Analiza prvih pobjeda ukrajinskih F-16. Što slijedi i koliko je bilo pomoći sa strane
Ukrajinski, bivši danski, Lockheed Martin F-16 postigli su svoje prve zračne pobjede. Prema ukrajinskom predsjedniku Volodimiru Zelenskom, nadzvučni F-16 oborili su ruske krstareće rakete tijekom ruskih zračnih napada na ukrajinske gradove u ponedjeljak
Obaranje je uslijedilo tri tjedna nakon što su prvi od oko 85 agilnih F-16, koje su Belgija, Danska, Nizozemska i Norveška obećale Ukrajini, stigli u zemlju.
“Izvrsno ih je vidjeti u akciji,” napisao je finski analitičar Joni Askola.
Bilo je jasno od početka da će ukrajinsko ratno zrakoplovstvo dodijeliti F-16 za zadaće protuzračne obrane. Viđeni su kako lete s parovima AIM-9 infracrveno vođenih zrak-zrak raketa i AIM-120 radarski vođenih zrak-zrak raketa. Nisu viđeni s ubojnim sredstvima za napade na ciljeve na zemlji, iako su u velikoj mjeri kompatibilni s najboljim ukrajinskim proturadarskim raketama i GPS-vođenim bombama.
Ima smisla da F-16 lete u patrolama protuzračne obrane. Ukrajina je pod stalnim napadima iz zraka, a njezine oružane snage mobiliziraju svako raspoloživo oružje kako bi ublažile dnevne napade.
Rani jutarnji napadi u ponedjeljak bili su najgori dosad u širem 29-mjesečnom ratu Rusije protiv Ukrajine. Stotine ruskih balističkih i krstarećih raketa te eksplozivnih dronova – ispaljenih s ratnih brodova, teških bombardera i lansirnih uređaja na tlu – razarale su Kijev i druge gradove, uništavajući velike dijelove ukrajinske električne mreže i tjerajući tisuće civila u skloništa tijekom noći. Četiri osobe su poginule.
Šteta je mogla biti i veća. Ukrajinsko zrakoplovstvo i vojska tvrde da su oborili 102 rakete i 99 dronova. U očajničkoj potrebi za jačanjem svoje protuzračne obrane, Ukrajinci su počeli koristiti helikoptere naoružane topovima u patrolama protiv dronova, čime su pojačali mrežu protuzračne obrane koja također uključuje raketne baterije zemlja-zrak dugog dometa, pokretne patrole kamiona naoružanih topovima – a sada i F-16 avione.
Rakete koje nisu najnovije, ali su – pouzdane
Modernizirani lovci iz 1980-ih prilično su dobro opremljeni za tu ulogu. Ukrajinsko zrakoplovstvo naoružava svoje F-16 iz 1980-ih s AIM-120B raketama iz 1990-ih koje imaju domet do 40 milja, vođene malim radarima u njihovim nosovima. Za bliže borbe, F-16 nose AIM-9L/M rakete – prvi put uvedene 80-ih – koje mogu pogoditi ciljeve udaljene nekoliko kilometara prateći njihove infracrvene signale.
Ovo nisu najnovije rakete zrak-zrak, ali su pouzdane – i ima ih u izobilju u arsenalima ukrajinskih saveznika. Ukrajinsko zrakoplovstvo ne bi trebalo imati problema s održavanjem F-16 aviona potpuno naoružanim čak i kada još više tih lovaca s jednim motorom stigne tijekom sljedeće godine.
Prve misije ukrajinskih F-16 ciljale su ruske krstareće rakete koje se ne mogu obraniti. Kako sve više lovaca stigne i kako ukrajinsko zrakoplovstvo proširi njihove zadatke, F-16 bi mogli krenuti u borbu protiv ciljeva koji se mogu obraniti: ruskih lovaca i protuzračnih baterija.
„Kada Ukrajina nabavi dodatne F-16 avione, više pilota, dva Saab AEW aviona, povećano iskustvo i više raketa, ti će avioni biti korišteni za svrhe izvan same protuzračne obrane,” predvidio je Askola, misleći na dva švedska Saab 340 aviona s radarskim sustavom za rano upozoravanje, koje Ukrajina treba primiti.
Dužnosnici zračnih snaga pripremaju avione za ove opasne sukobe. Kako bi zaštitila F-16 avione od ruskih raketa, Ukrajina je zadržala nedavno instalirane Pylon Integrated Dispensing System (PIDS) i Electronic Combat Integrated Pylon Systems (ECIPS).
PIDS izbacuje metalne trake i vrelinu što odvraća dolazne rakete vođene radarom i infracrvenim sustavom. ECIPS sadrži pasivne obrambene sustave koji nadopunjuju aktivne obrambene sustave PIDS-a, uključujući AN/ALQ-162 ometač za neutralizaciju radara na zemlji, kao i AN/AAR-60 sustav za upozoravanje na rakete koji aktivira pasivne obrane.
Koliko je bilo pomoći “sa strane”?
Ometač zahtijeva specifično programiranje kako bi prepoznao i neutralizirao najnovije ruske radare. Američko ratno zrakoplovstvo pomoglo je u ovom programiranju, rasporedivši zrakoplovce iz 68. eskadrile za elektroničko ratovanje sa sjedištem u Floridi u Europu kako bi prilagodili ometače na F-16 avionima.
„Oslanjajući se na podatke koje su pružile Danska i Norveška, te prilagođavajući nove procese i pristupe uobičajenom postupku, tim je uspio razumjeti sustav i započeti svoj rad,” izjavila je eskadrila.
„Jedan F-16 s reprogramiranim ometačem neće sam postići dominaciju u zraku, ali može vam pružiti trenutnu zračnu nadmoć koja je dovoljna da postignete cilj koji ima stratešku važnost i utjecaj,” rekao je službenik eskadrile.
(Autor teksta je David Axe, Forbes.)