Sjećate se havarije “nepotopive” jedrilice? Izvlačenje s dna stajat će skoro koliko i ona sama

featured image

2. pro 2024. 10:41

Tri mjeseca nakon potonuća, planira se izvlačenje Bayesiana. Ta luksuzna jedrilica odvukla je u smrt sedam ljudi, među kojima i britanskog tajkuna Mikea Lyncha. Sad je osiguravatelji izvlače, kako bi se vidjeli razlozi zbog kojih je potonula.

Luksuzna jedrilica na kojoj je u kolovozu poginulo sedam ljudi uključujući britanskog bogataša Mikea Lyncha, izvlačit će se iz mora. Trošak te operacije mogao bi iznositi oko 30 milijuna dolara.

To je tek malo manje od vrijednosti jedrilice, koju neki procjenjuju na 40 milijuna dolara. Riječ je o jedrilici dugoj 56 metara s jarbolom visine čak 72 metra.

Nakon izvlačenja, slijedi istraga

Kako izvještava CNN, konzorcij osiguravatelja koje predvodi British Marine kod kojeg je bila osigurana, predstavio je osam mogućih planova spašavanja talijanskom tužiteljstvu.

Jedan od planova koji je uključivao uklanjanje 18.000 litara goriva odmah je odbačen zbog rizika onečišćenja okoliša. Ostali planovi uključuju rotiranje jahte koja teži 534 tone za 90 stupnjeva. Jarbol ne bi trebalo razmontirati.

Planovi se razlikuju u načinu na koji će se podići jednom kad se stabilizira. Neki sugeriraju sustave pojasa i divovskih dizalica na teglenicama za spašavanje ili posebno izgrađenim gatovima za podizanje. Drugi predlažu sustav uzgona sličan onome korištenom kod uspravljanja 290-metarskog kruzera Costa Concordia. On je potonuo 2012. godine, a operacija spašavanja bila je najveća i najskuplja ikad pokušana. Sustav uzgona uključivao bi uređaje nalik na balone koji bi polako podizali brod.

Jednom kad se jahta uspravi i podigne s dna, ovisno o stanju trupa na neki način će se odvući u sigurnu luku, najvjerojatnije Palermo. Tamo će ga zaplijeniti predstavnici zakona koji će istražiti uzroke potonuća i napraviti oporavak osjetljivih podataka s broda. Očekuje se da će izvlačenje biti obavljeno u siječnju i veljači 2025. godine.

Kao što je Forbes Hrvatska navodio u ranijim člancima, Bayesian je potonuo dok je bio usidren blizu obale. Zahvatila ga je oluja, a stabilnost je bila narušena jer mu je kobilica bila bezrazložno podignuta. Osim toga, vjeruje se kako je neki od otvora na brodu ostao otvoren, što je doprinijelo brzom prodiranju mora. Dakako, mogao je potonuti i zbog pogrešaka u dizajnu, no kako je brod ranije izdržao mnoge oluje, to se čini manje vjerojatnom opcijom.

Bayesian je trebao biti nepotopiv

Kako je potonuće narušilo ugled proizvođača The Italian Sea Groupa, njihov izvršni direktor Giovanni Costantino odmah je izašao u javnost s tvrdnjom kako su takvi brodovi nepotopivi. Čak je najavio i tužbu protiv udovice Mikea Lyncha, no od toga je odustao.

Kapetan broda James Cutfield jedan je od članova posade koji bi mogli biti optuženi zbog nesreće. Tek treba utvrditi njegovu potencijalnu krivnju zbog toga što brod nije bio pripremljen za nevrijeme. Drugi brodovi koji su se nalazili u blizini nisu imali posljedica zbog oluje.

CNN navodi podatke iz Italije prema kojima je Bayesian osiguran na oko 2,1 milijardi dolara. Mike Lynch 2014. i 2015. godine bio je na listi Forbesovih milijardera, no nakon toga vrijednost njegovog bogatstva pala je ispod milijarde dolara.