Što se to događa s čokoladom? Donosimo detaljan info zašto je sve manje čokoladna
Više je manje. Više novaca je manje robe, tako to i biva u inflaciji. No, sada je više još manje – manje sadržaja, manje ambalaže, manje kvalitetnih sastojaka. Shrinkflacija, prikriveni oblik inflacije koji znači da za istu cijenu dobijete manju tablu čokolade, manju kutiju žitarica, manju vrećicu čipsa, ovih dana puni naslovnice svjetskih medija
Uskršnji slatkiši, žitarice, čipsevi i proizvodi za čišćenje našli su se na listi proizvoda koje je pogodila shrinkflacija, skriveni oblik inflacije u kojem cijena proizvoda ostaje ista, ali ambalaža se smanjuje. Ovih je dana australska grupacija za zaštitu potrošača Choice objavila popis proizvoda koji su podvrgnuti shrinkflaciji.
Proizvođači se žale kako su im troškovi porasli. Cijene energenata, inflacija, ratovi, poremećaji u dobavnim lancima, ali i klimatski uvjeti te cijene sirovina utječu na cijene proizvodnje. To se mora negdje odraziti. Opcije su poskupljenja proizvoda, smanjenje pakiranja ili smanjenje udjela sastojaka kojima je porasla cijena.
Cijene kakaovca zbog ekstremnih vremenskih uvjeta, bolesti usjeva i raznih drugih poteškoća već neko vrijeme rastu. Suša i bolesti desetkovale su urod kakaovca u Gani i Obali Bjelokosti, najvećim izvoznicima te sirovine. Ne treba puno objašnjavati kakav je to imalo učinak na cijene. Recimo tek kako su se na njujorškoj burzi cijene kakaovca od 1980. godine do prošloga ljeta kretale ispod 3.500 dolara po metričkoj toni. Potkraj veljače ove godine tona te sirovine premašivala je 6.000 dolara.
To je razlog što su čokolade sve manje čokoladne. Mars je smanjio svoj čokoladni prutić Galaxy za 10 grama, Nestle je na britansko tržište stavio Aero čokoladice s okusom lješnjaka (te su čokoladice ionako šupljikave od zraka pa u njih ide manje čokolade), a Hershey je u SAD-u tržištu predstavio krafne koje su tek djelomično umočene u Kit Kat čokoladu, izvještava Bloomberg.
Alternative čokoladi
Više od 40 posto čokoladica u SAD-u trenutno ima nadjeve koji nisu čokoladni, već koriste zamjenske sastojke kao što su karamela, orašasti plodovi i voće, komentirao je za Bloomberg Carl Quash III, voditelj grickalica i prehrane u tvrtki za istraživanje tržišta Euromonitor International.
To je upalo u oči i gledateljima ovogodišnjeg Super Bowla, spektakla u kojem se reklame gotovo jednako prate kao i sportska zbivanja. U svojim promotivnim blokovima čokoladni divovi Hershey i Mars gledateljima su ponudili Reese’s Cups s dodatkom karamele i bombone M&M s punjenjem od maslaca od kikirikija.
Neki proizvođači čokolade pokušavaju zamijeniti kakao maslac alternativama poput palminog ulja. U prosječnoj mliječnoj čokoladi obično se nalazi petina kakao maslaca. To se, naravno, odražava na okus čokolade.
Signale da je proizvodnja čokoladnih proizvoda skup sport Hershey je odaslao i kada je na nedavno održanoj konferenciji za medije u Floridi javnosti objavio kako će staviti naglasak na druge vrste slatkiša. Iz te su američke tvrtke izjavili da u ovoj godini planiraju povećati kapacitete za gumene bombone za 50 posto, piše Business Insider.
Potrošači se bune
Proizvođači čokolade stjerani su u kut jer su, prema istraživanjima poput onoga potrošačke analitičke tvrtke NIQ, čokolada i slatkiši među prvim proizvodima kojih se potrošači odriču u doba visoke inflacije. Stoga smanjuju ambalažu, automatizacijom pokušavaju smanjiti troškove proizvodnje te smišljaju proizvode s manje kakaa i s novim okusima.
Potrošači se bune, omiljeni slatkiši sve su manji i manji, a neki su, zbog promjene sastojaka, i neukusniji. Iako se bune po društvenim mrežama, to nema nekog znatnijeg učinka, osim možda reputacijske štete za proizvođače.
U Francuskoj se pobunila i država. Francuski ministar financija Bruno Le Maire lani je shrinkflaciju nazvao prijevarom, a poslan je i službeni dekret Europskoj komisiji u kojem se od trgovačkih lanaca zahtijeva da obavijeste kupce kada u prodaju kreću smanjene ambalaže proizvoda. Trgovački lanac Carrefour u svojim supermarketima već je uveo takvu praksu.
“Nažalost, shrinkflacija nije nelegalna”, kaže Bea Sherwood iz australskog Choicea. No, naglašava kako bi se to svakako trebalo promijeniti. Potrošači bi, smatra, trebali znati što se događa kako bi mogli dati informirani pristanak na takvu kupovinu.
Nije izgledno da će se ti trendovi ubrzo mijenjati. Slatki zalogaji sve su skuplji, a očekuje se kako bi i uskršnji zečići i jaja mogli donijeti neugodna iznenađenja. Forbes Slovenija piše kako je talijanska udruga za zaštitu potrošača Codacons utvrdila kako su čokoladna uskršnja jaja poskupila u prosjeku 24 posto u odnosu na prošlu godinu.
U vrijeme korone tvrtke su pazile da im nisu sva jaja u istoj košari, a uoči ovog Uskrsa potrošači će, čini se, morati pripaziti koliko im je čokoladnih jaja u košari.