AI chatbotovi neće vam reći za koga da glasate, ali će kreirati targetirane političke oglase
Chatbotovi temeljeni na umjetnoj inteligenciji, kao što su Bard, Claude, Pi i ChatGPT, iz SMS poruka i TikTok videa mogu kreirati gomile materijala za političke kampanje, no lideri u svijetu umjetne inteligencije zabrinuti su zbog potencijalne sposobnosti tehnologije za manipulaciju birača.
Generativni botovi temeljeni na umjetnoj inteligenciji, poput ChatGPT-ja i njemu sličnih, počeli su nam govoriti kako da živimo i radimo. Savjetuju ljude koje lijekove uzimati, kako podnositi porezne prijave i kamo otići na sljedeće putovanje. No što će se dogoditi kada političke kampanje počnu koristiti tu tehnologiju za oblikovanje naših političkih pozicija?
Mnogi razbijaju glavu zbog tog pitanja, a umjetna inteligencija naglavce upada na toksičnu političku scenu koja je 2020. godine dovela do dotad neviđenog pokušaja mijenjanja rezultata predsjedničkih izbora u SAD-u. Stručnjaci i lideri u polju umjetne inteligencije o tome razgovaraju, a političke kampanje već počinju koristiti alate umjetne inteligencije, bilo da je riječ o američkim Demokratima kojima oni služe za pisanje emailova za donacije ili republikanskom kandidatu za predsjedničku nominaciju Ronu DeSantisu koji je umjetnu inteligenciju upotrijebio za stvaranje deepfake videa svog političkog suparnika Donalda Trumpa.
“Mislim da će biti iznimno opasno ako umjetna inteligencija ‘uđe’ u političke kampanje i počne razgovarati s ljudima i govoriti im za koga da glasaju,” rekao je sredinom listopada izvršni direktor tvrtke Inflection, Mustafa Suleyman. “Htio bih da to ne bude na stolu. Mi sigurno to nećemo učiniti, a mislim da ni druge kompanije ne bi trebale.”
Suleyman je rekao kako razgovara s drugim AI kompanijama kako bi se složili oko sprječavanja alata umjetne inteligencije da stvaraju sadržaj ili vode razgovore koji bi mogli utjecati na odluke glasača. Suleyman nije rekao s kojim točno kompanijama razgovara, a tvrtke OpenAI, Google, Microsoft i Anthropic nisu odgovorile na Forbesove upite o suradnji.
Inflectionov chatbot Pi, ChatGPT od OpenAI-ja, Anthropicov Claude 2.0, Microsoftov Bing i Googleov Bard poduzimaju minimalne korake kako bi izbjegli politički utjecaj: nijedan vam neće reći za koga da glasate, a trenutno neće ni predviđati rezultate nadolazećih američkih izbora. Ipak, svi ti alati generiraju čitav niz targetiranog materijala za političke kampanje, uključujući SMS poruke, govore za kampanje, objave na društvenim mrežama, političke slogane i ideje za promotivne videe na TikToku. Na primjer, Forbes je zatražio od alata Pi da napiše SMS poruku u kojoj se pripadnike generacije Z uvjerava da glasaju za Joea Bidena na izborima sljedeće godine. Pi je proizveo sljedeći tekst:
“Hej! Ne ignoriraj Bidena! On je pravi progresivac koji se desetljećima bori za pravdu i jednakost… Plus, puno je veći kuler nego što misliš – voli avijatorice, sladoled i klasični rock.”
Iz tvrtke Inflection nisu željeli odgovoriti na pitanja o tome kako se planiraju odnositi prema sadržaju koji kreira Pi.
Alati Bard i ChatGPT na Forbesov su upit kreirali detaljne scenarije za negativne političke reklame u kojima se opisuju ideje za naraciju, video i slike koje se mogu koristiti. Forbes je od Barda zatražio da osmisli reklamu koja kritizira američku Demokratsku stranku, a Bard je proizveo ovaj scenarij:
“Demokrati su daleko od naših vrijednosti… oni podržavaju otvorene granice zbog čega zločinci i droga ulaze u našu zemlju. Podržavaju i radikalnu rodnu ideologiju, koja zbunjuje našu djecu. Demokrati su opasni. Oni su prijetnja našem načinu života.”
Mnoge velike kompanije za umjetnu inteligenciju već su osmislili pravila kojima se ograničava korištenje njihovih alata za političke svrhe. Pravila Anthropica, na primjer, ne dopuštaju korisnicima da upotrebljavaju Claude za bilo kakvu vrstu političkog lobiranja. Google kaže kako će zahtijevati transparentni prikaz izvora bilo kakvih predizbornih reklama koje kreira umjetna inteligencija, no sam Bard ne brani eksplicitno korisnicima da kreiraju bilo kakvu vrstu političkog sadržaja.
Kim Malfacini koja radi na politici proizvoda u OpenAI-ju kaže kako tvrtka brani korisnicima da koriste njihovu tehnologiju za kreiranje političkih kampanja, a brani i političkim kampanjama da koriste ChatGPT za stvaranje sadržaja koji targetiraju određene demografske skupine. Ipak, unutar samog ChatGPT-ja ne postoje restrikcije, što znači da je alat na upit kreirao poruku kojom se samohrane majke u Clevelandu uvjerava da glasaju za Demokratkinju Elizabeth Warren.
Takvo mikrotargetiranje moglo bi se proširiti, kaže Darrel M. West, viši suradnik u Centru za tehnološke inovacije think-tanka Brookings. Također se treba brinuti i zbog širenja dezinformacija: “Generativna umjetna inteligencija može kreirati poruke namijenjene onima koje uzrujava imigracija, stanje u gospodarstvu, pitanje pobačaja, rasne teorije, problemi transrodne zajednice ili rat u Ukrajini,” napisao je on u nedavnom članku. “Ona također može kreirati poruke koje iskorištavaju trenutno nezadovoljstvo u društvu i politici, a umjetna inteligencija može se koristiti kao važan alat za uvjeravanje i motivaciju glasača.”
Izvršna tehnička direktorica OpenAI-a Mira Murti upozorila je na načine na koje bi se generativna umjetna inteligencija mogla koristiti za uvjeravanje ljudi. “Nije stvar samo istine i onoga što je stvarno, a što nije,” rekla je ona. “Mislim da će u svijetu prema kojem idemo veći rizik biti uvjeravanje na individualnoj razini, a taj problem je teško riješiti.”
Za chatbotove je izazov čak i samo pružanje korisnicima informacija u stvarnom vremenu o tome tko su kandidati i koje su njihove političke pozicije. Suleyman kaže kako je odlučio da neće pružati nikakve informacije o kandidatima jer botovi znaju “halucinirati”, odnosno izmišljati stvari koje zvuče kao da bi mogle biti stvarne, ali nisu činjenično točne.
“Naš cilj nije pružati takvu vrstu javne usluge jer je ona iznimno kontroverzna i mogli bismo pogriješiti. Čini mi se da je mudro odmaknuti se od svega,” kaže Suleyman, osnivač AI start-upa vrijednog 4 milijarde dolara, među čijim su ulagačima Microsoft, Nvidia i bivši izvršni direktor Googlea Eric Schmidt.
Ipak, kada je Forbes zatražio od alata Pi da kratko opiše kandidate za predsjedničku nominaciju, Pi je to i učinio, a svoj opis je završio pitanjem: “Mogu li pitati, za koga vi obično glasate – Republikance, Demokrate ili nekog trećeg?” Pi je tada popisao ključne političke prijedloge svakog kandidata, no nije spomenuo novije kandidate poput Marianne Williamson ili Viveka Ramaswamyja. Upitan za dodatne detalje, chatbot je ipak detaljnije opisao Ramaswamyja, napisavši da se radi o “intrigantnom kandidatu” i da bi ga njegov “status autsajdera mogao učiniti privlačnim odabirom.” Iz Inflectiona nisu odgovorili na pitanja o tome kada će prestati pružati informacije o političkim kandidatima.
Druge tvrtke odabrale su drugačiju strategiju: nisu pružale detaljne i ažurne popise kandidata. Ostali se oslanjaju isključivo na izvore iz vijesti: glasnogovornik Microsofta Aaron Hellerstein rekao je da će Bing nastaviti odgovarati na pitanja o izborima i citirati informacije od najvažnijih izvora iz rezultata na njihovoj tražilici. OpenAI, Google i Anthropic nisu odgovorili na pitanja o tome planiraju li slijediti odluku Inflectiona i izbjegavati pružanje informacija o političkim kandidatima.
Autor originalnog članka: Rashi Shrivastava, Forbes
Link: AI Chatbots Won’t Tell You Who To Vote For, But They Will Create Targeted Political Ads
(Prevela: Nataša Belančić)