Veća vozila nisu uvijek sigurnija – čak mogu biti i opasnija, pokazuje istraživanje

Dugo se vjerovalo da su veća vozila sigurnija od manjih. Na primjer, ogromni Chevrolet Suburban vjerojatno bi pružio veću zaštitu putnicima u sudaru od malog Mini Coopera.
Međutim, povećanje težine manjim vozilima značajno doprinosi zaštiti putnika. Povećanje težine ionako teških vozila ne poboljšava značajno sigurnost njihovih putnika. Međutim, to ih čini znatno opasnijim za ostale sudionike u prometu.
Ovo su glavni nalazi studije koju je objavio Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). To je neprofitna organizacija koju financira industrija osiguranja. Studija je pokazala da “ekstra veliki” ne znači “ekstra siguran”.
“Za američke vozače, uobičajeno je mišljenje da ako je veće vozilo sigurnije, onda je još veće vozilo još sigurnije”, rekao je David Harkey, predsjednik Instituta, u službenoj izjavi.
“Ovi rezultati pokazuju da to danas nije točno.” Ne za ljude u drugim automobilima, i što je najvažnije, ne za same putnike u velikim vozilima.
Dodatna težina ne donosi značajno smanjenje rizika
Istraživanje je analiziralo sudare dvaju vozila različite težine i njihov utjecaj na sigurnost putnika. Procjene su uključivale automobile, terenska vozila i kamionete.
Znanstvenici su otkrili da za vozila koja teže manje od prosjeka voznog parka, rizik od smrtnog stradavanja putnika u sudaru značajno opada sa svakih dodatnih 225 kg težine. Međutim, ove prednosti imaju ograničenje – u vozilima koja su teža od prosjeka, dodatna težina ne smanjuje značajno rizik za putnike.
Osim toga, prema izvješću, dodavanje 225 kg vozilu koje je lakše od prosjeka voznog parka gotovo da ne povećava rizik za putnike u drugim vozilima. Međutim, isto povećanje mase za veća vozila koja su teža od prosjeka značajno povećava opasnost za druge sudionike u prometu.
Prethodno su i terenska vozila i kamioneti predstavljali nerazmjerno veću prijetnju putnicima u automobilu, navodi se u izvješću. Međutim, postali su znatno manje opasni nego prije, uglavnom zahvaljujući promjenama koje su proizvođači automobila napravili na prednjim dijelovima vozila. Ove promjene omogućile su bolju usklađenost sa strukturama automobila koje apsorbiraju energiju, poboljšanu strukturnu snagu karoserije i dodavanje bočnih zračnih jastuka koji štite putnike u slučaju bočnog sudara.
Prije uvođenja ovih promjena, putnici u automobilu imali su 90 % veći rizik od smrti u sudarima s SUV-ovima težim od 5000 funti u usporedbi s sudarima s drugim automobilima. Nakon promjena rizik je pao na 20 %. To znači da su teški SUV-ovi postali znatno manje smrtonosni za putnike u automobilu.
SUV manje opasan za putnike
Upravo zbog ovih pozitivnih promjena SUV i kamioneti danas su znatno manje opasni za putnike u automobilu nego što su bili nekad. Ipak, trenutačno je najveći faktor rizika njihova težina.
“Vozila koja su teža od prosjeka imaju veću vjerojatnost da će se sudariti s vozilima koja su lakša od njih, dok obrnuto vrijedi za vozila koja su lakša od prosjeka”, rekao je Sam Monfort, vodeći statističar pri Insurance Institute for Highway Safety i glavni autor studije.
“Ova analiza pokazuje da vas odabir preteškog vozila ne čini sigurnijim.” Međutim, postajete veća opasnost za druge.”
U posljednjih nekoliko godina prosječna težina automobila je porasla, težina SUV-ova se smanjila, ali kamioneti su postali još teži.
“Pozitivno je to što su automobili i SUV-ovi sada sličniji po težini”, dodao je David Harkey, predsjednik Instituta. “Ovi podaci pokazuju da bi prelazak na lakša kamioneta donio velike koristi, pogotovo jer mnogi vozači ne koriste svoje kamione za prijevoz teškog tereta.”
Tanya Mohn, suradnica Forbesa