Kanada zapaprila Kini i Tesli: Uvodi carinu od 100 posto na uvoz kineskih električnih vozila
Kanada je najavila stopostotne carine na električna vozila kineske proizvodnje. To uključuje i vozila koja proizvodi Tesla. Dionice američkog proizvođača automobila nakon te su objave izgubile na vrijednosti tri posto
Kanadska vlada najavila je uvođenje 100-postotnog poreza na kineske električne automobile i 25 posto poreza na čelik i aluminij, uskladivši se sa zapadnim saveznicima kako bi zaštitila domaće proizvođače.
Na takav potez odlučile su se i Sjedinjene Američke Države, najbliži trgovinsku partner Kanade. Bidenova administracija u svibnju je uvela carine od 100 posto na električna vozila kineske proizvodnje. S druge strane Atlantika, Europska unija planira uvesti znatno niže namete na uvoz iz Kine, posebice na vozila Tesla.
Odluka o uvođenju rigoroznog poreza donesena je nakon trodnevnog sastanka iza zatvorenih vrata na kojem su sudjelovali američki savjetnik za nacionalnu sigurnost Jake Sullivan, kanadski premijer Justin Trudeau i ministri u Halifaxu, Nova Škotska, piše Euronews.
“Kinezi su si odlučili dati nepravednu prednost na globalnom tržištu, ugrožavajući sigurnost naših kritičnih industrija i istiskujući kanadske automobilske i metalske radnike”, izjavio je Trudeau.
Pritom je naglasio kako će Ottawa nastaviti suraživati sa SAD-om i njegovim saveznicima kako bi osigurala da potrošači diljem svijeta ne budu nepravedno kažnjeni praksom zemalja poput Kine.
Nove carine za električna vozila, koje uključuju pristojbe na određena hibridna osobna vozila, kamione, autobuse i dostavna vozila, stupit će na snagu 1. listopada. Bit će to dodatni namet uz postojeći porez od 6,1 posto na uvoz iz Kine.
Dodatni nameti na čelik i aluminij počet će se primjenjivati 15. listopada. Zamjenica premijera Chrystia Freeland najavila je kako će Kanada pokrenuti 30-dnevne konzultacije kako bi istražila potencijalne carine za druge sektore, uključujući baterije, solarne proizvode, čipove i kritične minerale.
Teslini modeli proizvedeni u Kini nisu iznimka
Namet od 100 posto odnosit će se i na kineske Tesle. Ta je vijest u ponedjeljak srušila vrijednost dionica najvećeg svjetskog proizvođača električnih vozila za tri posto.
Iako tvrtka nije otkrila konkretne brojeve, prema identifikacijskim kodovima vozila za pretpostaviti je kako se Model 3 kompaktna limuzina i Model Y crossover modeli isporučuju iz Kine u Kanadu.
Kanadska vlada izjavila je da proizvođači automobila neće biti pogođeni ako presele proizvodnju iz Kine u druge zemlje. Zapravo, kineski proizvođači električnih vozila tek trebaju osvojiti značajan tržišni udio u Kanadi, a primarna električna vozila su Tesle kineske proizvodnje.
Podaci kanadske statistike pokazuju da je vrijednost kineskih električnih vozila uvezenih iz Kine u Kanadu prošle godine porasla na 2,2 milijarde kanadskih dolara (1,97 milijardi eura), u odnosu na 100 milijuna kanadskih dolara (90 milijuna eura) koliko je iznosila 2022. godine. Prema podacima iz najveće kanadske luke Vancouvera, uvoz iz Kine porastao je prošle godine za 460 posto. To je u korelaciji s time što je Tesla u Kanadi počeo prodavati električna vozila proizvedena u Šangaju.
Međutim, glavna briga kanadske vlade su drugi kineski proizvođači električnih vozila, poput BYD-a, koji planira ući na tržište već 2025. godine.
I Europska komisija nedavno je ažurirala svoje nove namete za Kinu, smanjivši dodatnu carinu na Tesla EV proizvedena u Kini na 9 posto, što je velika razlika u odnosu na prethodno planiranih 20,8 posto. EU je zaključila da je Tesla dobio manje subvencija od kineske vlade. Primarno je profitirao od nabave baterija ispod tržišne vrijednosti, povoljnog korištenja zemljišta i smanjenja poreza na dohodak za izvoznike u Kini.
Kina kanadske mjere nazvala protekcionizmom
U reakciji na najave kanadskog premijera, kinesko veleposlanstvo u Kanadi izdalo je priopćenje optužujući Kanadu za nepoštivanje pravila Svjetske trgovinske organizacije (WTO), opisujući potez kao “tipičan čin protekcionizma i politike”, koji “šteti potrošačima, tvrtkama i naporima prema zelenoj energetskoj tranziciji i suočavanju s globalnim klimatskim promjenama.”
U izjavi se također tvrdi da je brzi razvoj kineske EV industrije i drugih sektora rezultat inovacija, sveobuhvatnog sustava proizvodnje i opskrbnog lanca i konkurentnih proizvoda, a ne oslanjanja na subvencije. Veleposlanstvo je upozorilo kako će “Kina poduzeti sve potrebne mjere kako bi zaštitila legitimna prava i interese kineskih poduzeća”.
Prema novinskoj agenciji Xinhua, Kina će pitanje carina razmotriti s američkim dužnosnicima tijekom njihovog sastanka s kineskim ministrom vanjskih poslova Wang Yijem ovog tjedna.