Zašto je utrka u Las Vegasu od tolike važnosti za Formulu 1
Nakon dugo vremena pod kočnicama, F1 napokon ubrzava u SAD-u – i to preko nevjerojatnih 300 kilometara na sat – u Gradu grijeha.
Sljedeće subote, Formula 1 vraća se u Las Vegas nakon pauze od čak 40 godina. U spektaklu pod neonskim svjetlima, 20 vozača odvozit će 50 krugova po uličnoj stazi dugoj nešto više od šest kilometara. Nakon dva brza zavoja i oštrog skretanja ulijevo, bolidi će se sjuriti Las Vegas Stripom brzinom od oko 350 kilometara na sat.
“Vegas će ove godine biti najveći sportski događaj na planeti. Ta utrka bit će nenormalna,” kaže Christian Horner, šef tima Red Bull Racing koji je ove godine već osigurao titulu i u prvenstvu konstruktora i vozača. “Nikada prije nisam vidio ovoliki interes za neki Grand Prix.”
Uz takvu energiju, trodnevne karte prodaju se za iznose od 1.500 dolara naviše, što je gotovo dvostruko od cijena karata za prošlomjesečnu utrku u Austinu u saveznoj državi Teksas. Pristup novoizgrađenom Paddock Clubu prodavao se za 15 tisuća dolara po osobi, a sve ulaznice rasprodale su se prije osam mjeseci.
Čini se da je svaki kutak Las Vegas Stripa spreman na partijanje, a u renoviranim zgradama publiku će zabavljati DJ-jevi, akrobati, bubnjari i čitav niz drugih. Proslava će krenuti u srijedu ceremonijom otvaranja na kojoj će nastupati Keith Urban, will.i.am, Andra Day, Steve Aoki i bend Thirty Seconds to Mars. Časopis Sports Illustrated potrošio je milijun dolara za obnovu trokatnog restorana Margaritaville, a mnogi drugi brendovi basnoslovno troše na sponzorstva i ugošćavanje. Istovremeno, tijelo Las Vegasa za posjetitelje i konvencije (LVCVA) rezerviralo je oko 6.5 milijuna dolara za sigurnost.
Čak i pojedini timovi mnogo troše. Šef tima Mercedesa, Toto Wolff, kaže kako njegov tim ulaže gotovo 15 milijuna dolara u jeidnicu u kojoj će biti, očekuje se, gotovo tisuću ljudi – “najveća za koju smo ikada čuli.”
Sve to izgleda kao sitnica u usporedbi s 400 milijuna dolara troška vlasnika Formule 1, tvrtke Liberty Media, za ovaj događaj. Izvršni direktor Greg Maffei priznao je u pozivu kako “se ispostavlja kako je Vegas veći spektakl s većim utjecajem nego što smo očekivali,” no također je naglasio kako “smo vrlo sigurni u utjecaj Formule 1 kao takve u Las Vegasu, kao i u potencijal da ova utrka postane profitabilna sama po sebi” u narednim godinama. Jedan od direktora u tvrtci u intervjuu za Sports Business Journal je prošle godine otišao i korak dalje, rekavši: “To će postati dom Formule 1 u SAD-u.”
Formula 1 u SAD se vratila 2012., i to u Austin, a nakon nekoliko godina blago rečeno sporog rasta, ovaj sport počeo je dobivati na popularnosti zahvaljujući premijeri Netflixovog dokuserijala Drive to Survive, koji je postao iznimno popularan među mlađom, dobrostojećom publikom. Utrke Formule 1 zabilježile su blagi porast gledatelja, a novi brendovi preplavili su sport. Liberty Media, koja je kupila F1 za 4.6 milijarde dolara 2017. godine, nagazila je na gas i agresivno se fokusirala na komercijalni rast i dodavanje utrka u kalendar. SAD je tako postala jedina zemlja s tri F1 utrke (Miami, Austin, Las Vegas). Također je uvedena i gornja granica potrošnje, 2021. godine, kako bi se pokušalo u ravnotežu dovesti snažne, velike momčadi i slabije timove.
Kao i svaka oklada, ulaganje Formule 1 u Las Vegas nije bez rizika. Timovi ne znaju kako će točno utrka izgledati – gume njihovih bolida nisu testirane na niskim temperaturama kakve se očekuju na utrci ovog vikenda. Šef tima Williams, James Volwes, kaže kako je utrka s početkom nakon ponoći dosad neviđena u Formuli 1, a dodaje i kako će ceste Las Vegasa biti otvorene do tek nekoliko sati prije početka utrke. “Ovo će biti aktivna cesta, a mi ćemo samo pristojno zamoliti ljude da se maknu jer ćemo na nju poslati bolide u brzini od 300 kilometara na sat,” rekao je on, samo napol u šali.
Lokalni stanovnici nisu bili presretni zbog Grand Prixa. Biznisi s uredima duž staze razbjesnili su se kada im je Formula 1 pokušala naplatiti 1.500 dolara po glavi kako bi bez prepreke mogli vidjeti stazu. Taj iznos, izvijestio je New York Post, na kraju je spušten na 50.000 dolara po lokaciji. Izgradnja oko staze mjesecima je stvarala velike probleme u prometu i uništavala pogled na neke od najvećih atrakcija u Vegasu.
Iako će se utrke u Miamiju i Austinu nastaviti održavati, očekuje se da će upravo Las Vegas postati glavni simbol Formule 1 u Americi.
“U svakom drugom gradu gdje se održavaju utrke Formule 1, postoji promotor utrke koji je vlasnik staze, koji prodaje ulaznice i organizira utrku,” kaže Steve Hill, izvršni direktor LVCVA. “Ovdje su vlasnici utrke Liberty Media i Formula 1, i to je jedino mjesto gdje je to slučaj. Oni ovdje vide priliku, a mi vidimo priliku u njima.”
Autor originalnog članka: Suzanne Rowan Kelleher, Forbes; Brett Knight, Forbes
Link: Why The Las Vegas Grand Prix Is Formula 1’s Biggest Bet Ever
(Prevela: Nataša Belančić)