Trenutno najbrojniji novi traktori u Hrvatskoj su – kineski quadovi

featured image

17. tra 2024. 07:33

Pregled hrvatskog tržišta traktora otkrio je njegove specifičnosti. Najbrojniji novi traktori u Hrvatskoj su quadovi, a sredstvima Europske unije se manipulira. Među “pravim” traktorima pak dominira uvoz rabljenih, pa je prosjek starosti traktora u Hrvatskoj čak 34 godine. Stanje poljoprivredne mehanizacije u Hrvatskoj za FORBES je prokomentirao Franjo Dominiković

Prema podacima Centra za vozila Hrvatske u 2023. godini registrirano je 3997 novih traktora. Broj se može učiniti velik, no većinu njih zapravo čine quadovi s obzirom da se u Hrvatskoj oni homologiraju kao traktori. Među quadovima dominiraju oni kineskih proizvođača. U 2023. godini prvi put je registrirano njih oko 2500. Najprodavanije marke quadova su redom CFMoto, Linhai, Goes, Odes, Jinma, Foton, Europard, YTO, EuroWolf, HSun i Lovol.

CFMoto je najprodavaniji quad u 2023. godini.

Doduše, jedna od namjena quadova jest ona poljoprivredna. Oni mogu znatno manje nego traktori, ali mogu prenositi teret u prikolicama, a uz pomoć priključaka mogu i kositi travu, prskati usjeve, plužiti, rasipati sjeme i raditi razne druge funkcije. Nismo uspjeli doći do podatka koliko njih se koristi u poljoprivredi, a koliko za druge funkcije poput rekreacije, lova i slično.

Kineskih quadova puno, kineskih traktora sve manje

Za razliku od njih, broj novih kineskih traktora je gotovo zanemariv. Svake godine ih je sve manje.

Franjo Dominković, potpredsjednik Udruge prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme u Republici Hrvatskoj i savjetnik direktora u tvrtki PMT za Forbes Hrvatska pojašnjava kako je to zbog toga jer su neki kineski i indijski proizvođači propali, dok ostali više ne zadovoljavaju (sve višu) minimalnu razinu eko standarda.

“Pravih” novoregistriranih traktora u 2023. godini bilo je 1021, što je 0,6 posto više nego godinu ranije. Dominković kaže da je među njima puno onih najnovije tehnološke opremljenosti. Najbrojniji su redom John Deere, Lamborghini, Claas, Deutz, New Holand, Case, Fendt, Valtra i Ferguson.

U Sloveniji i zapadnoeuropskim državama koje Dominković nabraja prošle godine je došlo do pada prodaje traktora. Razlog su loše poljoprivredne godine, disparitet između nabavnih i prodajnih cijena i rat u Ukrajini. Hrvatsku u 2024. godini također čeka pad, a tome ne pomaže ni jako sporo rješavanje zahtjeva za potpore koje pomažu pri kupnji traktora. Njih se nekad čeka i duže od dvije godine.

Na prosvjedu poljoprivrednika u veljači u Čakovcu većina traktora bila je najviše razine tehnološke opremljenosti Foto: Vjeran Žganec Rogulja / Pixsell

Manipulacija EU sredstvima kod kupnje rabljenih traktora

Dominković kaže kako se kupuje i jako puno rabljenih traktora, čemu pridonosi i Europska unija. U 2023. ih je nabavljeno 3430. Programi za male i mlade poduzetnike dozvoljavaju kupnju polovne mehanizacije stare i do 50 godina, pa je puno “smeća” odnosno starih traktora iz Francuske i Nizozemske završilo u Hrvatskoj.

Prosjek starosti traktora u Hrvatskoj je čak 32,04 godine. U 2023. godini je bilo 143.080 registriranih traktora, od čega je njih 125.022 starije od 10 godina. Bio bi još veći da u toj skupini nisu i quadovi.

Dominković upozorava i na prijevare kod dobivanja europskih sredstava. Otac – vlasnik OPG-a, primjerice prenese dio zemljišta na sina, sin formira svoj OPG i tako se pojavi u skupini mladih (ispod 40 godina starosti) i malih poljoprivrednika. Otac mu nakon toga proda svoj stari traktor koji ovaj plaća od novca EU. Takvo “poticanje” unutar obitelji strogo je zabranjeno. No, Europski ured za istrage ne provodi istrage radi jednog traktora.

Dominković kaže kako je bilo jako puno takvih slučajeva te se vjerojatno broje u tisućama. Pisao je o tome i upozoravao, ali ga nitko nije ozbiljno doživio. Ignorirala ga je čak i Agencija za plaćanja u poljoprivredi kojoj je predlagao da barem prati situacije kad prodavatelj i krajnji kupac imaju isto prezime.