Bajadera liker posljednji je u nizu zajedničkih proizvoda hrvatskih tvrtki. Što o tome kažu stručnjaci
Niz hrvatskih tvrtki, iako su vlasnički nepovezane, surađuju na stvaranju zajedničkih proizvoda. Bajadera liker koji je nastao kao zajednički proizvod Badela i Kraša, samo je jedna u nizu takvih uspješnih suradnji koje jačaju poziciju hrvatskih brendova na domaćem, ali i otvaraju prilike za izlazak na inozemna tržišta. Marketinški stručnjaci Anja Bauer i Jakov Vilović za FORBES Hrvatska pojašnjavaju zašto dolazi do ovakvih suradnji, koje su koristi za brendove, ali i potencijalni rizici.
Hrvatske kompanije imaju malo matično tržište od samo četiri milijuna stanovnika, te su i same – promatrano u svjetskim okvirima – prilično male i nije im se lako boriti s konkurencijom. Pogotovo u prehrambenom sektoru gdje nerijetko na tržištima dominiraju multinacionalne korporacije koje posluju na desecima tržišta diljem svijeta i imaju marketinške budžete koji se mjere milijardama dolara ili eura.
Usprkos takvoj konkurenciji, niz hrvatskih tvrtki uspio je očuvati svoje brendove, koji su već desetljećima prisutni na lokalnom tržištu.
Kraš je radio Pelinkovac Praline, a Badel radi Bajadera liker
No, nije samo emotivna vezanost kupaca uz te brendove, odnosno proizvode ono što ih je spasilo od nestanka, već i brojne suradnje lokalnih tvrtki koje tradicionalnim proizvodima daju nove oblike, približavaju ih novim generacijama i udahnjuju im novi život.
Kraš i Badel 1862 prije dva tjedna predstavili su svoj već drugi zajednički proizvod. Radi se o Badel Bajadera krem likeru u kojem je spojen vjerojatno najpoznatiji i najcjenjeniji Krašev proizvod s Badelovom tradicijom i znanjem u proizvodnji pića. Nougat, lješnjaci, bademi i kakao, što su glavni sastojci Bajadere, našli su se u novoj, sofisticiranoj formi krem likera.
Prije ovog likera, zajednički su kreirali Kraš Selection Antique Pelinkovac praline – spoj najpoznatijeg hrvatskog premium biljnog likera obavijen Kraševom tamnom čokoladom.
U svijetu su već prisutne suradnje vodećih proizvođača alkoholnih pića i čokolade, tako da je suradnja Badela i Kraša sasvim logična i očekivana.
Razvoj Kraš Selection Antique pralina, kao konditorskog proizvoda, vodio je, naravno, Kraš, dok je razvoj likera Badel Bajadera vodio Badelov tim. No, kod kreiranja ovakvih proizvoda potrebna je bliska suradnja i međusobna podrška timova iz obiju kompanija, kako bi se na najbolji mogući način u novi proizvod unijele sve kvalitete originalnih proizvoda, na temelju kojih nastaju.
Vilović: Brendovi tako jačaju imidž i šire publiku
Jakov Vilović, marketinški stručnjak iz reklamne agencije Utorak, kojeg smo zamolili da prokomentira nastanak ovakvih proizvoda, kaže da suradnje dvaju snažnih brendova omogućuju proširenje njihovog “svijeta”.
“Brendovi mogu ojačati svoj imidž, pojaviti se na neočekivanim mjestima i privući širu publiku. Na primjer, Bajadera liker može osvojiti simpatije potrošača ne samo kao desert nego i kao proizvod koji uživaju u drugačijim prigodama, poput druženja u kafićima. Ključna je prirodnost suradnje, bilo kroz karakteristike proizvoda – na primjer, tko nije poželio ‘popiti’ Bajaderu, bilo kroz dobro osmišljenu priču”, pojašnjava Vilović.
Ipak, kaže da kod ovakvih suradnji postoje i određeni rizici. “Prvi je kvaliteta proizvoda – ako finalni proizvod razočara, može naštetiti ugledu oba brenda. Drugi je rizik neusklađenosti ciljne publike. Na primjer, alkoholni liker ‘Životinjsko carstvo’ bio bi marketinški i etički promašaj jer bi narušio temelje tog brenda koji se obraća djeci. Osim toga, neprirodne ili isforsirane suradnje mogu ostaviti dojam da brendovi više cijene kratkoročne komercijalne koristi nego dugoročnu lojalnost publike”, kaže Vilović.
Kraš je posljednjih godina intenzivirao suradnju s drugim hrvatskim proizvođačima i sada su vjerojatno vodeći po broju zajedničkih proizvoda. Prije tri godine uspostavili su suradnju s Ledom, na sladoledima Quattro Domaćica, u kojem su legendarni Kraševi keksi spojeni s Ledovim sladoledom, te KI-KI Punioza, gdje su Kraševi voćni bomboni dobili sladolednu formu. Posljednje iznenađenje iz ove suradnje bio je Ledo Bananko – Kraševa čokoladna bananica u obliku sladoleda na štapiću.
Bauer: Jača se potražnja i za novim i za starim proizvodom
Zajednički proizvod imaju i s Podravkom, s kojom su kreirali Torticu Lino Lada, u kojem su spojeni, mnogima omiljeni namaz i dobro poznata Kraševa Tortica.
Anja Bauer iz branding agencije Fabular, kaže da su ovakve suradnje logične jer se radi o srodnim proizvodima, slične ciljne skupine ih konzumiraju, a još su iz iste zemlje pa je utoliko olakšana suradnja.
“Ima nešto dječje u toj suradnji što je fantastično, ono kad djeca maštaju ‘da bar postoji sladoled od Lino Lade’. Brandovi koji tako razmišljaju, u ovom slučaju Kraš i Podravka, su domišljati i sigurna sam da je ta domišljatost nagrađena u smislu potražnje. Lakše je napasti konkurenciju kad imaš inovativan proizvod koji je u novoj kategoriji no okus je poznat ciljnoj skupini. Time se potencira potražnja za novim, no i starim proizvodom. Kupce sladoleda Lino Lade koji inače jedu Nutellu možda ćeš potaknuti da kupe baš Lino Lada namaz sljedeći put kad su u kupovini”, pojašnjava Bauer.
Kaže da je veliki potencijal za takvu suradnju dvosmjerna izmjena asocijacija, “Kraš pruža Podravki, te Podravka Krašu asocijacije na postojanu kvalitetu i fini okus. Nema nekog rizika u takvoj suradnji jer oni koji te neće kupiti inače, neće ni sada. Velik bi bio rizik da se co-brandingom povežu dvije tvrtke koji nisu kompatibilne, primjerice Red Bull i Čokolino, ali znamo da zato imaju svoje marketinške stručnjake koji to ne bi dopustili”, kaže.
Ove jeseni na tržištu su se našli proizvodi iz Kraševe suradnje s Franckom – Cappuccino s okusima pralina – Bajadere, Griotte i Fontana Ledenih kocki. Imali su i suradnje s manjim proizvođačima, poput zadarske pekarnice Kroštula, u suradnji s kojom je nastao Bajadera Panettone, blagdanski slatki kruh kojem je poseban okus davala Bajadera.