Je li hrvatsko rent a car tržište spremno za električna vozila?

featured image

26. sij 2024. 13:23

Interes za kratkoročnim najmom električnih vozila u Hrvatskoj još uvijek je mali. Jedan od razloga za to je nedovoljno razvijena infrastruktura, a drugi specifičnosti koje dolaze uz električna vozila. O problematici smo razgovarali sa Sanjinom Dokozom, direktorom Hertza Hrvatska, Borkom Ribićem, direktorom Carwiza, te Sašom Cvetojevićem, poduzetnikom koji preferira električna vozila

Smanjenje Hertzove globalne rent a car flote električnih vozila poslužilo je kao povod za pregled stanja na tržištu iznajmljivanja električnih vozila na hrvatskom tržištu. Kako je Reuters nedavno objavio, Hertz je odlučio prodati 20.000 električnih automobila. Kao glavni razlog nedovoljne isplativosti naveli su visoke iznose u slučajevima sudara električnih vozila i troškove amortizacije.

Hertz Hrvatska u svojoj rent a car floti trenutno nema električna i plug-in hibridna vozila, no imaju neki broj mild hibrida. Njihov direktor Sanjin Dokoza za Forbes Hrvatska kaže kako su na njih počeli prelaziti 2021. godine. Riječ je o automobilima koji kao osnovni pogonski agregat i dalje koriste motore s unutarnjim izgaranjem, dok im ugrađena električna baterija pridonosi smanjenju emisije štetnih plinova.

Dokoza smatra da hrvatsko tržište još uvijek nije spremno za električna vozila u rent a car branši zbog izuzetno izražene sezonalnosti te infrastrukture i raširenosti mreže punionica izvan većih gradova.

Sanjin Dokoza; Foto: privatna arhiva

U klasičnom rent a car poslovanju Hertz Hrvatska do sada nije ni bilo pretjeranog interesa za najmom isključivo električnih vozila, dok je za najam dulji od mjesec dana bila nekolicina upita.

Dokoza kaže kako su zadnjih godina u rent-a-car poslovanju najtraženija bila vozila kompaktne klase poput Hyundai i30, Opel astra, VW Golf i slična. U ljetnom periodu raste potražnja za vozilima s automatskim mjenjačem zbog povećanog broja klijenata iz SAD-a, Kanade, Kine i Južne Koreje gdje vozači preferiraju takve mjenjače. Posljednje dvije do tri godine raste i potražnja za kompaktnim crossoverima, odnosno gradskim SUV-ovima. Izvan sezone poslovanje se većinom svodi na poslovne najmove. Najtraženija vozila tada su ona iz economy grupe B – Opel Corsa, Hyundai i20, Seat Ibiza i slični modeli.

Carwiz je jedna od hrvatskih rent a car tvrtki koje u svojoj ponudi imaju električna vozila. Njihov direktor Borko Ribić za Forbes Hrvatska je rekao kako je interes za električnim vozilima i dalje jako mali i neznatan u odnosu na onaj za klasičnim vozilima. Kaže kako ništa drugačije nije ni u sezoni, vjerojatno zbog toga što korisnici prelaze veće udaljenosti u Hrvatskoj ili izvan njezinih granica. Ističe i kako je infrastruktura loša uz nedovoljan broj brzih punjača te kompliciranim načinima punjenja, skidanja aplikacija, izrade računa i drugim preprekama.

Carwiz flotu električnih vozila planira povećavati ovisno o potražnji. Ribić kaže da interes najviše raste u segmentu poslovnog ili dugoročnog najma.

Borko Ribić; Foto: Carwiz

Pad cijena električnih vozila poljuljao poslovni model

Saša Cvetojević, hrvatski poduzetnik i svojevrsni promotor električnih vozila, nedavno je unajmio električno vozilo u Abu Dhabiju. Tada je iz prve ruke vidio probleme koji nastaju kad ni zaposlenici rent a cara ni korisnici ne znaju dovoljno o električnim vozilima.

Baterija u automobilu koji je dobio nije bila potpuno napunjena, a zaposlenici nisu znali dati dobre upute ni pravilne kartice, aplikacije ni lokalne mreže. To mu je stvorilo niz problema jer je u državama koje nemaju razvijenu infrastrukturu za električna vozila ponekad teško pronaći punjač potreban kako bi se prešla veća udaljenost. Dodatne probleme izazvali su mu nedostatci aplikacija za plaćanje, a problem je uočio i kod onih aplikacija koje se koriste u automobilu.

Saša Cvetojević; Foto: Pixsell / Emica Elvedji

„Najgore je što rent a car kuće ne postave sve aplikacije, pa se ne mogu sve ni koristiti. Za navigaciju treba lozinka. Spotify radi, ali se moraš sam ulogirati. Najgore je što se ne dobiju ni pristupni podaci za aplikaciju kojom se Tesla kontrolira na daljinu, pa se ne može kontrolirati punjenje iz daljine, postaviti da auto ujutro bude topao, a baterija zagrijana.“ (Posljednje je važno kod niskih temperatura, jer se hladna baterija puni puno sporije, op. FH)

Komentirajući Hertzovu odluku o smanjenju flote električnih automobila u SAD-u, Cvetojević kaže kako je uvođenje automobila na struju bio dobar pokušaj, ali se biznis model u mnogim državama ne sastoji samo od iznajmljivanja, nego i od prodaje automobila uz zadržavanje visoke otkupne vrijednosti auta.

U konkretnom slučaju cijena Tesli prilikom kupnje bila je viša nego sada, zbog čega njihova prodajna vrijednost vjerojatno nije u skladu s onim što su očekivali i Cvetojević u tome vidi prvi razlog njihovog nezadovoljstva. On misli kako najam dobro funkcionira kad su u pitanju Uber ili Lyft vozači, no oni unajmljene automobile koriste češće, pa znaju njihove prednosti i nedostatke.