I domaći trgovci prate trend brze dostave namirnica, neki na to ozbiljno računaju

Aktualno Marko Repecki 29. srp 2024. 06:45
featured image

29. srp 2024. 06:45

Vindija je upravo uvela dostavu iz svojih trgovina u suradnji s Woltom u 10 gradova, pa smo provjerili što kažu u drugim lancima. Studenac je suradnju s digitalnom platformom počeo prije dvije godine, a tu je sada i Konzum, koji inače ima i svoju web trgovinu, te Tommy. Da postoji veliki prostor za rast online prodaje pokazuje usporedba s, na neki način sličnim tržištem, Češkom, gdje je 2022. online maloprodaja hrane iznosila 1,1 milijardu eura

Trgovina robom široke potrošnje polako se seli na internet. Brojke su još skromne te online trgovina čini manje od jedan posto prometa trgovačkih lanaca, ali sve upućuje na to da će taj segment u budućnosti imati sve veći značaj.

Generacija Z odrasla je u digitalnom svijetu u kojem je internet sastavni dio svakodnevnog života. Oni češće kupuju online zbog jednostavnosti i lake dostupnosti, a online kupovinu ne vide kao dodatnu pogodnost već kao nešto što se podrazumijeva​​.

Online tržište prehrambenih proizvoda snažno raste

Iako dostava iz trgovačkih lanaca na hrvatskom tržištu nije novitet – Konzum je imao dostavu i prije više od 15 godina, ona je bila ograničena isključivo na veće gradove. Dostava se vršila kamionima i bila je nedostupna mnogim kupcima.

No, s pojavom aplikacija za dostavu, koje su prvo dostavljale isključivo hranu iz restorana, da bi se kasnije proširile i na trgovine, više trgovci ne moraju organizirati vlastite dostavne službe. Dovoljno je da uspostave suradnju s nekom od tih digitalnih platformi – i problem dostave je riješen.

Prema prošlogodišnjem istraživanju McKinseya o maloprodaji živežnih namirnica u srednjoj Europi, u Hrvatskoj je online tržište prehrambenih proizvoda iznosilo tek 52 milijuna eura, ali se primjećuje snažan rast, koji je u razdoblju od 2019. do 2022. iznosio oko 160 posto. I druge promatrane zemlje Poljska, Rumunjska i Češka u tom su razdoblju imale troznamenkasti porast. Da postoji veliki prostor za rast pokazuje usporedba s, na neki način sličnim tržištem – Češkom, gdje je 2022. online maloprodaja hrane iznosila 1,1 milijardu eura. U Rumunjskoj je taj iznos bio oko 440 milijuna eura.

Snažan rast online trgovine prehrambenim proizvodima u srednjoj Europi tumači se niskom bazom – ovaj tip trgovine još je nerazvijen, u odnosu na zapadnu Europu, pa se pomaci više osjete. Osim toga, online trgovina dostupna je uglavnom u većim gradovima koji su i najveća tržišta, a širenje na manja mjesta tek predstoji, dok je u zapadnoj Europi to širenje već realizirano.

Trgovci otvaraju “dark storeove” – trgovine samo za dostavu

Jedan od trgovačkih lanaca koji ozbiljno računa na potencijal dostave – Studenac – još je prije dvije godine s Woltom krenuo u otvaranje “dark storeova”, odnosno trgovina koje nisu otvorene za javnost, nego imaju funkciju skladišta proizvoda. Ovakav koncept rada omogućuje da dostava bude izvršena u roku do 30 minuta, tako da kupac može dobiti namirnice brzinom kao da je sam otišao u trgovinu.

Konzum koji je, kao što smo već spomenuli, pionir dostave, odlučio je pratiti trend, pa je uz vlastitu dostavu, koja se proširila i na manje satelitske gradove većim gradskim središtima, uveo i brzu dostavu. Brza dostava za sada se nudi samo na području Grada Zagreba, a uspostavljena je u suradnji s Woltom.

Trgovački lanac Tommy ima dostavu u šest većih gradova. Oni također kombiniraju vlastitu dostavu s dostavnim službama. Konkretno, imaju suradnju s Woltom i Glovom. Nude redovnu dostavu koja se može naručiti do tri dana unaprijed, kao i ekspresnu dostavu koja stiže, kako tvrde, u roku od 30 do 50 minuta.

Ključni izazov su troškovi dostave

Prehrambena industrija Vindija također se priključila ovom trendu. Prije otprilike dva tjedna objavili su da uvode dostavu, također u suradnji s Woltom. Dostava iz njihovih trgovina moguća je u 10 gradova.

Jedan od ključnih izazova za rast online trgovine robom široke potrošnje jest cjenovna osjetljivost kupaca. Mnogi su neskloni plaćanju dodatnih troškova dostave i potencijalno viših cijena proizvoda online u odnosu na fizičke trgovine. S druge strane, transparentnost cijena na internetu omogućava lakšu usporedbu među različitim trgovinama.