Njegov glas kroji sudbinu europske auto industrije iako se sprema u mirovinu. Upoznajte šefa Stellantisa
Sredinom listopada talijanski automobilski div Stellantis objavio je kako već traže zamjenu za svog izvršnog direktora Carlosa Tavaresa koji je ovih dana vrlo glasan oko problema koji su zahvatili automobilsku industriju. Tko je glasni šef koji će se 2026. godine odjahati u suton i umiroviti se?
Izvršnom direktoru Stellantisa Carlosu Tavaresu istječe mandat 2026. godine i američko-francusko-talijanski automobilski div već je u potrazi za njegovim zamjenikom. Posljednje godine šefa te tvrtke koja na tržište izbacuje Chryslere, Citroene, Fiate i Jeepove bit će izazovne, a on je već na sebe preuzeo ulogu glasnogovornika industrije koja proživljava krizu.
Tvrtka je krajem prošlog mjeseca objavila kako smanjuju očekivanja za ovogodišnje rezultate poslovanja zbog smanjene prodaje na američkom tržištu i sve zahtjevnije borbe za tržišni udio s povoljnijom kineskom konkurencijom. U prvom je polugodištu prodaja Stellantisovih modela u Sjedinjenim Državama pala za gotovo 16 posto.
Iz kompanije su objavili kako su srezali dvoznamenkasta očekivanja prilagođene marže operativne dobiti na između 5,5 i 7 posto te kako će godinu završiti s negativnim novčanim tokom između 5 i 10 milijardi eura.
Još otkako je tvrtka izvijestila o padu neto dobiti u prvom polugodištu za 48 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, izvršni direktor Tavares je na udaru kritika američkih trgovaca i sindikata radnika u automobilskoj industriji. Kao odgovor na to Stellantis je najavio promjene u upravljanju “kako bi poboljšao organizacijsku izvedbu u turbulentnom globalnom okruženju”.
Uz najavu da traže zamjenu za izvršnog direktora koji odlazi u mirovinu, imenovali su i novog financijskog direktora – Douga Ostermanna. Promijenili su i glavnu osobu za europsko poslovanje, Jean-Philippe Imparato zamijenio je u toj ulozi Uwe Hochgeschurtza, a na čelo poslovanja u Sjevernoj Americi došao je Antonio Filosa, izvršni direktor brenda Jeep.
Novi operativni direktor za Europu Jean-Philippe Imparato već je za medije komentirao kako će Stellantis morati iduće godine udvostručiti udio prodanih električnih vozila, na 24 posto ako ne želi plaćati kazne koje je nametnula Europska komisija. To je europsko tijelo donijelo uredbu prema kojoj automobili proizvedeni 2025. godine ne smiju ispuštati više od 95 grama ugljikova dioksida po kilometru. Proizvođači automobila koji ne ispune taj cilj bit će kažnjeni 95 eura za svaki gram ugljikova dioksida koji prekorači ograničenje pomnožen s njihovim ukupnim obujmom prodaje. |
Stoički podnosi odlazak, gorljiv oko posla
Tavares je svjestan nužnosti ovakvih kadrovskih preslagivanja te ih podnosi veoma stoički dok gorljivo progovara o problemima industrije o kojima, kako kaže, svi ostali šute.
“Tijekom ovog darvinističkog razdoblja za automobilsku industriju, naša je dužnost i etička odgovornost prilagoditi se i pripremiti se za budućnost bolje i brže od naših konkurenata kako bismo pružili čistu, sigurnu i pristupačnu mobilnost”, njegovu izjavu prenosi Le Monde.
Tijekom posjeta francuskoj tvornici Peugeota sredinom listopada Tavarnes je kazao kako će vjerojatno u mirovinu u siječnju 2026. godine.
“Osoba koja će vam odgovarati na pitanja 2026. godine imat će 68 godina. To je razumna dob za odlazak u mirovinu”, rekao je Tavares novinarima u tvornici u Sochauxu u istočnoj Francuskoj. Takve izjave iz Stellantisa su popratili informacijom da su u potrazi za njegovim nasljednikom te da je u tu svrhu uspostavljen poseban odbor.
Tavares je ovih dana uoči Pariškog sajma automobila na kojem se susreo s francuskim predsjednikom Emmanuelom Macronom mnogo razgovarao s novinarima. U svojim je komentarima za medije upozorio kako ne isključuje mogućnost zatvaranja tvornica zbog sve snažnije kineske konkurencije
“Ako kineski proizvođači osiguraju deset posto udjela u Europi, to znači 1,5 milijuna automobila. Toliko ih se sastavi u naših sedam tvornica”, rekao je šef Stellantisa Carlos Tavares francuskim poslovnim novinama Les Échos. Objasnio je kako će europski proizvođači pri takvom ritmu kineske konkurencije morati zatvoriti tvornice ili ih prepustiti Kinezima. Nitko ne govori o tome, konstatirao je te dodao kako je zatvaranje granica za kineske proizvode zamka.
“To ništa ne pomaže. Prepreke će zaobići ulaganjem u tvornice u Europi. Tvornice koje će se dijelom financirati državnim subvencijama, u zemljama s niskim troškovima. Nakon što se to učini, ne bismo se trebali iznenaditi ako bude potrebno zatvoriti pogone kako bi se apsorbirao višak proizvodnih kapaciteta koji će se pogoršati.”
Kazao je i kako već nekoliko godina upozorava na ovakav slijed događanja.
“Kao građanin, isticao sam da postoje jeftiniji i učinkovitiji načini za upravljanje energetskom tranzicijom. Kao industrijalac upozoravao sam da srednja klasa želi električne automobile po cijeni automobila na fosilna goriva, iako je trošak njihove proizvodnje 40 posto veći. To sve predstavlja problem, pogotovo jer nas je politička vlast natjerala da se borimo na kineskom polju izvrsnosti – električnih automobila. Pritisak te konkurencije je izuzetan, što objašnjava upozorenja o očekivanim rezultatima zadnjih tjedana”, objasnio je.
Tko je Tavares
Rođen u Lisabonu, šef Stellantisa već sa sedamnaest godina napustio je svoj portugalski dom i otišao u Francusku gdje je stekao inženjersku diplomu na pariškoj École Centrale. Zaljubljenik u automobile od rane dobi, još kao tinejdžer počeo se amaterski baviti automobilističkim utrkama. Sudjelovao je i na rallyju Monte Carlo s vlastitim Clementeam Racing timom. Vikendom ga se često moglo vidjeti kako sudjeluje u automobilskim utrkama.
Osim toga, strastveni je kolekcionar klasika, tako se prema Financial Timesu, u njegovoj garaži nalaze Peugeot 504 V6 Coupé iz 1979., Alpine A110 iz 1976. i Porsche 912 iz 1966. godine. Moguće je da se ta zbirka s vremenom još proširila kojim legendarnim primjerkom iz automobilističke prošlosti.
Pasioniranost automobilima dovela ga je do prvog radnog mjesta koje je predodredilo njegov put. Naime, kao dvadesettrogodišnjak zaposlio se kao inženjer testne vožnje u Renaultu. U toj je francuskoj grupaciji promijenio nekoliko pozicija, između ostalog bio je zadužen za projekt Renault Mégane II.
Karijera ga je odvela u Nissan, koji je već bio partner Renaulta. Tamo je proveo sedam godina, najprije kao direktor programa, potom kao potpredsjednik za strategije i planiranje proizvoda, a 2005. godine imenovan je izvršnim potpredsjednikom te se pridružio upravnom odboru.
Bahatost ga odvela u PSA
U Renault se vratio 2011. godine kao operativni direktor čime je postao podređen Carlosu Ghosnu, predsjedniku i glavnom izvršnom direktoru Renaulta i Nissana. Iako su se neko vrijeme prilično fino slagali, jedna bahata izjava Tavaresa je 2013. godine koštala posla. Ustvrdio je kako on želi postati glavni u tvrtki. Ghosn je tražio da se ispriča osoblju, umjesto da to učini i poklopi se po ušima, Tavares je dao ostavku u Renaultu.
Nije dugo čekao na novu priliku. Završio je na čelu Grupe PSA već sljedeće godine i latio se posla, rezao je troškove te povećao tržišni udio tvrtke u Kini vrativši profitabilnost tvrtki. PSA je u tom razdoblju preuzela Opel, osnovala brend DS Automobiles i dogovarala spajanje s Fiat Chryslerom. To se i dogodilo u siječnju 2021. godine kada je nastao Stellantis kojem je od prvog dana na čelu prgavi direktor koji je stao na žulj industrijskoj legendi Ghosnu koji je otada predvodio mnogo automobilskih velikana.
Oženjen i otac troje djece Tavares je često bio na meti kritika, osobito stoga što u javnosti voli govoriti o visokim cijenama, inflaciji te upozoravati potrošače na rast troškova, a istovremeno on jako lijepo zarađuje. Što bi on znao o tome kako je teško preživjeti, ruga mu se javnost. Lani mu je, primjerice, plaća iznosila 36 milijuna dolara. Njegovim su se ogromnim primanjima iščuđavali i Marine Le Penn te Macron dok su bili predsjednički kandidati u izbornoj kampanji.
Danas dok upozorava na moguću propast automobilske industrije, mnogi upiru prstom u njegove platne liste koje zasigurno ne doprinose opstojnosti tvrtke.