Nižu se prijevare na Facebooku i Instagramu, najnovija koristi Modrića i Janaf. Lovi li itko prevarante?
Društvene mreže Facebook i Instagram pune su prijevarnih reklama. One ne djeluju previše uvjerljivo pa većinu ne zabrinjavaju, no činjenica je da uvijek ima naivnih i neupućenih koji mogu nasjesti. Baš kao i u najnovijoj s Janafom i Modrićem, u njima često zloupotrebljavaju razna poznata lica.
Redoviti korisnici Facebooka i Instagrama posljednjih godina su navikli na razne prijevare, koje ih previše ne zabrinjavaju jer u pravilu nisu uvjerljivo osmišljene.
Najnovija koja se u obliku reklame upravo “vrti” na Facebooku i Instagramu koristi fotografiju Luke Modrića i građane poziva da kupe dionice Janafa. Osim nje, trenutno je aktivna i reklama koja nudi kupnju dionica Prvog plinskog društva (PPD), a u “reklamu” je umontirana i fotografija predsjednika države Zorana Milanovića.
Facebook i Instagram ne poduzimaju dovoljno
Pomoću takvih reklama prevaranti pokušavaju doći do osobnih informacija i novca. Gotovo sve imaju jezičnih i logičnih propusta, a njihovi kreatori niti se ne trude oko detalja. Primjerice Facebook stranica lažnog Janafa u svojim podacima navodi broj telefona PIK-a Vrbovec i web stranice PIK-a Vrbovec. No, naivni i neupućeni u pravilu niti ne proučavaju detalje.
Ono što najviše zabrinjava je da Facebook i Instagram ne poduzimaju dovoljno kako bi brzo uklonile takve zavaravajuće sadržaje, a jedan od razloga može biti i to što oni zarađuju od njihovog reklamiranja. Svi se ne žele pomiriti s time. Poljski milijarder Rafal Brzoska najavio je prije tjedan dana tužbu protiv tvrtke Meta, kako bi konačno prestali zarađivati na promociji prijevarnog sadržaja. Odštetu planira uplatiti u humanitarne svrhe.
Na lažnim Facebook oglasima često su se pojavljivala poznata lica poput Andreja Plenkovića, Zorana Milanovića, Mate Rimca, Emila Tedeschija i drugih kako bi dali dodatnu težinu lažnom oglasu. Linkovi su znali voditi na lažne portale, ali i na kopije postojećih portala poput Indexa. Većina korisnika u stanju je prepoznati ovakve prijevare, ali uvijek postoje i oni nevješti ili stariji koji ne percipiraju gdje je nešto objavljeno i mogu nasjesti.
Prije mjesec dana pojavili su se i oglasi koji su pozornost privukli vijestima o lažnoj smrti Mate Rimca i Zvonimira Hodaka.
Puno korisnika ne razumije Internet dovoljno
Jedna od reklama koja se nedavno pojavila bila je posebno drska. Predstavljala se kao policijski poziv za prijavu prijevara. Naizgled besmisleno, ali zapravo primjer odličnog targetiranja. Netko naivan tko je već nasjeo na neku prijevaru lako bi mogao nasjesti na još jednu.
Smanjenju prevarenih pomoglo bi i bolje razumijevanje korištenja Interneta. Dobar primjer koji pokazuje koliko korisnika se na njemu ne snalazi je nedavna reklama za Temu aplikaciju na Facebooku. Ne radi se o nikakvoj prijevari, već o legalnoj reklami za aplikaciju koja nudi kupnju artikala iz Kine po niskim cijenama.
Naručivanje tih artikala obavlja se isključivo putem aplikacije. Unatoč tome, ispod reklame se nalazio veliki broj komentara pomoću kojih su ljudi pokušavali izvršiti narudžbe. Neki od njih pisali su što žele naručiti i navodili svoj broj mobitela. Naravno, moguće je da je i dio tih komentara lažan ili fabriciran za potrebe stvaranja dojma da se radi o ozbiljnom poslu.
FORBES Hrvatska je uputio pitanja i hrvatskoj policiji – bavi li se ovim prijevarama kojih je očito mnogo i kakvih su im rezultati u borbi protiv ovog oblika kriminala i raskrinkavanju i kažnjavanju počinitelja.