Slovenska tvrtka razvija futuristički motor
Matija Sever s financijskom potporom poslodavca, tvrtke TEM Čatež, razvija električni motor.
Ljubav prema motociklima Matija Sever gajio je već u mladosti, kada su dvokotače uglavnom pokretali benzinski motori. S godinama je hobi prerastao u posao. Do danas je pod brendom CustomNorth modificirao 50-ak motocikala prema željama vlasnika.
U međuvremenu se zaposlio u tvrtki TEM Čatež, gdje su prije više od desetljeća došli na ideju da bi mogli napraviti električni motor koji bi tvrtka koristila za sajamske promocije.
“Ako imate štand na sajmu među konkurencijom koja plasira slične proizvode, morate se potruditi da privučete poglede potencijalnih partnera”, objašnjava sugovornik.
Bez pomoći na Internetu
Počeci nisu bili laki. “Nije bilo baš puno informacija. Tržište elektromotora tada je postojalo, ali je bilo u povojima. Nigdje na internetu niste mogli pročitati kako napraviti motor“, prisjeća se Sever.
Kako kaže, prvo je odredio osnove, kao što su težina, snaga motora i električne veličine koje će motoru trebati za postizanje određenog ubrzanja. Potom je tražio koji su dijelovi dostupni na tržištu, a ostalo je napravio sam u suradnji s izvođačima. U sklapanje motora uključio je razne tvrtke – uglavnom slovenske, ali i strane – specijalizirane za pojedine dijelove.
Godine 2013. motor je dovršen i također prvi put javno predstavljen. “Glavna ideja motocikla bila je privući poglede, sve ostalo je bilo sekundarno.” Od tada TEM Čatež za sajamske priredbe koristi motor koji je nazvan Full Electric TEM01.
Nisu ga mislili staviti na cestu, ali…
Iako nikad nije bilo predviđeno da motor bude homologiran i vožen u prometu, stvari su krenule drugim smjerom.
„Odvezli smo motocikl na nekoliko sajmova motocikala u Skandinaviji, Njemačkoj i drugdje i prikupili odgovore koji su bili prilično pozitivni. Interesa je bilo dosta, ali uvijek smo dobivali upite kada bi motor mogao biti isporučen, hoće li biti homologiran, koja će biti cijena, ali nismo mogli točno odgovoriti na njih“, kaže Sever.
Stoga je 2017. krenuo u izradu novog prototipa, ovoga puta s ciljem razvoja i prodaje motora. “Sada je cilj da motor bude namijenjen vožnji, da je siguran, da zadovoljava propise”, objašnjava. Na pitanje što treba promijeniti u odnosu na prvi primjer, uz smijeh priznaje: “Sve.”
U drugom je tako koristio drugačiju platformu, materijale, pogon, čak i drugačiji paket baterija.
Projektna suradnja s TEM Čatež
Projekt financijski podupire TEM Čatež, no ovoga puta projekt je prebačen na posebnu tvrtku Exclusive Motorcycles, koja je registrirana isključivo za razvoj, proizvodnju i prodaju motocikala i električnih motociklističkih sklopova.
Sever je direktor i suvlasnik tvrtke, osnovane 2017. godine, dok je drugi suvlasnik TEM Čatež. Direktor te tvrtke Dejan Bjelobaba ujedno je i prokurist Exclusive Motorcyclesa. Sever ne otkriva koliko je tvrtka već uložila u projekt.
Posljednjih godina dorađuju proizvod s ciljem proizvodnje motora koji će proći homologaciju. Ovdje se ponovno povezuje s mnogim tvrtkama. “U Sloveniji ima dosta znanja na tom području i želio sam uključiti slovenske tvrtke, ali nema proizvođača i programera za sve komponente pa sam ih tražio i u inozemstvu”, kaže.
Izdržljiva baterija za ‘pravi’ domet
Motor je težak čak 460 kilograma. Usporedbe radi, većina Harley Davidson motocikala teži do 400 kilograma. “Samo baterija kapaciteta 30 kWh teška je dobrih 200 kilograma. Ovdje nema drugog načina ako želimo da motor ima pravi domet. Domet motora bit će oko 270 kilometara. To nije prema globalnom standardu (WLTP), ali je realno. Unatoč velikoj težini, motor ima nisko težište što mu osigurava stabilnost, te snažan punjač (20kW) preko kojeg se baterija puni za sat i pol
“Ima okretni moment od 1500 Nm na kotaču. To znači da može generirati velika ubrzanja – od nula do sto kilometara na sat ide za tri sekunde. Ovo je lijepo postignuće i za dvostruko lakše motore. Nikad nisam vidio ništa slično na tržištu”, objašnjava Sever.
Dodaje kako je karoserija izrađena od vrhunskih materijala, uglavnom aluminija i karbonskih vlakana.
Motor također ima neke korisne digitalne naprave. Kontrola pristupa vozača obavlja se otiskom prsta. Vozač motora će moći definirati različite profile za različite korisnike i prilagoditi postavke motora svakom od njih. Bit će moguće postaviti rasporede od kada do kada netko može koristiti motor. U motor je ugrađen i elektronički snimač podataka, tzv. crna kutija.
Cijena – prava sitnica
Cijena motocikla za krajnjeg kupca još nije do kraja definirana, no kako kaže Sever, sigurno će stajati nekoliko stotina tisuća eura. “Brojka je velika, ali su i komponente skupe. Riječ je o ekskluzivnom proizvodu za platežno sposobne.”
“To je skup proizvod izrađen po narudžbi. Ideja je da baza – dakle okvir, električni pogon, aplikacije – uvijek bude ista, ali da se pojedine komponente mogu prilagoditi željama kupca i tako personalizirati motor.”
Homologacija i polugodišnje ispitivanje
Iako je motor praktički gotov, Sever kaže da je u ovoj fazi teško govoriti o daljnjoj dinamici projekta. “Optimistični plan je ove godine pokušati s homologacijom. U Sloveniji nemamo akreditiranu instituciju za to, pa ćemo to raditi na institutu u Njemačkoj, Luksemburgu ili Španjolskoj”, kaže
Proces homologacije, koji uključuje testiranje u zavodu, može trajati i do šest mjeseci. Ako se ovdje nađe neki nedostatak, morat će ga otkloniti, inače slijedi industrijalizacija i početak prodaje.
“Budući da je riječ o vrlo malim količinama, drugačije pristupamo stvari nego proizvodu za serijsku proizvodnju. Većina dijelova razvijena je u suradnji s izvođačima te smo veliku pozornost posvetili mogućnosti ponovne izrade svakog pojedinog dijela. Oko tri četvrtine dijelova motora razvijeno je posebno za ovaj motor. Ostali su kupljeni na tržištu, ali i tu je trebalo odabrati dijelove koji će biti dostupni godinama.
Izazovi elektrifikacije motora
Elektrifikacija u automobilskoj industriji napreduje dosta neravnomjerno, smatra Sever. “Kod romobila i skutera dosta je jak električni segment, zanimljivi su električni terenci, tzv. enduro, a već se pojavljuju i cestovni. Za veće motore tržište je za sada slabije razvijeno, ali kao što vidimo sve ide u smjeru električne energije, a vjerujem da će i kod nas uspjeti.
Kako kaže, svaki takav trend sporije zahvaća motore nego automobile kojih je sve više. Prema riječima sugovornika, najtvrđi orah bit će sportski motocikli. „Generacija koja danas koristi ove motore je još uvijek malo ovisna o zvuku benzinskog motora i mirisu benzina. Takav će kupac teško prijeći na struju. Ali istina je da dolaze druge generacije, kojima su bitni ekrani i informacije… I zakonodavstvo može imati veliki utjecaj na naše odluke.“
Sever smatra da današnji kupac uglavnom nije spreman platiti ‘premiju’ za čišći okoliš. „Kupci bi bili voljni zamijeniti vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem za električno vozilo kad bi mogli dobiti više za isti novac. Ovdje, međutim, omjer još nije jedan prema jedan, električno vozilo je skuplje, na uštrb ekološki prihvatljivijeg. Ali nismo svi spremni odreći se nekih prioriteta za zeleniji, održiviji život.”
Maćehinski odnos države
Za cijeli projekt Sever ima podršku poslodavca. Na pitanje kako ocjenjuje slovensko okruženje za inovatore koji ga nemaju, kaže da Vlada nema dovoljno sluha.
“Pronalaženje investitora može biti veliki teret, a državna sredstva dolaze s hrpom uvjeta koji su dosta klišejski”, kaže i objašnjava: “Ako vam je već kristalno jasno koliko će koštati vaša inovacija, koliko vam vremena treba , tko su potencijalni kupci, možete se prijaviti. Ali život nije takav, ako radite nešto što još ne postoji, često nemate te odgovore. Ako radite unutar određene tvrtke i industrije, ide. Inače, možete imati super ideju, ali ako nemate financija, imate problem.”