisi o Kini koja financira investicije u električnu tranziciju koji su ključni za kompetitivnost i stabilnost dugoročnog udjela u tržištu,” kaže Fitch.
U svom izvješću, Evercore ISI navodi kako je trenutno usporenje potražnje odraz, kako kažu, “logičke zablude oko električnih vozila.”
“I proizvođači i potrošači posljednjih su godina gajili očito pogrešnu pretpostavku. Grupirali su električna vozila u posebnu kategoriju, a istovremeno pretpostavljali da će kupci plaćati premium cijene za električno vozilo. Umjesto toga, vjerujemo kako kupci električnih vozila sada traže privlačne automobile koji su slučajno još i električni,” stoji u izvješću.
Također kažu kako su dvije najveće prepreke cijena i proizvod. U Kini – najvećem svjetskom tržištu električnih vozila – cijene počinju od 5.000 dolara. U Europi i SAD-u ima mnogo manje izbora, a cijene kreću od nekih 30.000 dolara.
“Potrošači traže električna vozila cjenovno konkurentna tradicionalnima. Kao što smo vidjeli s Fordovim modelom 1-150 Lightning, kupci neće dati 10 do 15 tisuća dolara premije za električno vozilo,” zaključuje se u izvješću.
Autor originalnog članka: Neil Winton, viši suradnik Forbesa
Link: Price Cuts, Improved Choice Required To Reignite European EV Sales
(Prevela: Nataša Belančić)