Ovi tech alati pomažu Izraelcima koordinirati volontere i pomoć

Tech Forbes 30. lis 2023. 17:42
featured image

30. lis 2023. 17:42

Osnivači tvrtki, web dizajneri, ali i velike organizacije kao što su monday.com, Guesty i Hatzalah, okrenuli su se tech alatima kako bi koordinirali volontere i pomoć dok oko njih bjesni sukob između Izraela i Hamasa.

Prije pet godina, u vrijeme kada je svoj email start-up Rebel prodao Salesforceu, poduzetnik Joe Teplow počeo je volontirati u neprofitnoj organizaciji United Hatzalah, koja okuplja oko sedam tisuća dobrovoljnih bolničara u Izraelu. Teplow sada obnaša dužnost višeg potpredsjednika Salesforce Labsa, a nastavio je volontirati i u njujorškom ogranku udruge. Pri svakom posjetu Izraelu odradio bi nekoliko smjena.

Dispačeri volontera spajaju liječnike, medicinske tehničare i hitne timove s pozivateljima, koristeći softver koji putem algoritama spaja pozivatelje s volonterima u obzir uzimajući njihovu blizinu, vještine i opremu. Hatzalah potom za slanje bolničara na lokaciju koristi prilagođeni Android uređaj na kojem se nalaze aplikacije za komunikaciju i pronalazak pozivatelja.

“Imaju najnapredniju tehnologiju slanja na lokacije koju sam ikada vidio,” rekao je Teplow. “Nevjerojatno je to promatrati iznutra.”

“Radi se o korištenju tehnologije za stvaranje neke vrste Ubera za spašavanje života.”

Dov Maisel

Posljednja verzija aplikacije upravo je prošla 18-mjesečno testiranje izvedivosti, kaže Dov Maisel, suosnivač i direktor operacija u organizaciji. Na dan kada su se dogodilo napadi Hamasa, dispečeri su putem aplikacije civilima pomogli doći na sigurno. Dobrovoljni bolničari Hatzalaha preko sustava su odgovorili na oko 10.000 hitnih poziva dnevno, što je porast od 400 posto u odnosu na tipičan dan.

“Radi se o korištenju tehnologije za stvaranje neke vrste Ubera za spašavanje života,” rekao je Maisel u telefonskom razgovoru u četvrtak. Upravo je bio napustio sklonište nakon novih pokušaja raketnih napada. “Već preko 30 godina radim u hitnim liječničkim službama i mogu reći da nam je snaga tih tehnoloških alata od iznimne važnosti.”

Izraelska tech scena nakon napada je imala velike probleme pri održavanju biznisa na životu – ljudi su izgubili svoje bližnje, obitelji su raseljene, a ključni zaposlenici pozivani su u izraelsku vojsku.

Istovremeno, Izraelci zaposleni u tehnološkom sektoru svoju energiju i vještine usmjerili su u pomaganje. Neki projekti, poput onog za zaštitu online identiteta ljudi kojima su militanti Hamasa oduzeli elektroničke uređaje, ili onog za identificiranje nestalih putem tehnologije za prepoznavanje lica, tehnički su komplicirani. No drugi, poput softwarea Hatzalaha i rješenja lokalnih tech kompanija kao što su Guesty ili monday.com, mnogo su jednostavniji, no to ih ne čini ništa manje vrijednima.

“Tehnološki sektor se aktivirao, kompenzirao i nastavlja rasturati,” kaže izraelski tech bloger i savjetnik Hillel Fuld. “To je zbilja predivno za vidjeti, pogotovo kad se uzme u obzir razjedinjenost u ovoj zemlji tik prije (napada).”

Odmah nakon napada 7. listopada, izvršni direktori i zaposlenici izraelskih tech kompanija razmijenili su tisuće poruka, razgovarajući o najboljim praksama i dijeleći linkove i stranice za volontiranje putem WhatsAppa. Drugi su pokrenuli baze podataka za volontere. Web dizajner Ariel Levi (koji se u biznisu naziva Arielos) član je Dreamlinera, skupine od 17 digitalnih profesionalaca koji dijele jednog mentora. Dan nakon napada, članovi Dreamlinera sastali su se preko Zooma i odlučili pokrenuti stranicu za praćenje prilika za volontiranje i automatsko spajanje volontera s otvorenim pozicijama. Stranica Ironclad Home Front bila je aktivna unutar 25 sati od tog sastanka, kaže Levi.

Na njoj se registriralo preko 20 velikih organizacija za pomoć, kao i više od 1.300 volontera, i to samo u prvih tjedan dana, kaže on. Ta brojka dosad je prešla 2.300.

Tim za hitne odgovore platforme monday.com razvio je upute za takve kaotične scenarije – u posljednjim godinama one su im koristile za sve od kampanje za cijepljenje protiv Covida u Africi do upravljanja europskim izbjegličkim centrima za Ukrajince koji su pobjegli nakon ruske invazije. Ipak, izvršna direktorica tvrtke za pravne poslove i ljude, Shiran Nawi, kaže kako nije očekivala da će ova platforma biti potrebna i kod kuće.

U prvom tjednu nakon napada, oko 200 lokalnih zaposlenika volontiralo je iz izraelskog ureda, pomagavši u organizaciji kupovine cvjetnih vijenaca za pogrebe, koordinaciji donacija i podršci za druge udruge koje su koristile njihovu platformu za vlastite projekte, kaže Nawi. Na primjer, izraelski Crveni križ upravo je njihovu platformu koristio za spajanje dobrovoljnih darivatelja krvi s centrima koji su uzimali donacije.

Guesty je start-up osnovan u Tel Avivu, a jedno od sjedišta sada ima i u Nashvilleu u SAD-u. Prošle godine prikupili su 170 milijuna dolara sredstava. Guesty vlasnicima nekretnina pruža software koji im omogućuje da upravljaju oglasima na stranicama kao što su Airbnb, Expedia i Vrbo, a sadrži stotine tisuća nekretnina u oko 80 zemalja. Nakon napada, predsjednica i izvršna direktorica poslovanja Vered Raviv-Schwarz bila je među nekoliko zaposlenika koji su u vlastiti dom primili raseljene obitelji, rekla je ona. U prvom tjednu je glavni menadžer za globalne evente marketinškog tima tvrtke, Abi Rod, predložio Raviv-Schwarz da Guesty svoje klijente pozove da ponude svoje nekretnine onima u nevolji.

U posljednja dva tjedna, klijenti Guestyja pružili su krov nad glavom stotinama raseljenih, kaže Raviv Schwarz. Jedna tvrtka za upravljanje namještenim stanovima za najam iz Tel Aviva, HolyGuest, od napada je pružila smještaj za preko šest stotina ljudi, a ima kapacitete da primi još stotine. Još dvije tvrtke za upravljanje stanovima za najam, Carmelo iz Herzliye i Trust Inn iz Jeruzalema ugostili su desetke ljudi. Guesty je pomogao spajanjem ponude i potražnje i centraliziranom objavom slobodnih nekretnina na svojoj platformi.

“Resursi više dolaze od naših klijenata i to je zaista pohvalno,” kaže Raviv-Schwarz. “Ono što je fantastično u izraelskoj tech zajednici je da su svi pojurili pomoći. Naši zaposlenici su odlučili da moraju nešto učiniti.”

Neke škole u Izraelu tek sada su se počele ponovno otvarati, no druge su još uvijek zatvorene. Tvrtke poput monday.com i ostalih također su organizirale privremene vrtiće i pomoć obiteljima s djecom. I izvršni direktor start-upa Oasis Securty, Danny Brickman, odlučio je tehnologiju iskoristiti za pružanje pomoći. On je 11 godina služio u izraelskoj vojsci, a predvodio je i program za podučavanje tinejdžera kibernetičkim vještinama. Zaposlenik koji je tijekom napada 15 sati proveo u bunkeru ponukao ga je da pokrene virtualne instrukcije za učenike koji trenutno ne mogu pohađati nastavu.

Brickman i njegovi suradnici pokrenuli su radionicu za kibernetičku sigurnost za srednjoškolce, a dosad je u tim radionicama sudjelovalo preko stotinu učenika, rekao je. Početkom studenog planiraju pokrenuti dvomjesečni program i mrežu za studente iz pogođenih područja na jugu Izraela. U suradnji s izraelskim ministarstvom obrazovanja, Brickman želi pripremiti učenike za finalne ispite iz računalstva, usprkos nedostatku profesora i nastave uživo.

“Neki učenici počeli su se vraćati u školu, no konstantne sirene i nestašica profesora zbog odlaska u vojsku stvaraju nesigurnost,” napisao je Brickman u emailu. “Ipak, naše inicijative rastu, a učenici ih zadovoljno prihvaćaju.”

Autor originalnog članka: Alex Conrad, Forbes
Link: The ‘Uber Of Life-Saving’: These Tech Tools Are Helping Israeli Workers Coordinate Volunteers, Support
(Prevela: Nataša Belančić)