Utrka s vremenom: Synapse ima samo dva mjeseca da pronađe novog bankovnog partnera
Devet godina stara tvrtka Synapse Financial Technologies dugogodišnji je lider u sektoru usluga bankarstva, u niši pružatelja softverskih usluga koja start-upovima nudi jednostavan način iskorištavanja financijske infrastrukture poput provjeravanja bankovnih računa ili pristupa međubankovnim transferima.
Prošle godine Synapse se mogao hvaliti sa 76 milijardi dolara godišnjeg obujma transakcija i 18 milijuna krajnjih korisnika, a u jednom trenutku su među njihovim klijentima bili i digitalna banka Dave, kao i novi igrači u sektoru poslovnog bankarstva, Rho i Mercury. Međutim, regulatori sve više počinju obraćati pažnju na sektor bankarstva kao usluge (BaaS), što znači da se klijenti odlučuju prebaciti na direktni odnos sa samim bankama. U kolovozu prošle godine, primarni bankarski partner Synapsea Evolve Bank and Trust obavijestio je Synapse kako planira prekinuti njihovo partnerstvo, stoji u pismu koje je na uvid dobio Forbes. Proces prekida zakomplicirao se nakon što je otkrivena rupa od 14 milijuna dolara na Synapseovom računu sredstava klijenata u Evolveu. Zbog toga Evolve, kako bi pokrio razliku, odbija isplatiti oko 17 milijuna dolara koje duguje Synapseu.
“Čvrsto vjerujemo kako ovaj problem nije utjecao samo na naše partnerstvo, već je i imao negativne posljedice po naše cijenjene klijente iz fintecha,” izjavio je izvršni direktor Synapsea, Sankaet Pathak, u listopadu nakon što je Fintech Business Weekly izvijestio o problemima u partnerstvu.
Synapse i njegovi klijenti moraju se u potpunosti maknuti iz Evolvea do kraja prosinca, izjavila je osoba koja ima uvid u situaciju. Istovremeno, tvrtka mora pronaći jednu ili više novih banaka koje imaju osiguranje američkog FDIC-a (vladine korporacije koja osigurava štediše u američkim komercijalnim bankama i štedionicama) i obavijestiti ih o promjeni. Internetska stranica Synapsea navodi tri druge banke koje u njihovo ime drže sredstva klijenata: American Bank, AMG National Trust i Lineage Bank. Nejasno je hoće li ijedna od te tri banke prihvatiti to partnerstvo, pogotovo jer regulatori sve pomnije nadziru BaaS partnerstva.
“Tijekom prethodnih 18 mjeseci, Evolve je proveo strategiju prebacivanja fokusa na direktne odnose s fintech sektorom, umjesto da partnerstva grade kroz posrednike,” rekao je glasnogovornik Evolvea. “Bilo kakvi navodi, u medijskim izvještajima ili drugdje, da tim posrednicima nije dano dovoljno vremena za prebacivanje računa klijenata nisu istiniti.”
Jedan ključan problem može se pronaći već u temeljnoj strukturi partnerstva između Synapsea i Evolvea. Pružatelji BaaS usluga otvaraju takozvane FBO (eng. for benefit of – za korist) račune za svoje klijente. Ti računi omogućavaju pružateljima BaaS usluga da upravljaju sredstvima u ime klijenata, a istovremeno štite potraživanja klijenata za imovinu. Danas mnogi pružatelji BaaS usluga otvaraju posebne FBO račune za svakog klijenta, što olakšava nadzor nad sredstvima.
Ipak, Synapse u Evolveu ima šest FBO računa za oko 40 klijenata, kaže osoba koja ima uvid u situaciju. Takvu strukturu lakše je postaviti i održavati, pogotovo ako pružatelj BaaS usluga ima mnogo klijenata s malim sredstvima, no dugoročno to znači da ne postoji posebno osmišljeni pristup upravljanju pojedinim računima. Synapse je pravio razliku između klijenata koji pružaju usluge potrošačima i tvrtki, no u svim drugim slučajevima sredstva krajnjih korisnika čuvana su zajedno. Najveći klijent Synapsea, Mercury, imao je vlastiti FBO račun. Na vrhuncu svog poslovanja, na računima Synapsea u Evolveu nalazilo se 7 milijardi dolara depozita klijenata.
Zbog ovako problematične strukture, vjerojatno je bilo teško primijetiti probleme u poslovanju. Na primjer, Synapse i Evolve odgovorni su za raspoređivanje udjela naknada koje trgovci plaćaju za pokrivanje troškova obrade plaćanja kartičnim mrežama poput Vise ili Mastercarda. Synapse je slučajno za svaku transakciju naplaćivao prevelike naknade, a sredstva s FBO računa je koristio i za pokrivanje troškova kupnje i naknada, kaže osoba koja ima uvid u situaciju. Synapse bi troškove naknade trebao pokrivati vlastitim sredstvima, koje se obično pokrivaju kroz naknade za klijente. Ova greška dovela je do preplaćivanja u iznosu od 14 milijuna dolara na FBO računu na kojem se nalazila gotovina fintech tvrtki za potrošače.
U pismu iz rujna, Pathak za tu grešku proziva Evolve, no glasnogovornik tvrtke kaže kako je banka slijedila upute Synapsea i odbacuje odgovornost za pogrešna naplaćivanja. Kada je Kroll Consulting otkrio grešku, Evolve je povećao minimalni potreban iznos na rezervnom računu Synapsea na 50 milijuna dolara. Nakon što Synapse nije uspio ispuniti novi zahtjev, Evolve je 17 milijuna dolara rabata koje je dugovao Synapseu preusmjerio u rezervni račun.
Istog dana kada je Evolve podigao minimalni potreban iznos, u Synapseu su saznali kako Mercury neće obnoviti ugovor s njima, već će ući u direktno partnerstvo s Evolveom. Nedugo nakon toga, Synapse je otpustio 40 posto svojih zaposlenika, ne ponudivši im otpremninu.
Uz prozivanje Evolvea za problem naplaćivanja naknada, Pathak je u pismu koje je na uvid dobio Fintech Business Weekly također naveo i čitav niz problema i nedostatnih plaćanja koji su, kako on tvrdi, doveli do gubitaka za Synapse.
“Blisko i predano surađujemo s fintech platformama koje na dnevnoj bazi moraju provoditi procese usklađivanja izvoda o transakciji u dokumentaciji. Proaktivno pazimo da platforme imaju točne podatke i prave alate koji im pomažu u tom procesu,” rečeno je iz Evolvea.
Autor originalnog članka: Emily Mason, Forbes
Link: Against The Clock: Synapse Has Two Months To Find New Bank Partner
(Prevela: Nataša Belančić)