Prvi baterijski vlakovi HŽ-a stižu na testiranje na domaće pruge za mjesec dana
Dva baterijska vlaka koja HŽ Putnički promet nabavlja od Končara uz pomoć novca iz NPOO-a počet će s testnim vožnjama u studenome, a u promet će biti pušteni, kažu iz HŽ-a za FORBES Hrvatska, početkom iduće godine. Radi se i šest punionica za baterije
Početak testnih vožnji baterijskih vlakova u Hrvatskoj planiran je u studenom, a puštanje u promet bit će u prvom kvartalu 2025. godine, odgovorili su iz HŽ Putnički promet na upit FORBES Hrvatska.
Ta je tvrtka, naime, 2022. godine potpisala ugovor s Končarom-Električna vozila za nabavu dva baterijska motorna vlaka i šest punionica, što se sufinancira europskim novcem iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu. Ukupna vrijednost posla je bila 129 milijuna kuna bez PDV-a, odnosno oko 17 milijuna eura.
Dnevno do 480 kilometara
Ti se vlakovi nabavljaju radi ekološki prihvatljivog željezničkog prijevoza na na neelektrificiranim prugama, a kako je najavljeno pri sklapanju ugovora, šest stabilnih energetskih priključaka za punjenje baterija bit će u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula. Najavljeno je također da će baterijski vlakovi biti projektirani za prosječnu dnevnu kilometražu do 480 kilometara te prosječni dnevni rad do 18 sati.
HŽ i Končar su nedavno predstavili baterijski vlak i na sajmu transportne industrije InnoTrans u Berlinu, a kako stoji u priopćenju s tog sajma, vlak ima 110 sjedećih mjesta i moći će voziti do 120 kilometara na sat. Putnicima će na raspolaganju biti besplatan Wi-Fi, u vlak će moći ulaziti osobe u invalidskim kolicima, a imat će i prostor za bicikle. Punionica za punjenje baterija se još grade.
Plan sa zamjenom nagibnih vlakova
Spomenimo da je ove godine s Končarom potpisan I ugovor za nove vlakove koji će zamijeniti nagibne vlakove na pruzi Zagreb-Split. “Sukladno potpisanom ugovoru šest elektrodizelskih vlakova za povezivanje Zagreba i Splita bit će pušteno u promet do kraja 2026. godine”, odgovorili su iz HŽ Putnički prijevoz na naš upit.
Vlakovi su hibridne izvedbe i na elektrificiranoj pruzi se napajaju iz kontaktne mreže, a na neelektrificiranoj pruzi kao izvor energije koriste dizel motore. Vrijednost tog ugovora je 57,3 milijuna eura, a nabava se financira iz zajma Europske investicijske banke.
Kakvi su planovi s nabavom i puštanjem u promet novih vlakova provjerili smo kod HŽ-a jer je kompanija, prilikom u obrazloženja izmjena i dopuna Financijskog plana, navela da je došlo do promjena u planiranoj dinamici realizacije projekata koji se financiraju iz zajma Europske investicijske banke tako da je isplata avansa za nabavu osam vlakova na alternativni pogon te punionica za baterijske vlakove prolongirano na prvi kvartal 2025. godine. Razloge odgađanja avansa nisu nam pojasnili.