Koliko je DM u Njemačkoj jeftiniji? Sada imamo o tome i analizu HNB-a, a evo i zašto
Dvojica analitičara iz Hrvatske narodne banke analizirali su cijene na tisuće proizvoda u DM-ovim dućanima u Hrvatskoj, Njemačkoj, Italiji, Austriji i Sloveniji, te zaključili da ta tvrtka ima u Njemačkoj u prosjeku niže cijene od podružnica u svim promatranim zemljama. Pozivajući se pak na podatke Eurostata, te uzimajući u obzir cijelu potrošačku košaricu, poručuju da je Hrvatska u prosjeku ipak jeftinija od prosjeka EU-a, te upozoravaju da učestalo komentiranje cijena može povećati percepciju inflacije i inflacijska očekivanja
Nakon što su mediji objavili usporedbe cijena 20-ak istih proizvoda u trgovačkom lancu DM u Hrvatskoj i Njemačkoj, te se ispostavilo da su njemačke cijene u pravilu niže, dvojac iz Hrvatske narodne banke – Ivan Mužić iz Direkcija za monetarnu politiku te Ivan Žilić iz Direkcije za ekonomske analize – usporedio je cijene više tisuća proizvoda u tom lancu u više država.
U Njemačkoj jeftinije za 16 posto
„Takva usporedba pokazuje da je DM u Hrvatskoj u prosjeku jeftiniji nego u Italiji, Austriji i Sloveniji, i to za 7%, 1,6% i 2,4%. No, DM u Njemačkoj – a ta tvrtka u njemačkom vlasništvu i s tamošnjim sjedištem ujedno ima najveće poslovne operacije upravo u Njemačkoj – ima u prosjeku niže cijene od podružnica u svim promatranim zemljama, pa tako i u odnosu na podružnicu u Hrvatskoj, od koje je u prosjeku jeftiniji za 16%”, objavili su u blogu na internetskim stranicama HNB-a u utorak.
Kako objašnjavaju, relativna povoljnost DM-a u Njemačkoj “vjerojatno se može objasniti učinkovitijim logističkim lancem, nižim relativnim troškovima distribucije te strukturnim značajkama njemačkog tržišta, koje odlikuju veći prometi i snažna konkurencija”.
Ipak, Mužić i Žilić ističu da se njihova analiza cijena unatoč širokom obuhvatu ne može smatrati reprezentativnom jer promatra samo jedan od trgovačkih lanaca, a i u tom je jednom lancu, zbog razlika u asortimanu, bilo moguće usporediti cijene tek četvrtine proizvoda koji su u domaćoj ponudi. Također, uspoređuju se cijene relativno ograničenog segmenta dobara iz potrošačke košarice, i to pretežito u području kozmetičkih i higijenskih proizvoda.
Općenito gledano, navode da su “cijene istih proizvoda među zemljama europodručja u načelu ujednačenije nego među zemljama s različitim valutama”, ali novija istraživanja pokazuju da se cijene identičnih proizvoda uglavnom razlikuju i unutar europodručja, i to među geografski bliskim objektima.
Potrošačka košarica ispod prosječne europske
Pozivajući se pak na službene podatke Eurostata, oni kažu da su “cijene u Hrvatskoj u prosjeku i dalje niže nego u razvijenijim članicama EU-a – prosječna razina cijena u Hrvatskoj u 2023. godini iznosila je oko 72% prosjeka EU-a.” To je slično razini u drugim zemljama srednje i istočne Europe.
Ukratko, HNB-ovi analitičari nam poručuju, uzme li se u obzir cijela potrošačka košarica, da je Hrvatska u prosjeku jeftinija od prosjeka zemalja članica EU-a. No, promatraju li se pojedine kategorije, Hrvatska ima nešto višu razinu cijena u kategoriji komunikacija, koja je oko 110% prosjeka EU-a, te u kategoriji hrane i bezalkoholnih pića, gdje cijene iznose 101% prosjeka EU-a, dodaju.
“S druge strane, Hrvatska ima niže cijene u kategoriji stanovanja, vode, električne energije, plina i drugih goriva, gdje razina cijena iznosi oko 46% prosjeka EU-a. Stoga parcijalne analize cjenovnih razlika treba uzeti s nužnom dozom opreza – iako su informativni, prikazani cjenovni diferencijali i dalje rasvjetljuju cijene tek ograničenog segmenta potrošačke košarice”, upozoravaju.
Dvosjekli mač
Tu otprilike i dolazimo do razloga zašto se dvojac analitičara iz HNB-a, nakon što su to učinili mediji izazvavši priličnu pažnju, bacio na proučavanje cijena u DM-u.
Naime, kažu da “tendencija kućanstava i poduzeća da zbog visoke inflacije više pozornosti posvete samoj inflaciji može biti dvosjekli mač”. Zašto? S jedne strane, kažu, pojačano praćenje kretanja cijena može ojačati pritisak na tržišne dionike da održavaju cijene što nižima, što naposljetku ublažava inflacijske pritiske. “No, s druge strane, učestalo komentiranje cijena može povećati percepciju inflacije i inflacijska očekivanja i time učiniti inflacijske pritiske tvrdokornijima”, poručuju.
Evo zašto je jeftinije u njemačkom DM-u Ako se direktno usporede cijene istih artikala, Njemačka, koja je matična zemlja DM-a, u prosjeku je za 18,3% jeftinija od Italije, za 13,9% jeftinija od Austrije te za 12,1% jeftinija od Slovenije, pišu analitičari HNB-a. Objašnjavaju da za to postoje brojni čimbenici – visoka gustoća naseljenosti, koja omogućava učinkovitiji logistički sustav i manje relativne troškove distribucije. Snažna konkurencija na njemačkom tržištu, uz brojne trgovačke lance i veliki promet DM-a u Njemačkoj koji omogućuje ekonomiju obujma, dodatno potiče održavanje niskih cijena. “Razlike u PDV-u također pridonose povoljnijim cijenama jer opća stopa PDV-a u Njemačkoj iznosi 19%, a u Hrvatskoj 25%. Konačno, njemački su kupci poznati po sklonosti proizvodima s pristupačnim cijenama i diskontnoj kupnji, te im je potražnja cjenovno elastičnija, što dodatno jača konkurenciju između trgovaca”, stoji u analizi koju je objavio HNB. |