E-twingo proizvodit će se u Novom Mestu. Kako će Renault loviti korak s Kinom?
Francuzi su odabrali Revoz iz Novog Mesta za proizvodnju nove električne verzije twinga, nakon što su tu nedavno prestali s proizvodnom dva modela. No, većinu električnih modela će Renault, prema najavama, proizvoditi kod kuće
Proizvođač automobila Renault u prošlosti je često izazivao bijes sindikata, francuske politike i javnosti premještanjem proizvodnje u Maroko ili Tursku radi nižih troškova rada. U medijima se često spominjao kao simbol deindustrijalizacije francuskog gospodarstva.
Čini se da će tako biti i u segmentu električnih vozila. Godine 2020. taj proizvođač automobila odlučio je da će njegova rumunjska kći Dacia proizvoditi električni model Dacia Spring u Kini (zajedno s Dongfengom). Zbog toga je zaradio bijes sindikata jer je tada najavio reorganizaciju i otpuštanja u svojim francuskim tvornicama.
Sindikati su pak bili jasni u očekivanjima da će Renault koristiti električnu mobilnost za ponovno punjenje domaćih proizvodnih kapaciteta. U 2021. Renault je i najavio cilj proizvodnje više od 700 tisuća električnih vozila godišnje u Francuskoj.
Tri francuske i jedna slovenska lokacija
Automobilski portal auto-infos.fr objavio je prije nekoliko dana da Renault veliku većinu automobila s električnim pogonom proizvodi u svojoj zemlji.
Električni peterokotač R5 E-Tech Electric, limuzina Mégane E-Tech i SUV Scénic E-Tech Electric predstavljeni ovog proljeća proizvode se u tvornici u Douaiju. Kangoo E-Tech Electric sastavlja se u tvornici u Maubeugeu, kao i ekonomska verzija Kangoo Van E-Tech Electric. Novi Renault Trafic E-Tech Electric sastavlja se u Sandouvilleu, dok se Renault Master E-Tech Electric sastavlja u tvornici Batilly.
No, Francuzi su odabrali Revoz iz Novog Mesta za proizvodnju nove električne verzije twinga. Tu je nedavno prestala proizvodnju dva modela twinga.
Uz jak pritisak kineskih proizvođača, postavlja se pitanje može li europska proizvodnja i dalje biti konkurentna u slučaju vozila za široku populaciju, gdje bi gornji cjenovni prag trebao biti 20 ili 25 tisuća eura.
Činjenica je da električna vozila više nemaju tako snažan utjecaj na cijenu rada, koja je imala važnu ulogu u proizvodnji automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem. U prošlosti su proizvođači najčešće navodili cijenu rada kao razlog za selidbu proizvodnje u zemlje poput Turske. Revizorska kuća KPMG je u jednoj od svojih analiza navela da sastavljanje klasičnog vozila u prosjeku traje 30 sati, dok je za električno vozilo s četvrtinom manje dijelova potrebno samo 10 sati.
Unatoč tome, proizvodnja u Europi skuplja je nego u Kini, upozorio je u Pismu Europi (kako ga je sam naslovio) izvršni direktor Renaulta Luca de Meo u ožujku. Naveo je da je cijena proizvodnje automobila srednje klase (tzv. C segment) u Kini šest ili sedam tisuća eura niža nego u Europi. Razlika iznosi otprilike četvrtinu cijene koštanja.
“Troškovi energije dvostruko su niži u Kini i tri puta niži u Sjedinjenim Državama nego u Europi. Pritom su troškovi rada 40 posto veći nego u Kini”, napisao je Talijan na čelu Renaulta.
De Meo je nedavno rekao da će Renaultova električna ‘petica’, proizvedena u Francuskoj i predstavljena na tržištu ove godine, biti tek isplativa.
Talijan, koji je i predsjednik Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), već je proteklih mjeseci izjavama nagovijestio gdje će Renault tražiti uštede za poboljšanje ekonomičnosti električnih vozila. Na jednom od događaja u veljači rekao je da je baterija 40 posto cijene koštanja i da je tu moguća ušteda.
Renault je tada najavio planove za korištenje jeftinijih litij-željezo-fosfatnih baterija, paralelno uz nikal-mangan-kobalt (NMC) baterije. Cijena ove baterije trebala bi biti niža za petinu, a trebala bi se ugrađivati uglavnom u male i srednje električne modele. Renaultova električna podružnica Ampere kupovat će baterijske ćelije od početka 2026. od korejskog LG-a i kineskog CATL-a koji imaju proizvodnju u Europi (u Poljskoj, odnosno Mađarskoj).
Carina im kupuje vrijeme
Konkurentnost europske proizvodnje trenutno se poboljšava i nedavno uvedenim (privremenim) carinama na električna vozila proizvedena u Kini. Ali kineski proizvođači ne prate razvoj događaja mirno. BYD planira tvornicu u Turskoj i već dugo ima planove za postavljanje tvornice u Europi.
Kako prenosi Reuters, švicarska tvrtka UBS procjenjuje da bi se automobil mogao proizvoditi na Starom kontinentu za 25.000 eura. To je za četvrtinu više nego u Kini, ali još uvijek 10 tisuća eura manje nego što proizvodnja usporedivog modela košta europske konkurente, navodi Reuters.
Autor originalnog članka: Andreja Lončar, Forbes Slovenija