Dionice Tesle rastu nakon najave Trumpove regulative za robotaksije

Aktualno Forbes Hrvatska 20. stu 2024. 19:05
featured image

20. stu 2024. 19:05

Nova regulativa koju namjerava donijeti administracija predsjednika Trumpa, mogla bi olakšati razvoj autonomnih vozila u koju Tesla polaže velike nade.

Dionice Tesle porasle su više od 5 posto u ponedjeljak nakon što je Bloomberg izvijestio da tim za tranziciju novoizabranog američkog predsjednika Donalda Trumpa planira prioritetno uspostaviti novi savezni okvir za regulaciju autonomnih vozila u Ministarstvu prometa.

Predložena regulativa, kako piše Euronews, mogla bi značajno koristiti Tesli, čije su ambicije u području autonomne vožnje i usluge autonomnih taksija ključni korak u strategiji rasta kompanije. Elon Musk, snažni Trumpov pristaša tijekom kampanje, budućnost Tesle vezao je uz tehnologiju potpune autonomne vožnje (FSD) i razvoj robotaksi usluge.

Tržišna kapitalizacija Tesle premašila je 1 bilijun dolara (940 milijardi eura) od Trumpove pobjede na izborima, pri čemu su dionice skočile 37% od dana izbora te 29% u ovoj godini. Prije izbora, Tesla je bila najslabiji izvođač među američkim tehnološkim gigantima poznatim kao “Veličanstvena sedmorka”.

Od električnih do autonomnih vozila

Elon Musk, koji je preuzeo poziciju izvršnog direktora Tesle 2008. godine, zaslužan je za pokretanje revolucije električnih vozila. Iako je Tesla zabilježila meteorski rast tijekom posljednjeg desetljeća, posljednjih godina suočila se sa slabijom globalnom potražnjom i snažnom konkurencijom kineskih rivala, što ju je natjeralo da traži nove prilike za rast.

Na događaju “We, Robot” u listopadu, Musk je predstavio Teslin Robotaxi – autonomnu uslugu prijevoza Cybercab bez volana i papučica. Model, koji se u potpunosti oslanja na kamere i umjetnu inteligenciju za navigaciju, trebao bi koštati manje od 27.000 eura, dok bi prosječni trošak po prijeđenoj milji iznosio 0,18 eura. Musk je najavio lansiranje usluge u Teksasu i Kaliforniji, s planovima za širenje na druge savezne države do 2025., ovisno o regulatornim odobrenjima. Masovna proizvodnja Cybercaba mogla bi početi već 2026. godine.

Regulatorni izazovi

Unatoč Muskovoj ambicioznoj viziji, Teslin FSD sustav suočen je s istragama regulatora. U SAD-u svaki proizvođač automobila može godišnje plasirati do 2.500 autonomnih vozila prema izuzećima koje odobrava Nacionalna uprava za sigurnost cestovnog prometa (NHTSA).

Prošlog mjeseca, NHTSA je pokrenula istragu protiv Tesle nakon smrtnog slučaja u kojem je sudjelovao pješak i vozač koji je koristio Teslin FSD sustav, koji i dalje zahtijeva nadzor vozača. Potpuno autonomni modeli Tesle, koji nemaju volan ni papučice, vjerojatno će se suočiti s velikim regulatornim preprekama.

Trumpova administracija mogla bi uvesti blaža pravila za autonomna vozila, uklanjajući prepreke za Tesline inovativne tehnologije. Ipak, za usvajanje novog okvira bit će potrebna dvostrana podrška Kongresa, što sugerira da bi regulatorni izazovi mogli potrajati. Rješavanje tih prepreka predstavljalo bi značajan korak za Teslu, omogućujući prijelaz s električnih na autonomna vozila.

Europski okvir za autonomna vozila

Regulatorni napredak u SAD-u mogao bi potaknuti i druge na ubrzanje donošenja pravila za autonomnu vožnju. U Europskoj uniji Njemačka predvodi razvoj okvira za razine 3 i 4 autonomne vožnje. EU je uskladila svoj pristup s Njemačkom, uvodeći slične regulative za ove napredne tehnologije.

Vozila autonomije razine 3, koja zahtijevaju vozača, već su dopuštena na javnim cestama, dok se vozila razine 4, koja omogućuju daljinsko upravljanje s minimalnim ljudskim intervencijama, očekuju do 2025. Musk planira uvesti Tesline FSD automobile s dodatnim funkcijama u Europu i Kinu početkom 2025. godine, što se poklapa s regulatornim rokovima EU-a.

Napredak u Kini

Kina, ključno tržište za Teslu, brzo razvija svoj regulatorni okvir za autonomna vozila. Prema podacima S&P Globala, kineska vlada odabrala je 20 gradova za sudjelovanje u pilot-programu za pametno povezane automobile, s projekcijama da će do 2034. godine biti prodano oko 250.000 autonomnih vozila razine 4 za usluge mobilnosti.

Regulatorni napredak u SAD-u, EU-u i Kini ukazuje na rastući globalni zamah prema autonomnoj vožnji. Ako Tesla uspješno iskoristi situaciju, njezin ambiciozni Robotaxi program mogao bi redefinirati putanju rasta kompanije i transformirati globalnu industriju prijevoza.