Zašto je Petrol odlučio tako snažno pohvaliti premijera Plenkovića i ministra Šušnjara

Aktualno Gordana Grgas 13. kol 2024. 14:29
featured image

13. kol 2024. 14:29

Vlada RH je u ponedjeljak povećala najvišu dopuštenu maržu na goriva za 3 centa, a iz Petrola, kompanije koja drži drugi po veličini lanac benzinskih pumpi u Hrvatskoj, na to je stigla zahvala za stratešku podršku i najava zelenih ulaganja. No, na pitanje FORBES Hrvatska što će biti s tužbom koju su 2022. godine podnijeli protiv Vlade zbog odluke o smanjivanju marže, iz Petrola nisu odgovorili. Poručili su da “ne mogu komentirati poslovne odluke” te da vode “konstruktivan dijalog s donositeljima odluka”  

„Grupa Petrol zahvaljuje Vladi Republike Hrvatske, osobito premijeru Andreju Plenkoviću i ministru Anti Šušnjaru, za njihovu stratešku podršku.“

Tako je ta naftna kompanija, koju od studenog prošle godine vodi Sašo Berger, reagirala na odluku s telefonske sjednice Vlade u ponedjeljak s jednom točkom dnevnog reda – Prijedlog Uredbe o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata –  kojom je najviša dopuštena marža na gorivo povećana za 3 centa.

I u Ini zadovoljni, pozivaju na slobodno tržište

Odgovarajući na upit FORBES Hrvatska, iz Ine su pak u utorak odgovorili da i oni pozdravljaju Vladin potez i najnovije promjene u definiranju maloprodajnih marži na goriva. Kažu pritom da je Ina kroz dosadašnju regulaciju „značajno doprinijela sigurnosti opskrbe tržišta te se pokazala kao pouzdan partner Vladi RH u uvjetima energetske krize“, te zaključuju da „stabilizacija energetskih tržišta otvara prostor za deregulaciju i povratak principima poslovanja slobodnog tržišta“.

Doduše, Vlada u svom popratnom tumačenju odluke ističe da će povećanje marže „omogućiti malim distributerima olakšano poslovanje“, ali očito joj se vesele i veliki.

Zašto je odluka pala sada, usred ljeta?

Vlada tumači da su cijene na tržištu već četvrti tjedan za redom u padu, pa „građani neće osjetiti posljedice ovog povećanja marži“, a odluka je donijeta „s ciljem osiguravanja opskrbe,  s obzirom na to da mali distributeri već neko vrijeme posluju u otežanim uvjetima“.      


Usporedba s maržom prije krize

I nakon najnovije odluke o cijenama goriva, iz hrvatske Vlade poručuju kako bi, da nema njihovih mjera, te da se maloprodajne cijene u potpunosti slobodno formiraju na nivou premija energetskih subjekata prije prve Vladine uredbe, cijene izgledale ovako:  
* 1,55 EUR/l za benzinsko gorivo
* 1,50 EUR/l za dizelsko gorivo
* 0,90 EUR/l za plavi dizel
* 1,41 EUR/kg UNP za spremnike
* 2,04 EUR/kg UNP za boce

Slijedi izračun koji kaže da će cijena bezninskog goriva sada biti 1,53 eura za litru, što je povećanje od 1 centa, dizel ostaje nepromijenjen sa 1,41 eura za litru, a plavi dizel stoji 0,81 euro za litru, što je povećanje od 3 centra. Ukapljeni naftni plin poskupljuje  5 centi za spremnike, a 2 centa za boce. 

Petrol: Dodatna sredstva za ulaganja u energetsku tranziciju

Iz Petrola, koji je 2022. godine pokrenuo i tužbu protiv Vlade RH zbog reguliranja cijena naftnih derivata, sada u posebnom, pozitivno intoniranom priopćenju kažu da je „tijekom najveće energetske krize, Vlada Republike Hrvatske pokazala iznimnu odgovornost i brigu za građane i gospodarstvo, održavajući niske marže na gorivo kako bi se ublažila financijska opterećenja“, a da u trenutnim uvjetima povećanje marži „omogućuje trgovcima naftnim derivatima, uključujući Petrol, da usmjere dodatna sredstva u projekte koji podržavaju energetsku tranziciju i gospodarski rast. Grupa Petrol naglašava da će povećanje marži biti provedeno uz maksimalnu transparentnost, čime se doprinosi poboljšanju kvalitete usluga i podršci lokalnoj zajednici bez negativnih posljedica za potrošače.“

Petrol je, podsjetimo, preuzimanjem Croduxa 2021. godine postao drugi najveći lanac benzinskih crpki u Hrvatskoj.

Znači li najnovije priopćenje da su odustali od tužbe i zahtjeva za obeštećenjem od hrvatske Vlade, pitali smo ih. Odgovorili su kratko i to tako da su izbjegli odgovor: “Poslovne odluke ne možemo komentirati. Da bismo postigli što bolji interes društva i njenih dionika, kontinuirano vodimo konstruktivan dijalog s donositeljima odluka.”  

Inače, i slovenska vlada je sredinom prošlog mjeseca povećala dopuštenu maržu na benzin i dizelsko gorivo, u sklopu svoje regulacije cijena na benzinskim postajama, no kako su tada izvijestili mediji, Petrol je ocijenio da to povećanje nije dovoljno da pokrije sve troškove distribucije goriva i derivata,  a nezadovoljan je bio i Mol.

Usporedba marži u Sloveniji i Hrvatskoj

Iznos najviše dopuštene marže za dizelsko gorivo i benzin od 95 oktana na benzinskim postajama izvan autocesta i brzih cesta povećan je u Sloveniji za po dva centa na 0,0983 eura po litri dizelskog goriva i na 0,0994 eura za litru benzina. Iz Petrola su objavili tada da im je cilj približiti se maržama prosjeka zemalja Europske unije koji iznosi oko 20 centi po litri goriva.

U Hrvatskoj su daleko bliže tom cilju. Naime, u Vladinoj odluci od ponedjeljka stoji da se najviša visina premije energetskog subjekta utvrđuje za motorne benzine 0,1545 eura za litru, a dizelska goriva u iznosu od 0,1545 eura za litru.

 Uostalom, da je Petrol i do sada bio zadovoljniji maržama u Hrvatskoj nego u Sloveniji poručio je u intervjuu iz travnja ove godine predsjednik Uprave Sašo Berger. Rekao je, naime, da  „marža na naftne derivate u Hrvatskoj omogućuje Petrolu da pokrije operativne troškove i nastavi s uspješnim poslovanjem. Situacija u Sloveniji zahtijeva više pažnje jer trenutačno određena marža nije dovoljna za pokrivanje svih troškova, što predstavlja veći izazov.“ Tumačio je i da marža nije sinonim za dobit nego je namijenjena financiranju operativnih troškova.

Upitan je li već održavao ili namjerava imati kontakte s hrvatskom Vladom, odgovorio je tada  da u svim zemljama u kojima posluju redovito komuniciraju s lokalnim regulatorima i donositeljima odluka,  a najavio je da je Grupa Petrol u 2024. odredila 130 milijuna eura za investicije, od čega će 44 posto biti usmjereno prema projektima energetske tranzicije.