Ukrajinski piloti aviona F-16 imaju ozbiljan problem: Morat će letjeti nisko
Projektili vole visine, ali ruska protuzračna obrana ukrajinske pilote će prisiliti da lete blizu tla, a to dramatično ograničava efekt njihovih projektila
Očito je što će ukrajinske zračne snage pokušati postići s 85 aviona F-16 nakon što oni u narednim tjednima počnu pristizati u Ukrajinu.
Pokušat će presretati ruske bombardere Suhoj koji na ukrajinske trupe – ali i civile – bacaju do 3.000 kliznih bombi na satelitsko navođenje. Te klizne bombe za Ruse su pravo “čudo”, navodi ukrajinska stranica Deep State. Zasad Ukrajinci za njih “praktički nemaju odgovor.”
Suhoj Su-34 leti visoko i brzo i može baciti klizne bombe na udaljenosti od 40 kilometara, čak i 65 u slučaju novijih bombi. To je dovoljno daleko da ukrajinska postojeća protuzračna obrana ne može uvijek uzvratiti napad.
Ipak, ukrajinski piloti novih aviona imat će težak posao, objasnio je analitičar Justin Bronk u novoj studiji za institut Royal United Services Institute. “Bit će vrlo teško redovito presretati avione s kliznim bombama,” napisao je Bronk.
Glavni problem predstavlja ruska protuzračna obrana na tlu, koja prelijetanje na velikim visinama praktički bilo gdje u Ukrajini čini iznimno opasnim – a to je pogotovo slučaj za područje od nekih 160-ak kilometara od linije fronte, daleko u dometu ruskih sustava S-400.
Iako je moguće da Ukrajina za svoje nove avione nabavlja projektila AIM-120D dometa 160 kilometara, što bi omogućilo ukrajinskim pilotima da iz zraka, s ruba dometa ruske protuzračne obrane, gađaju ruske klizne bomberdere, u praksi AIM-120 ne postižu uvijek svoj puni domet.
“U blizini fronte će ukrajinski piloti morati letjeti vrlo nisko kako ih ruska protuzračna obrana ne bi detektirala i srušila,” napisao je Bronk.
“Na tako niskim visinama projektili se izbacuju u zraku s mnogo aerodinamičkog otpora i moraju se boriti protiv gravitacije kako bi dosegle visine na kojima se nalaze njihove mete,” dodao je Bronk. “Rezultat je taj da motori projektila često sagore unutar prvih par sekundi leta i ne dobiju ni izbliza dovoljno brzine i visine kao što bi dobili da su lansirani s veće visine.”
Ispaljen s niske visine, AIM-120 gubi potencijalno i desetke kilometara dometa, što bi ih moglo učiniti beskorisnima protiv ruskih kliznih bombardera, osim ako ukrajinski piloti ne uspiju nekako uletjeti duboko u teritorij pod ruskom kontrolom i preživjeti dovoljno dugo da ispale svoje rakete.
Koje je rješenje?
Kao što naglašava Bronk, jedno moguće rješenje ovog problema su projektili nešto duljeg dometa, poput europskih Meteora, koji u optimalnim uvjetima dosežu udaljenosti od oko 200 kilometara. Problem je u tome što Meteori nisu kompatibilni s avionima F-16, kao ni s borbenim zrakoplovima Mirage 2000-5 koje je Ukrajini obećala Francuska.
Jedini tip aviona koje bi Ukrajina mogla dobiti, a koji može nositi Meteore, švedski je JAS-39 Gripen. Stockholm je izrazio volju da donira višak Gripena Ukrajini, ali je također rečeno kako će pauzirati prebacivanje dok Ukrajinci ne dobiju prve isporuke F-16.
Novi ukrajinski saveznici navodno su zabrinuti da bi mogli preplaviti ukrajinske zračne snage s previše nove opreme u pretjerano kratkom roku.
Ako je Bronkova procjena točna, moglo bi proći poprilično vremena – možda i više od godinu dana – prije nego Ukrajina dobije kombinaciju projektila i zrakoplova koja može rušiti ruske klizne bombardere bez ekstremnog rizika po ukrajinske pilote.
To pomaže objasniti zašto je Ukrajincima toliko važno napadati ruske avione i skladišta bombi dok su oni prizemljeni.
Ranije ovog mjeseca, ukrajinski dronovi dugog dometa udarili su u bazu Suhoja u Morosovsku u Rusiji. Moguće je kako je u napadu uništeno ili barem oštećeno nekoliko aviona. To je samo posljednji u seriji napada dronovima koji izazivaju ogromne štete u ruskim zračnim bazama.
Trebamo očekivati još više ovakvih napada, čak i nakon što Ukrajina počinje dobivati F-16. “Zasad su napadi na ruske zračne baze najbolji način da Ukrajinci ograniče štetu koju ruske zračne snage mogu izazvati na fronti,” napisao je Bronk.
Autor originalnog članka: David Axe, Forbes
Link: Ukraine’s F-16 Pilots Have A Problem: They’ll Have To Fly Low To Survive – And That Impedes Their Missiles
(Prevela: Nataša Belančić)