Slovenski poduzetnik s Forbesove liste mlađih od 30: Poslovna ideja bljesnula je – na bračkoj plaži

Ljudi Forbes Slovenija 13. stu 2023. 18:08
featured image

13. stu 2023. 18:08

Miha Jagodic razvijao je ideju o paketomatima još od tinejdžerskih godina. Prvi investitor u njegovu kompaniju Bloq.it bio je njegov otac, suosnivač firme Najdi.si. Ove godine portugalsko izdanje Forbesa stavilo je Mihu na listu uspješnih poduzetnika do 30 godina

Nažalost, na sajmu sam cijeli dan u srijedu, ali mogu u utorak ujutro ili u bilo koje vrijeme u četvrtak, napisao nam je Miha Jagodic putem LinkedIna kada smo dogovarali datum za razgovor. Suosnivač i direktor kompanije Bloq.it, koja razvija i proizvodi integrirana rješenja za paketomate, bio je na putu za London zbog sajma logistike, gdje su njihovi glavni klijenti.

Nedavno su pridobili DHL, te će posao s njima ovoj jedva četiri godine staroj firmi ove godine donijeti prihod od 20 milijuna eura i zapošljavanje 50 ljudi.

Ali da se vratimo na početak poslovne priče, koju 26-godišnji poduzetnik prvi put detaljno predstavlja u razgovoru za FORBES Slovenija.

Ideja sa Brača

Kao šesnaestogodišnjak Jagodic je zapazio prodavača na štandu na Braču koji je naplaćivao turistima dva eura za čuvanje osobnih stvari. I to mu je izgledalo kao dobra ideja: ako ste sami na plaži i želite otići u more, nemate gdje ostaviti osobne stvari. Objasnio je Jagodic začetke svog biznisa preko zooma iz svog ureda u Lisabonu.

Poduzetni prodavač s Brača mu je ostao u mislima. Kao učenik i student razvio je ideju o skladištenju predmeta, ali kada je 2018. posjetio Silicijsku dolinu, realizacija ideje je stvarno počela.

Tamo je upoznao Portugalca po imenu João Lopes, te je s njim odlučio realizirati ideju o pametnim ormarićima.

Pridružio im se Ricardo Carvalho i u veljači 2019. osnovali su kompaniju Bloq.it u Lisabonu.

Nedavno su službeni revizori procijenili vrijednost kompanije na 50 milijuna dolara tako da su Jagodic i njegove kolege uključeni na listu perspektivnih poduzetnika mlađih od 30 godina (30 ispod 30) portugalskog izdanja Forbesa.

Otac-poslovni anđeo

Odlučili su da firmu osnuju u Lisabonu ne samo zato što su dva od tri osnivača bili Portugalci već i zato što je bilo realnije da dobiju više početnog kapitala u Portugalu nego u Sloveniji, iako se kasnije pokazalo suprotno.

Veći dio ulaganja stigao je iz jugoistočne i centralne Evrope, navodi Jagodic, koji je sada izvršni direktor kompanije. João Lopes je operativni direktor, a Ricardo Carvalho tehnički direktor.

Početni kapital u iznosu od 200.000  osigurao  je Mihin otac Zvone Jagodic, jedan od osnivača internet pretraživača Najdi.si. „Imao sam sreće jer sam imao profesionalnog poslovnog anđela u vlastitoj kući“, kaže Jagodic.

Nisu potrošili ni puno vremena za pronalaženje prvog institucionalnog ulagača. Jedan od partnera iz fonda Fil Rouge Capital, hrvatskog fonda rizičnog kapitala, koji ih je podržao, bio je bivši Mihin profesor na Ekonomskom fakultetu u Ljubljani – Aleš Pustovrh, a on je već bio upoznat s idejom pametnih ormarića.

To je omogućilo Jagodicu i njegovom timu da se otpočetka „usredotoče na biznis“.

Tri većinska vlasnika

Prema Jagodicevim riječima, Bloq.it prikupio je 1,5 milijuna eura od osnivanja. Najveći investitor je Fil Rouge Capital, a ostatak su dali poslovni anđeli. Svi su dobili vlasnički udio u firmi na osnovu investicija.

Tri osnivača koji su na početku podijelili na tri jednaka dijela i dalje „komotno“ drže kontrolu nad kompanijom, usprkos ulasku investitora u vlasništvo, s obzirom na to da su još uvijek većinski vlasnici.

Među poslovnim anđelima su također tri osobe iz poljske logističke firme Last Mile Experts. Jedan od njih je Marek Rozycki, nekada jedan od prvih ljudi za logistiku u europskom dijelu kompanije Amazon.

Poslovni anđeli ih također podržavaju savjetima, jer imaju puno iskustva u dijelu lanaca opskrbe, proizvodnje, isporuke i osiguranju kvalitete, kaže Jagodic, što ih je dovelo do dva ključna partnerstva.

Pandemija donosi ubrzanje

Prilika za veće poslove pojavila se već u drugoj godini rada, kada je pandemija kovid-19 dovela do rasta online prodaje.

Logističke i kompanije u maloprodajnom sektoru hitno su tragale za rješenjima kako da dostavljaju pakete kupcima, i u Bloq.it-u su se „iznenada našli s proizvodom koji je bio bolji od ostalih na tržištu u veoma rastućoj industriji“, kaže Jagodic u razgovoru za Forbes Slovenija.

Prema njegovim riječima, kada je Bloq.it ušao na tržište, konkurentska rješenja su bila prilično glomazna, a oni su napravili jednostavnije rješenje za klijente.

Prodor s Litvancima

Do preokreta je došlo početkom prošle godine, kada su izabrani da vode pilot projekt razvoja platforme za online razmjenu polovne odjeće Vinted, preko koje se dnevno obavlja milijun transakcija.

Vinted je jedan od dva litvanska „jednoroga“ i kompanija sa najbrže rastućom vlastitom mrežom paketomata, objašnjava Jagodic.

Kao dio projekta, koji je trajao od srpnja do studenog 2022.godine, 200 paketomata je postavljeno u Francuskoj, najvećem tržištu za Vinted.

Uspješno realiziran projekt doveo je do ovogodišnje narudžbe za još 2.000 paketomata, što će povećati prihode Bloq.it sa prošlogodišnjih tri milijuna eura na 20 milijuna, objašnjava Jagodic.

„To su velike investicije, Vinted ih želi udvostručiti do naredne godine, a u sljedećih deset godina želi upravljati s više od 5.000 paketomata.“, kaže direktor Bloq.it. Na osnovu ovih planova, on procjenjuje da bi im se prihodi mogli udvostručiti, na 40 milijuna eura u 2024.godini.

Prema Jagodicevim riječima, Bloq.it je prošle godine prvi put ostvario profit, zahvaljujući saradnji s Litvancima. Ove godine, očekuju da će zarada biti veća od milijun eura.

Ugovor s moćnim DHL-om

Ove godine dobili su probni ugovor s DHL-om, koji je odabrao start up kako bi uspostavio mrežu od 5.000 paketomata u pet zemalja. Trenutno rade u Češkoj, ali DHL još nije javno objavio koje su druge države.

Nakon završetka probnog razdoblja, koji će trajati dvije do tri godine, to će donijeti oko 10 milijuna prihoda godišnje, kaže Jagodic.

DHL već ima dobro razvijenu mrežu paketomata. Razvijaju je tako što kupuju paketomate koje su instalirale druge kompanije. Kako su te paketomate napravili različiti proizvođači, odlučili su da cijeli sistem povežu softverom koji će biti isti za sve, objašnjava Jagodic. Bloq.it pravi samo softver za DHL, za koji naplaćuju mjesečnu naknadu.

Iako firma ima više od 10 različitih klijenata, Jagodic je priznao da su svi neusporedivo manji u odnosu na Vinted i DHL.

Koliko veliki rizik to predstavlja za kompaniju?

„Koncentracija klijenata je problem s kojim se sada bavim“, kaže on. „Ali kada uspostave sustav u suradnji s nama, nije tako jednostavno promijeniti dobavljača, tako da nam to pruža neku sigurnost“.

U Sloveniji ih nema

Nisu prisutni na slovenskom tržištu, iako su bili u kontaktu s Poštom Slovenije kada je Pošta htjela instalirati 150 paketomata. Bloq.it se nije takmičio za posao, jer su u tom trenutku imali manjak ljudi zbog rasta i nisu mogli sudjelovati čak ni u tako malom projektu s 150 paketomata koji bi imali drugačije specifikacije u odnosu na druge.

Start up iz Lisabona razvija i prodaje cijeli sustav paketomata, fokusirajući se prvenstveno na softver, jer industrija zaostaje u tom dijelu, navodi Jagodic. Ili prodaju samo softver, kao u slučaju posla s DHL-om, ili i paketomate.

Cijena narudžbe zavisi od potreba klijenta ili stanja u kojem je svaki individualni projekt, a varira od 25 do 150 eura po paketomatu mjesečno.

Imaju partnere u Portugalu, Litvi, Poljskoj i Turskoj za proizvodnju paketomata, no oni ih sami dizajniraju.

Bloq.it prodao je više od 2.000 paketomata ove godine, a do kraja godine očekuju da će premašiti 3.000. Prethodnih godina prodavali su 250 komada godišnje.

Zarada na akvizicijama i zaposlenima

Portugalskoj kompaniji konkuretni su već davali ponude za preuzimanje, ali kažu da  nisu zainteresirani – oni žele biti ti koji će preuzimati druge na rastućem tržištu pametnih paketomata.

„Gledamo širu sliku. Prije nego što isplatimo dividende, vjerojatno ćemo upotrijebiti novac da kupimo druge kompanije i počnemo s konsolidacijom na tržištu“, kaže Jagodic.

Kompanija zapošljava 35 radnika i traži nova pojačanja, najviše programere. Do kraja godine, imati će 50 zaposlenih. Kako bi privukli ljude, zagovaraju varijantu sudjelovanja u dobiti. „Želimo da uspostavimo sistem gdje će svaki zaposleni imati priliku sudjelovati u profitu“.

Prognoze brzog rasta tržišta paketomata

Bloq.it posluje u brzorastućoj industriji, za koji analitičari predviđaju globalni rast od 20 posto godišnje do 2030. Prošle godine, tržište je vrijedilo milijarde dolara, a očekuje se da do 2030. dostigne iznos od osam milijardi, prema podacima Global View Research i Fortune Business Insight.

Allied Market Research je još optimističniji i očekuje da prihodi industrije dostignu 15 milijardi dolara do kraja desetljeća dok analitičari VMR (Vantage Market Research) nude konzervativniju procjenu od 11,5 posto godišnjeg rasta i vrijednost tržišta od pet milijardi dolara.

Oko 40 posto tržišta je u SAD, prema podacima Global View Research. Bloq.it još nije tamo prisutan, kaže Jagodic, ali računaju da će kroz suradnju sa DHL-om ojačati prisustvo na jednako snažnom britanskom tržištu.

Prodajna tržišta za Bloq.it trenutno su Francuska, Portugal, Njemačka, Švicarska, Litva, Nizozemska i Island. Prvi pet paketomata poslano je i u Peru.

Radna snaga u Portugalu bila je jeftinija…

Mladić iz Šenčura, gradića u Sloveniji, mogao bi se skrasiti u Lisabonu jer mu odgovaraju i vrijeme i hrana. Manje razvijeno poslovno okruženje i ne baš poticajni porezi i birokracija za kompaniju, koji većinom pogađaju klijente iz inozemstva, nemaju previše negativan utjecaj, kaže Jagodic.

Izgradili su svoje ime kao brzorastući start up u Portugalu. Dobivaju puno upita studenata koji bi htjeli odraditi praksu u njihovom timu, a postoji i interes sa sveučilišta – jer žele da im na predavanjima predstave svoj poslovni model.

„Kada smo počeli, Portugal je, što se tiče plaća zaposlenika, bio jedna od najjeftinijih zemalja u Europi, a kvaliteta i talent radnika na istom nivou kao i u drugim zemljama“, objašnjava Jagodic. Portugal ima puno IT talenata, dodaje on.

…ali pandemija je to promijenila

Onda se tijekom pandemije počelo mnogo više raditi na daljinu i engleske i američke kompanije počele su premiještati razvojne i istraživačke odjele u Portugal.

To je značilo dodatnu konkurenciju za Bloq.it u smislu privlačenja radnika, tako da su se borili da se dokažu kao dobri regruteri, u čemu im je pomogao ulazak na Forbesovu listu 30 ispod 30. Sva tri osnivača imaju manje od 30. „Oko 2.500 eura neto je normalna plaća za programera“, kaže Jagodic.

Poslovna kultura je slična ostatku Europe, ali možda samo „malo sporija“. „U Portugalu se prometne gužve javljaju oko devet sati ujutro. Posao počinje u 9.00 ili 9.30, sat vremena se odvaja za ručak, ali radnici također ostaju i do sedam navečer u uredima“. Jagodic također provodi veći dio dana u uredu, ali nastoji ostaviti dovoljno vremena za trčanje ili fitnes.

Ova posvećenost radu, zajedno s pametnim tehnologijama, ambijentom punim podrške i dobrim „tajmingom“, pomogla je proširenju mreže paketomata Bloq.it širom evropskih zemalja –

 od ideje koja je nastala davnih godina na jednoj od hrvatskih plaža.

(Originalni tekst je objavljen na portalu Forbes Slovenija. Autori su Bojana Humar, urednica, te
Jan Artiček, novinar Forbes Slovenija
)