Zašto je Barbie uvrštena na ovogodišnji Forbesov popis najmoćnijih žena svijeta?

Lifestyle Forbes 10. pro 2023. 10:31
featured image

10. pro 2023. 10:31

Vlade diljem svijeta donose zakone kojima se umanjuju prava žena, a legendarna Barbie postala je simbol ne samo osnaživanja žena, već i nužnosti borbe za ponovnim vraćanjem one moći koja im je oduzeta

Barbie je prvi izmišljeni lik koji je dospio na Forbesov popis najmoćnijih žena u povijesti. Na popisu se nalazi 99 vrijednih, stvarnih poduzetnica, čelnica i inovatorica. Ovo sigurno nije konvencionalan izbor, a mogao bi se pokazati i posebno kontroverznim u godini obilježenoj ratovima, klimatskom krizom, prijetnjama za demokraciju i trendu narušavanja ženskih prava.

Ipak, upravo su stvarne poteškoće u prevladavanju tih prepreka razlog zašto je Barbie uvrštena na popis.

Ona je možda samo lutka, no ove godine postala je mnogo više od toga. Popularnost filma redateljice Grete Gerwig Barbie je učinila simbolom nužnosti borbe za vraćanje oduzete moći žena. Barbie je već generacijama inspiracija za djevojčice i njihove majke, no ove godine ta inspiracija je bila najpotrebnija. A Barbie je dorasla izazovu. Gotovo 65 godina nakon njenog “rođenja,” Barbie, sa svojih 30 centimetara visine, ima divovski utjecaj.

“Ona je prava sila,” kaže Lisa McKnight, izvršna direktorica za brending Mattela i globalna čelnica Barbie. “Ona je dala energiju čitavom pokretu. Barbie u ovom trenutku definitivno grabi naprijed.”


McKnight to kaže savršeno svjesna kako Mattel, njen poslodavac, ima direktne koristi od snage Barbie. Utjecaj je možda teško izmjeriti, no Barbie je i u brojkama postigla rezultate. Podigla je čitavu industriju. Nakon izlaska filma Barbie, prodaja lutki porasla je za 16 posto u trećem kvartalu u odnosu na prošli period prošle godine i dosegla 605 milijuna dolara. Iz tvrtke za istraživanje tržišta Euromonitor International kažu kako ovaj efekt nije ograničen samo na Mattel: Barbie bi mogla globalnu prodaju lutaka do 2027. “dotjerati” do 14 milijardi dolara, što je porast od 16 posto u odnosu na slabiju prodaju 2022.

Rekordan broj ljudi pogledao je film. Barbie je na globalnim kinoblagajnama zaradila 1.4 milijarde dolara, čime je Greta Gerwig ušla u povijest kao prva redateljica koja je samostalno režirala film sa zaradom od preko milijardu dolara. O filmu se toliko pričalo da je privukao bijes konzervativnog kanala Fox News, a Pantone je Barbie nijansu ružičaste prozvao bojom godine.

Barbie također na TikToku i Instagramu ima preko pet milijuna pratitelja, a na YouToubeu ih je gotovo 12 milijuna.

Te brojke, koliko god bile impresivne, ništa su u usporedbi sa svime onime o Barbie što se ne da tako lako izmjeriti.

Sloboda izbora

Kada je Barbie prvi put stupila na scenu 1959. godine, u nekim američkim saveznim državama kontracepcija je bila ilegalna, što je znatno ograničavalo živote žena. Žene nisu mogle posuđivati novac iz banaka, čak ni otvoriti račun bez potpisa supruga ili oca. U tom svijetu mnoge žene na ovogodišnjoj listi najmoćnijih ne bi mogle biti ono što jesu: Izvršna direktorica Citigroupa Jane Frazer (sedma na popisu), izvršna direktorica Oraclea Safra Catz (17. na popisu) ili predsjednica Nasdaqa Adena Friedman (43. na popisu) ne bi mogle voditi međunarodne financijske institucije, tehnološke tvrtke niti burze u svemiru u kojemu im treba potpis muža za isplatu čeka.

Istovremeno, Barbie je mogla biti što god je htjela. Stvorila ju je Ruth Handler, kako bi svojoj kćeri pokazala da je u redu sanjati o životu koji seže dalje od brige za djecu. Barbie je dosad imala 250 različitih poslova: bila je poduzetnica, predsjednička kandidatkinja, arhitektica i astronautkinja. Zbog oluje kritika zbog nesamopouzdanja koje Barbie sa svojim nerealističnim, savršenim tijelom može izazvati među djevojčicama, danas je možda lako zaboraviti da je u svojim počecima ona bila revolucionarna figura.

Patti McConville / Alamy / Alamy / Profimedia

Barbie je imala ključnu ulogu u učenju djevojčica o tome što sve mogu postići, kaže Colleen Kirk, profesorica na Tehnološkom institutu u New Yorku koja se bavi ponašanjem potrošača. Kada se djevojčice igraju s lutkama, one za sebe istražuju i kreiraju različite identitete, govori. “Odjednom imate situaciju gdje se djevojčica igra s astronautkinjom ili liječnicom i poistovjećuje se s njom. Nije stvar u igrački, nego o čitavoj ideji da Barbie može biti simbol naših ambicija. Sebe vidimo u toj lutki, kao žene svih dobi, a to je vrlo moćno.”

Popularnost Barbie nije oduvijek bila na ovim razinama. Prodaja je 2014. dosegla dno, a različitost ponude lutaka u svijetu Barbie direktan je rezultat napora koje je predvodila McKnight. Upravo zato ona kaže kako je Barbie istovremeno “i preslika kulture i inpiracija za nju.” Kako bi bila uspješna, Barbie mora izgledati kao svijet oko nje – a u tom svijetu su se standardi ljepote promijenili gotovo jednako drastično kao i uloga žene u društvu.

Utjecaj Barbie sada je na vrhuncu, a istovremeno snaga žena slabi. Žene u SAD-u još uvijek su u šoku nakon prošlogodišnjeg rušenja zakona koji legalizira pobačaj. To je najveći korak unatrag za prava žena u čitavoj jednoj generaciji. Žene na Bliskom istoku još uvijek su žrtve rodno uvjetovanog nasilja. Žene u siromašnijim gospodarstvima poput Zambije, Malija, Bangladeša ili Pakistana disproporcionalno trpe ekstremne posljedice klimatskih promjena. Četrdeset tri godine nakon što je Islanđanka Vigdis Finnbogadottir postala prva predsjednica neke države svijeta, žene su još uvijek iznimno podzastupljene u svijetu politike.

Spremni za Barbie

Situacija u svijetu pripremila je javnost za film Barbie, a ne iznenađuje da je on postigao takav uspjeh. Pogledajmo samo radnju: svijet koji vode žene bude zaražen agresivnim, dominirajućim muškarcima i nastupe regresivne rodne norme. Žene izgube pozicije moći, no ne prihvate ono što im se događa. Odluče uzvratiti udarac i naučiti muškarce koliko je svijet bolji za sve kada i žene imaju priliku voditi. Do kraja filma, moć žena je opet tu.

Justin Ng / Avalon / Profimedia

“Bilo je nevjerojatno biti dio svega što se dogodilo ovog ljeta, podijeliti to s kćeri,” kaže Diane Swonk, glavna ekonomistica u tvrtci KPMG US, “ali to nije bilo dovoljno.” Swonk kaže kako ima nade u moć žena, i to zbog trenda koji je mnogo širi od radnje filma Barbie.

“Osjećam nadu jer vidim mlade žene koje su bijesne jer im je oduzeta moć. Važno je da one točno znaju i što ta moć jest,” kaže Swonk. “Nije samo stvar u tome da vam netko kaže da nešto ne možete biti. Vi govorite, ‘već sam nešto bila, kako se usuđujete to mi oduzeti?’ To je drugačiji argument i po meni bolja startna pozicija, jer ne možete samo tako izbrisati nešto što su ljudi već iskusili.

Forbes je svjestan kako Barbie ne može vratiti reproduktivna prava Amerikankama, ponovno otvoriti škole za djevojčice u Afganistanu, osloboditi žene u Iranu ili spasiti žene Gaze ili Ukrajine od bombi. To mogu učiniti samo žene koje uživaju političku, gospodarsku i institucionalnu moć.

Ono što Barbie može učiniti jest dati glas onima bez glasa, dati moć nemoćnima, a to čini kroz svoju moć da inspirira.

Barbie je mnogo više od plastične igračke. Za početak, ona je stota na Forbesovom popisu najmoćnijih žena svijeta.

Autor originalnog članka: Maggie McGrath, Forbes
Link: Why Barbie Made Forbes’ 2023 Power Women List
(Prevela: Nataša Belančić)