Stručnjakinja za Forbes: Kako ide domaćim hotelskim kompanijama ove sezone
Glavna sezona protiče prema očekivanjima, kaže za FORBES Hrvatska konzultantica specijalizirana za turizam Sanja Čižmar, partnerica u 505 Savjetovanju. Popunjenost hotela u kolovozu je 90-ak posto, a booking status za jesensko razdoblje u većini hotela s 4 i 5 zvjezdica na razini prošlogodišnjeg. Očekuje da će rast prihoda ove godine u sektoru biti oko 10 posto, uz pad dobiti u odnosu na 2023. godinu
Turističke kompanije čije su dionice uvrštene na Zagrebačku burzu (ZSE) u prvih šest mjeseci ove godine povećale su poslovne prihode za 11 posto, u usporedbi s istim razdobljem 2023. godine, a kako je inflacija u tom razdoblju iznosila 6 posto, ostvaren je realan rast prihoda od 5 posto, stoji u analizi koju potpisuje Sanja Čižmar, osnivačica i direktorica zagrebačke tvrtke 505 Savjetovanje, konzultantske kuće specijalizirane za turizam, i međunarodna savjetnica za Europsku banku za obnovu i razvoj.
Ipak, zaključak je da turističke kompanije u Hrvatskoj posluju u sve zaoštrenijim uvjetima privređivanja. U ovoj analizi promatrano je 16 kompanija iz hotelijerskog segmenta.
“Profitabilnost nešto ispod 2023.”
Na pitanje FORBES Hrvatska o tome što se može predvidjeti za turistički sektor na razini cijele 2024. godine, Sanja Čižmar kaže da glavna sezona protiče prema očekivanjima. “Popunjenost hotela u kolovozu je 90-ak posto, a booking status za jesensko razdoblje je u većini hotela sa 4 i 5 zvjezdica na razini prošlogodišnjeg. Hoteli s dodatnim sadržajima poput konferencijskih ili spa bilježe višu razinu rezervacija za jesen od klasičnih sun&sea odmorišnih hotela, što odgovara generalnim trendovima”, komentira.
Ona očekuje da će poslovni rezultati ključnih turističkih kompanija ove godine u pogledu prihoda biti oko 10 posto bolji nego 2023. godine, a u pogledu profitabilnosti nešto ispod prošlogodišnje razine. “Na to utječe porast troškova rada i ostalih poslovnih rashoda, koji rastu brže od rasta prihoda”, poručuje.
Zbog sezonalnosti turističke potražnje, rezultati turističkih kompanija za prvo polugodište su samo indikacija kretanja pokazatelja za cijelu poslovnu godinu, napominje ova konzultantica, ali smatra da su zamijećeni trendovi zanimljivi kad ih se promatra u odnosu na isto razdoblje 2023. i 2022. godine.
Rast rashoda, pogotovo troškova rada
Rast rashoda u prvih šest mjeseci bio je 13 posto, pa se to već odrazilo na smanjenje profitabilnosti poslovanja turističkih kompanija sa ZSE u tom razdoblju, pokazuje analiza 505 Savjetovanja. To je vidljivo iz udjela dobiti prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) u prihodu: u prvom polugodištu ove godine udjel iznosi 9,7 posto (što je jednako stanju u postkriznoj 2022. godini), a lani je u prvih šest mjeseci taj udjel bio 11,7 posto. Također, vidljivo je povećanje udjela gubitka u poslovnom prihodu. „U prvom polugodištu 2024. godine udio gubitka u poslovnom prihodu iznosi 21,4 posto, dok je prošle godine u istom razdoblju iznosio 18,3 posto“, stoji u analizi.
Naglašava se da ove godine najbrže rastu troškovi rada, po godišnjoj stopi od 16,7 posto, što je 1,5 puta brže od rasta prihoda. „Zamjetno je da troškovi rada u prvom polugodištu dostižu visokih 37,6 posto poslovnih prihoda, što je povećanje u odnosu na isto razdoblje prošle godine“, piše Čižmar.
Recimo na kraju i to da je CROBEXturist, cjenovni indeks Zagrebačke burze koji čini pet turističkih kompanija (Arena Hospitality Group, Maistra, Mon Perin, Plava Laguna i Valamar Riviera), u razdoblju zadnjih šest mjeseci u minusu 3,37 posto, a gledano untarag tri godine, dakle od kolovoza 2021. godine, u plusu 25,38 posto.