Atlantic i Podravka – tko je bolje prošao u međusobnoj suradnji na izvoznim tržištima?
Dvije velike domaće prehrambene kompanije, Atlantic i Podravka, početkom prošle godine dogovorile su suradnju o plasmanu proizvoda u SAD-u i Austriji. O brojčanim pokazateljima tog ‘deala’ zasad nerado govore, ali diplomatski nam kažu da su zadovoljni, pri čemu se čini da zasad više razloga za to ima Atlantic
Prije malo više od godinu dana je Atlantic grupa počela preko svoj distribucijske kompanije plasirati Podravkine proizvode u Austriji, a Podravka je uzvratila distribucijom Atlanticovih u SAD-u, što su pak popratili medijskom objavom o tome da su se udružili u jačanju izvoza hrvatskih brendova.
O tome kakve je rezultate polučila ta suradnja i „maksimiziranje međusobne sinergije“, sada nisu baš voljni davati brojčane pokazatelje, pa se čini da su im takva medijska pitanja došla prerano. No, ponešto se ipak može iščitati iz poslovnih izvještaja za 2023. godinu kao i prvo tromjesečje ove godine.
U SAD-u rast i zbog distribucije Atlanticovih proizvoda
Primjerice, Grupa Podravka koju vodi Martina Dalić lani je imala prihod od prodaje 714 milijuna eura, a pod kategorijom „ostala prodaja prehrana“ kaže da je ostvaren rast za 10,1 milijuna eura ponajviše kao rezultat razvoja distribucije na tržištu SAD-a gdje je uključen i prihod ostvaren distribucijom proizvoda Atlantic grupe. Pod tom je stavkom ostvareno 46,6 milijuna eura, što je 27,9 posto više nego godinu ranije. Nije objavljeno koje sve proizvode Atlantica u Americi distribuiraju.
Atlantic se pak u svom izvještaju pohvalio da je brend Grand lani imao rast prodaje od 36 posto u odnosu na 2022. godinu i da je najveći rast ostvario u SAD-u, uglavnom zbog novog distribucijskog partnera Podravke, te u Njemačkoj. Promjena distribucijskog partnera u SAD-u, navode iz kompanije u većinskom vlasništvu Emila Tedeschija, pozitivno je utjecala i na prodaju Štarka i Donata.
Kako je Atlantic u prošloj godini imao prihod od prodaje od 974 milijuna eura i uglavnom je ostvaren u Hrvatskoj i regiji, američki dio tog kolača je zasad skroman. U prihodima od prodaje principalski brendovi pak čine 29 posto.
U Austriji doprinos Podravkinih brendova
Što se tiče plasmana Podravkinih proizvoda u Austriji preko Atlantica, to koprivnička prehrambena kompanija ne ističe u svom godišnjem izvještaju. S druge strane, saznajemo da je Atlanticovo Distribucijsko područje Austrija lani zabilježilo promet od 23,2 milijuna eura, što je rast od gotovo 20 posto u odnosu na 2022. godinu. U prvom tromjesečju ove godine također spominju dvoznamenkaste stope rasta tog distribucijskog područja, uz napomenu da je tome pridonio i novi principal Podravka, no bez preciznijih pokazatelja.
Na upite FORBES Hrvatska iz obje su kompanije diplomatski odgovorili da su „zadovoljni“, odnosno da je njihova suradnja “rezultirala novim kupcima u različitim kanalima prodaje te širenjem brendova Podravke i Atlantica na tržištima Austrije i SAD-a“, kako poručuju iz Koprivnice. Dodaju i da s obzirom na planirane aktivnosti još značajnije rezultate očekuju u budućnosti.
Više cijene za tržišta veće kupovne moći
Kad o tome govore u svom poslovnom izvještaju za 2023. godinu, naglašavaju pak da se tako osnažuje plasman proizvoda i podiže prepoznatljivost brendova te da su tim promjenama osigurali da se „Podravkini proizvodi prodaju po cijenama koje donose primjerenu zaradu, odnosno da se na tržištima veće kupovne moći oni ne prodaju po cijenama nižim od onih na domaćem tržištu.“
I u izjavi povodom objavljivanja kvartalnih rezultata, gdje Podravka govori o dvoznamenkastom rastu prihoda od prodaje, Martina Dalić ističe promjenu prodajnih politika na inozemnim tržištima kroz koje su osigurali da se proizvodi “na bogatijim tržištima od hrvatskog prodaju po, u prosjeku, većim cijenama nego u Hrvatskoj”.