Na Pariškom sajmu lansirani su fascinantni noviteti auto industrije, ali i osvijetljeni teški problemi

Svijet Nikolina Oršulić 22. lis 2024. 17:09
featured image

22. lis 2024. 17:09

Europski, američki i azijski proizvođači automobila predstavili su svoje najnovije električne uzdanice, tehnologije i dizajne na ovogodišnjem Pariškom sajmu automobila. Premijerno pokazivanje što su pripremali u tvornicama još je jednom razotkrilo najveće probleme s kojima se suočava automobilska industrija

Europski proizvođači automobila, koji posljednjih tjedana smanjuju očekivanja dobiti za ovu godinu, predstavili su svoje nove električne uzdanice kojima žele konkurirati kineskim rivalima. Na sajmu su bili svi skupa, u istom loncu.

Europske tvrtke pohvalile su se svojim novitetima, a kineske su pokazale tehnološku raskoš. Bilo je i primjera suradnje. Kineski Leapmotor je u suradnji sa Stellantisom predstavio B10 kompaktni električni SUV koji će se proizvoditi u Poljskoj za europske potrošače.

Iako im prodaja šepa, europske su se perjanice isprsile nizom električnih automobila kojima pokušavaju udovoljiti sve strožim klimatskim regulativama o emisijama ugljikova dioksida. Cilj im je prodati što više električnih vozila kako bi platili što manje kazni.

Pariški sajam automobila održavao se od 14. do 20. listopada u pet paviljona Parc des Expositions u pariškom Porte de Versailles. Na njemu je ove godine sudjelovalo 48 proizvođača i 158 izlagača. Na sajmu se okupilo 508.007 posjetitelja.

Uredba Europske komisije, naime, propisuje da svi automobili proizvedeni 2025. ne smiju u prosjeku ispuštati više od 95 grama ugljikova dioksida po kilometru (ovoj je godini dopušteno 116 grama). Proizvođači automobila koji ne ispune taj cilj bit će kažnjeni 95 eura za svaki gram ugljikova dioksida koji prekorači ograničenje pomnožen s njihovim ukupnim obujmom prodaje.

Istraživanje pokazuje da, kako bi se ispunili ovi ciljevi, otprilike 25 posto vozila prodanih iduće godine moraju biti električna, dok je trenutni udio električnih vozila u Europi ispod 15 posto, što pokazuje razmjer problema, piše Turki Today.

Najdalje od tog cilja su prema nedavno objavljenom izvješću Međunarodnog vijeća za čisti prijevoz (ICCT) Volkswagen i Ford koji bi trebali smanjiti emisije za oko 21 posto. Hyundai, Mercedes-Benz i Toyota u prosjeku bi trebala smanjiti smanjiti emisije za 12 posto, a BMW, Kia i Stellantis između 9 i 11 posto.

Automobilske premijere

Francuski Renault na Pariškom je sajmu automobila predstavio električni crossover SUV 4 E-Tech Electric, “vozilo za život” (franc. voiture à vivre) d 1,045-litraš koji je “spreman za ići bilo gdje”.

Renault 4 E-Tech Electric, Foto: Renault

Talijansko-američki Stellantis sa svojim je Citroenom na sajmu imao čak četiri premijere – nove verzije C4, C4X, obiteljski SUV C5 Air Cross te Ami koji će na tržište 2025. godine.

Njemački BMW predstavio je MINI John Cooper Works, klasik je dobio ubrzanje i pogon na električnu energiju, te novi električni Neue Klasse, hi-tech vozilo koje projicira informacije na donjem dijelu vjetrobranskog stakla i dolazi s osobnim asistentom pogonjenim na umjetnu inteligenciju.

Volkswagen je također imao premijeru SUV modela Tayron, mješanca Tiguana i luksuznog Touarega, kako je to objasnio Thomas Schäfer, izvršni direktor Volkswagen osobnih vozila.

U ponudi je sedam motora, uključujući dva plug-in hibrida najnovije generacije. Tayron može voziti više od 100 kilometara na električni pogon i ima do 850 kilometara ukupne autonomije.

VW Tayron, Foto: Volkswagen

Na sajmu je ove godine bilo više od 25 premijera novih automobila, sve ih se može pogledati u brošuri.

AI za volanom

Na sajmu automobila predstavljeno je i nekoliko modela automobila, uglavnom kineskih proizvođača, koji za volanom imaju umjetnu inteligenciju (AI).

Leapmotor u suradnji sa Stellantisom koji ima 20 posto udjela u toj kineskoj tvrtki osnovanoj 2015. godine, predstavio je B10 – kompaktni cross-over SUV na električni pogon i prvi globalni model kineske tvrtke. Automobil koristi internu arhitekturu Leap 3.5 koja pruža naprednu pomoć vozaču, a ima i digitalni kokpit te mogućnosti pametne vožnje.

Zhong Tianyue, Leapmotorov voditelj planiranja proizvoda, rekao je kako će se automobil proizvoditi u Poljskoj. Cijenu će objaviti uoči lansiranja automobila 2025. godine, piše Euronews.

Zhu Jiangming, osnivač Leapmotora, Tianshu Xin, izvršni direktor Leapmotor Internationala, Carlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa, i Gregoire Olivier, direktor za suradnju Leapmotora, Foto: Stellantis

XPeng, kineski proizvođač električnih vozila koji posluje već desetak godina, predstavio je P7+, za koji tvrde da je prvo vozilo na svijetu “definirano AI-jem”. Xiaopeng He, predsjednik i glavni izvršni direktor tvrtke, rekao je u izjavi da automobil ima napredni sustav pomoći koji će u budućnosti “donositi autonomne odluke”, kako bi postao vozačev “suputnik ili mobilni batler”.

AI će također “učiti iz ponašanja pojedinačnih korisnika” na cesti i njihovih preferencija, za što XPeng kaže da će olakšati vožnju i napraviti personaliziranije putovanje.

XPeng, Foto: Mondial Paris

Borba za tržište

Predstavljanje kineskih automobila oplemenjenih najsuvremenijom tehnologijom dolazi u trenutku kada Europska unija carinama pokušava zaštititi europske proizvođače od povoljnih kineskih konkurenata koje je tržište brzo prihvatilo.

Možda se i najviše o tom problemu oglašavao prvi čovjek Stellantisa.

“Ako kineski proizvođači osiguraju deset posto udjela u Europi, to znači 1,5 milijuna automobila. Toliko ih se sastavi u naših sedam tvornica”, rekao je šef Stellantisa Carlos Tavares francuskim poslovnim novinama Les Échos uoči Paris Motor Showa.

Europski će proizvođači pri takvom ritmu kineske konkurencije morati zatvoriti tvornice ili ih prepustiti Kinezima. Nitko ne govori o tome, konstatirao je te dodao kako je zatvaranje granica za kineske proizvode zamka.

stellantis
Carlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa s predsjednikom Francuske Emmanuelom Macronom na otvaranje Pariškog sajma automobila, Foto: Stellantis

“To ništa ne pomaže. Prepreke će zaobići ulaganjem u tvornice u Europi. Tvornice koje će se dijelom financirati državnim subvencijama, u zemljama s niskim troškovima. Nakon što se to učini, ne bismo se trebali iznenaditi ako bude potrebno zatvoriti pogone kako bi se apsorbirao višak proizvodnih kapaciteta koji će se pogoršati.”

Uz borbu za tržište, europske automobilske tvrtke se bore i za opstanak. Stellantis je zbog slabe prodaje najavio i privremenu obustavu proizvodnje u tri talijanske tvornice, što je izazvalo nacionalni štrajk. Sa sličnim se problemima bore i ostali proizvođači, a uz to im veliki pritisak stavlja elektrifikacija vozila.

Na Pariškom sajmu automobila njemački je BMW pozvao Europsku komisiju da ponovno razmotri plan da zabrani prodaju novih benzinaca i dizelaša do 2035. godine.

Zelene tehnologije i ostale inovacije

Pariški sajam automobila bio je prilika i da se pokažu sva najnovija čuda zelenih tehnologija.

Neki od najvećih francuskih proizvođača automobila predstavili su svoje najnovije električne mikroautomobile kojima mogu upravljati i četrnaestogodišnjaci bez vozačke dozvole. Renault je predstavio automobile Duo i Bento, dvosjede duge nešto više od jednog metra koji imaju domet do 161 km prije nego što se moraju napuniti.

Prvi put predstavljen 2022. u obliku konceptnog automobila, prototip Alpine na vodik mogao se vidjeti i na sajmu automobila u Parizu i to u svojoj najnovijoj verziji. Nazvan Alpenglow Hy6, njegov potpuno novi termalni motor V6 posebno je dizajniran za pogon vodikom.

Nakon prvog pokretnog prototipa opremljenog 2.0l turbo 4-cilindrašem od 340 KS, Alpenglow Hy6 dobiva potpuno novi motor. Ovo je novi 3,5-litreni V6, otvoren na 100°, nadopunjen s dva turbopunjača, koji razvija više nego dvostruko veću snagu, što je Alpine sam razvio za optimalno izgaranje vodika.

Alpenglow Hy6 opremljen je 6-cilindričnim toplinskim motorom na vodik, Foto: Alpine

Osim električnih vozila, posjetitelji sajma mogli su vidjeti i model 100 posto ekološkog aviona na električni pogon. Integral E, koji je napravio francuski startup Aura Aero, električni je dvosjed dizajniran za obuku, putovanja i aeronautiku. Zrakoplov je dugačak oko 7,2 metra i može letjeti oko 60 minuta ili manje.

Tvrtka je rekla da je njezin cilj pomoći u postizanju smanjenja emisija ugljikovog dioksida na 55 posto do 2030. godine, te postići ugljičnu neutralnost do 2050.

Aura Aero Integral još nije poletio, no prednarudžbe su već napravljene i isporuke se očekuju u nadolazećim mjesecima.

Francuski se proizvođač električnih zrakoplova pridružio sajmu zahvaljujući suradnji s Renaultom na lansiranju električnog Renaulta 4.