Hrvatska tvrtka isporučuje opremu za ruske ratne brodove
Ruska vojna brodogradilišta koja su pod međunarodnim sankcijama nabavljaju dijelove iz europskih zemalja uz pomoć tvrtki među kojima je i jedna hrvatska, otkrio je BBC Rusija, a prenio istraživački portal Oštro
Ruska vojna brodogradilišta, koja se nalaze pod međunarodnim sankcijama, nabavljaju potrebne dijelove za proizvodnju iz europskih zemalja uz pomoć tvrtki od kojih je jedna iz Hrvatske, otkrio je BBC Rusija, a prenio portal Oštro. Neki od brodova ruske mornarice proizvedeni u ovim brodogradilištima koriste se u ratu s Ukrajinom.
Unatoč tome što je u ožujku 2019. godine ministarstvo financija SAD-a stavilo rusko brodogradilište Zelenodoljsk na listu sankcija, oni i dalje pri proizvodnji brodova koriste dijelove proizvedene u Europskoj uniji. Sudeći prema carinskim podacima iz baze podataka Import Genius, isporuke ruskom brodogradilištu nastavljene su tijekom 2020. i 2021. godine, samo što se dijelovi za brodove mornarice više nisu naručivali i isporučivali izravno, već preko posrednika poput latvijske tvrtke Marine Propulsion Systems.
Nakon početka potpune invazije na Ukrajinu u ožujku 2022. godine, brodogradilište je gotovo odmah dospjelo pod sankcije i Europske unije. No uz pomoć posredničkih tvrtki u vlasništvu sankcioniranog brodogradilišta i partnera iz Europske unije, brodogradilište je nastavilo kupovati stranu opremu. Među tim partnerima je, uz jednu talijansku i hrvatska tvrtka Adria Winch, kako pokazuju carinski dokumenti.
Adria Winch, prema podacima s njihove službene stranice, isporučuje palubnu opremu za civilne i ratne brodove. Kako je za BBC Rusija ispričao jedan od bivših vlasnika, Milivoj Peruzović, tvrtka posluje u Rusiji preko 20 godina.
»Započeli smo s radom u brodogradilištu Severnaya u Sankt Peterburgu i postupno proširili naše veze na cijelu Rusiju«, rekao je Peruzović, koji je u prosincu 2023. godine prodao Adria Winch hrvatskoj tvrtki Global Offshore Engineering.
Model poslovanja
Brodogradilište Zelenodoljsk trenutno posluje na sljedeći način. Tvornica u Zelenodoljsku dio je brodograđevne korporacije Ak Bars, koja pak pripada Ak Bars Holding Companyju. Tvrtke su registrirane u Republici Tatarstan, a dio brodogradilišta Zelenodoljsk također je u vlasništvu vlade Tatarstana.
Ak Bars Holding Company osnovala je 2016. godine zajedno s hrvatskom Adria Winch tvrtku Adria Winch Zelendolsk.
Osim podružnice u Zelenodoljsku, hrvatska tvrtka je i jedini vlasnik Adria Wincha u Moskvi – tvrtke koja također redovito opskrbljuje brodogradilište Zelenodoljsk rezervnim dijelovima. Tako je, primjerice, u kolovozu 2022. godine francuski Schneider Electric preko moskovske podružnice hrvatske tvrtke brodogradilištu isporučio električne releje za hidraulično vitlo za vuču.
Nakon BBC-jevog upita Schneider Electric je započeo internu provjeru. Glasnogovornici tvrtke naglasili su da tvrtka radi u skladu s važećim zakonodavstvom.
U većini podataka do kojih je BBC Rusija uspio doći, isporuke brodogradilištu obavlja hrvatska Adria Winch za vlastite ruske podružnice (tvrtku u Zelenodoljsku ili Moskvi).
Milivoj Peruzović je u razgovoru za BBC potvrdio da je nakon potpune invazije Rusije na Ukrajinu hrvatska tvrtka prestala s izravnom isporukom brodogradilištu i počela poslovati kroz podružnicu u Zelenodoljsku: »Adria Winch Zelenodolsk prodavala je opremu uglavnom brodogradilištu Zelenodoljsk, ali ne isključivo njima«, kazao je Peruzović. »Koliko znam, prodavali smo opremu i brodogradilištu Admiralteyskiye. Nakon sankcija prestali smo izravno isporučivati brodogradilištu i prodaja je išla preko Adria Winch Zelenodolsk. Ali nismo znali tko je konačni primatelj opreme.«
Međutim, zahvaljujući brojevima projekata brodova navedenih u carinskim deklaracijama, očigledno je da su rezervni dijelovi bili namijenjeni za brodove ruske mornarice i drugih organa vlasti.
Tako je u svibnju 2022. godine Adria Winch isporučio svojoj podružnici u Moskvi, uz opremu vlastite proizvodnje, seriju opreme drugih proizvođača, poput rezervnih dijelova za privezište njemačkog Spohn&Burkhardta. Prema deklaraciji, isporuka je namijenjena za plovila Projekta 23120. Riječ je o brodovima za logističku podršku koji se grade u brodogradilištu Severnaya u Sankt Peterburgu. Jedan od njih – brod Vsevolod Bobrov – sudjelovao je u borbama za Zmijski otok. Iako se ovakva plovila po svojim karakteristikama ne mogu smatrati ratnim brodovima, kao plovila za podršku ipak sudjeluju u borbenim operacijama.
Sveukupno, u svibnju 2022. godine hrvatski brodograditelji su Rusiji isporučili rezervne dijelove u vrijednosti od preko dvije tisuća dolara za brodove Projekta 23120.
Dokazi o isporuci dijelova
BBC Rusija je u carinskim deklaracijama pronašla i podatke o tegljaču Projekta NE012 koji ne nosi nikakvo naoružanje, ali je izgrađen i proslijeđen Rosgvardiji, ruskoj nacionalnoj gardi koja je uključena u rat u Ukrajini i pod europskim je sankcijama od prosinca 2022. godine.
Na tegljaču su bili prisutni potrošni materijali i rezervni dijelovi za vitla (inače jedan od glavnih proizvoda Adria Wincha) – elektronički moduli, čelične opruge, matice i vijci – kojima je hrvatska tvrtka u razdoblju od ožujka do rujna 2022. godine opskrbila svoju podružnicu u Zelendoljsku. Prema cijenama rezervnih dijelova navedenih u carinskim deklaracijama baze podataka Import Genius te su isporuke koštale gotovo 726 tisuća dolara.
Prema izvještajima Adria Wincha za 2022. godinu, jedan od glavnih kupaca opreme bila je upravo Rusija. Za tu godinu, isporuke Rusiji iznosile su više od 700 tisuća eura – 21% ukupnog poslovanja Adria Wincha. Istovremeno, u istom izvješću tvrtka je istaknula da mjere sankcija Europske unije imaju izravan utjecaj na njezine aktivnosti.
Milivoj Peruzović otvoreno je priznao nastavak suradnje s Rusijom unatoč sankcijama. »Našli smo način da isporučujemo preko trećih zemalja, preko Turske, preko posredničkih tvrtki u Rusiji. Uspostavio sam vezu s posrednicima u Kini i nastavili smo raditi. To je bila naša odluka – nastaviti raditi [s partnerima u Rusiji]. Jer sankcije su sankcije, ali stvari idu svojim tijekom. I tako je išlo sve dok nismo prodali tvrtku«, rekao je Peruzović. Sveukupno, od veljače 2022. do srpnja 2023. godine, tvrtke povezane s hrvatskim Adria Winchom ili njegovim podružnicama u Rusiji isporučile su 1,2 milijuna dolara rezervnih dijelova ruskim brodogradilištima.
(Tekst je prenesen s portala Oštro, a cijeli tekst možete pročitati ovdje.)