Pretplate za Facebook i Instagram bez oglasa krše EU zakone, a kazne bi mogle doseći milijarde dolara
Matična tvrtka Facebooka i Instagrama, Meta, prekršila je stroga europska pravila o digitalnoj konkurenciji prisiljavajući korisnike da “plate ili pristanu” na dijeljenje osobnih podataka, rečeno je iz Europske komisije u ponedjeljak. Taj prijestup tvrtku bi mogao koštati nekoliko milijardi dolara, a ovakvo stajalište EU-a dolazi tek tjedan dana nakon što je regulator pritisnuo Apple zbog gušenja konkurencije.
Europska komisija kaže kako Metin takozvani “model oglašavanja ‘plati ili pristani'” krši zakon EU-a o digitalnim tržištima koji je namijenjen poticanju natjecanja u tech sektoru i zaštiti manjih kompanija od velikih platformi.
Meta je ovaj model uvela 2023. godine kao odgovor na regulatorne promjene u Europskoj uniji. Korisnici Facebooka i Instagrama dobili us izbor: ili će platiti gotovo 13 eura mjesečno za verzije platformi bez oglasa ili će prihvatiti besplatne račune koji sadrže personalizirane oglase.
Komisija kaže kako ovakav “binarni izbor” krši zakon jer “prisiljava korisnike da pristanu na kombinaciju svojih osobnih podataka” i ne nudi “manje personalizirani ekvivalent” društvenih mreža.
Prema zakonu velike tech platforme moraju tražiti dopuštenje prije nego osobne podatke korisnika kombiniraju sa središnjim uslugama platforme i drugim ponudama poput oglasa. Također ne smiju korištenje usluge uvjetovati pristankom, već moraju ponuditi ekvivalentnu, manje personaliziranu alternativu za one koji odbiju dati pristanak.
Komisija kaže kako su njihova otkrića preliminarna i kako Meta može proučiti istragu regulatora i iznijeti pismenu obranu prije finalne odluke koja će biti objavljena do 25. ožujka 2025. godine.
“Pretplate za profile bez oglasa u skladu su s uputama najvišeg suda u Europi i sa zakonom,” rečeno je iz tvrtke koja dodaje kako se “raduju daljnjem konstruktivnom dijalogu s Europskom komisijom kako bi se ova istraga privela kraju.”
Meta je prošle godine prijavila 135 milijardi dolara prihoda. Europski zakon predviđa maksimalnu kaznu od 10 posto globalnih prihoda za prvi slučaj kršenja, što znači da bi tvrtka mogla platiti 13,5 milijardi dolara.
Europska unija jedan je od najmoćnijih trgovinskih blokova svijeta, a posljednjih je godina Europska komisija naciljala velike, uglavnom američke tehnološke kompanije u želji da stvori ravnopravnije uvjete za manje konkurente. Zakon o digitalnim tržištima glavni je način na koji EU to želi postići, a on može prisiliti kompanije koje žele poslovati u EU na velike promjene, kao i prisiliti ih da plate ogromne kazne ako odbiju slijediti pravila.
Kazne za kršenja zakona mogu dosezati do 10 posto globalnog prometa, 20 posto u slučaju opetovanih kršenja. Za neke od najvećih igrača Silicijske doline to bi moglo značiti desetke milijardi dolara. Ipak, pravila GDPR o zaštiti privatnosti, koja u slučaju kršenja predviđaju kazne od 4 posto, sugeriraju kako provedba može biti izuzetno spora i manje bolna nego što su se mnogi u početku nadali.
Upozorenje Meti dolazi samo tjedan dana nakon što je regulator objavio kako Apple ilegalno guši konkurenciju svojim pravilima u App Storeu.
“Naša istraga želi osigurati konkurentnost na tržištima gdje velike kompanije poput Mete već mnogo godina gomilaju osobne podatke milijuna europskih građana,” rekla je izvršna potpredsjednica Europske komisije Margrethe Vestager. “Želimo osnažiti građane da mogu preuzeti kontrolu nad vlastitim osobnim podacima i odabrati manje personalizirano iskustvo oglasa”.
Autor originalnog članka: Robert Hart, Forbes
Link: Meta’s Ad-Free Subscriptions For Instagram And Facebook Break Europe’s Tech Rules – Possibly Drawing Billions In Fines, EU Says
(Prevela: Nataša Belančić)