Krenula evidencija platformskog rada, a direktor Bolta kaže: Prva iskustva su dobra

Aktualno Gordana Grgas 5. sij 2024. 11:45
featured image

5. sij 2024. 11:45

Bolt, Wolt, Glovo i Uber se ovih dana spajaju na Jedinstvenu elektroničku evidenciju rada (JEER) preko koje će Ministarstvo rada u realnom vremenu pratiti opseg rada koji se obavlja preko tih digitalnih platformi. No, još nemaju podatak o tome koliko je u Hrvatskoj angažirano platformskih radnika koji su, u velikom dijelu, stranci

Od 1. siječnja bi rad preko platformi  Wolt, Bolt, Glovo i Uber država trebala početi pratiti u realnom vremenu, putem posebno za to izrađene aplikacije, kako to predviđa Zakon o radu i poseban pravilnik. Zanimalo nas je stoga što se prvih dana 2024. godine zbiva na tom tržištu. Ukratko, koliko je prijavljeno platformi, tvrtki-agregatora i angažirano radnika s ugovorima o radu, odnosno kako funkcionira Jedinstvena elektronička evidencija rada (JEER) koja treba sadržavati podatke o pokazateljima opsega rada koji se obavlja korištenjem digitalnih platformi.  

Iz Ministarstva rada su nam 3. siječnja odgovorili kako očekuju da će spajanje digitalnih radnih platformi u sustav JEER proći bez poteškoća i “biti gotovo narednih dana”. Prvi unosi podataka podrazumijevaju, kažu, usklađivanje zatečenog stanja s novim zakonskim uređenjem, pa je “za očekivati da početna integracija zahtijeva nešto više vremena za unos svih propisanih podataka od tekućeg izvještavanja sustava kakvo će u narednom razdoblju funkcionirati u stvarnom vremenu”.

Čeka se popis agregatora

Tako još nemaju podatak o tome koliko u Hrvatskoj postoji tvrtki agregatora (posrednika s kojima platforme posluju) i samih platformskih radnika, ali su platforme, a zasad ih je četiri, dužne agregatore upisati u novi registar.  “Tek po njihovom upisu moći ćemo utvrditi broj agregatora i broj platformskih radnika u Hrvatskoj”, odgovorili su nam, poručujući da je “za praćenje ključnih pokazatelja sustava JEER ipak potrebno određeno vrijeme od početka primjene novog pravnog i tehničkog uređenja”.

Direktor Bolt Hrvatska Tomislav Lukačević navodi da pripreme za implementaciju Jedinstvene elektroničke evidencije rada (JEER) traju zapravo već godinu dana te je postojala i testna faza tijekom zadnjeg tromjesečja 2023. godine, pa su u novu godinu ušli “prilično mirno”. Bolt je već dostavio popis svih agregatora kako bi se unijeli u sustav, a poslovanje, kao i prva iskustva s JEER-om, su “za sada dobra”, kaže.

Platforme nikoga ne zapošljavaju

“Prva tri dana ove godine, tijekom kojih je zabilježeno 29,3  posto više vožnji u usporedbi s istim razdobljem u 2023. godine, možemo promatrati kao dobar znak poslovanja u budućnosti. Također, porast aktivnosti vozača od 14,3 posto u istom periodu dobar je pokazatelj kako nema negativne reakcije od strane partnera na regulativne promjene”, odgovorio je Lukačević na upit FORBES Hrvatska. Koliko imaju tih partnera (agregatora) ipak nam ne otkriva jer je to poslovno osjetljiva informacija.

Napominje da su prije pet godina imali oko tisuću aktivnih vozača na Bolt platformi, a njihov broj je u međuvremenu “višestruko narastao”, ali ih ne zapošljava Bolt. “Bolt posluje samo s licenciranim autotaksi prijevoznicima, ali sam nije licenciran za tu djelatnost. Stoga ni ne može zapošljavati vozače taksija jer sam ne obavlja djelatnost autotaksi prijevoza”, odgovara Lukačević.  

Iz Wolt Hrvatska su odgovorili samo da je Ministarstvo rada i mirovinskog sustava izradilo potrebno IT rješenje za Jedinstvenu elektroničku evidenciju rada te pruža podršku i pomoć u procesu integracije, kao i da je trenutno “u procesu spajanje na sustav, testiranja su završena i započelo je unošenje podataka u sustav”. Poručili su također da ta platforma “još uvijek direktno ne zapošljava dostavljače već poslove dostave za korisnike platforme vrše partneri dostavljači posredstvom partnera agregatora ili putem vlastitih obrta”.  

“Uspostavili inovativan informacijski sustav”

Kako je predviđeno Pravilnikom o evidenciji rada korištenjem digitalnih radnih platformi koji je u prosincu donio ministar rada Marin Piletić, jednom godišnje će Ministarstvo rada o prikupljenim podacima objavljivati izvješće.    

Taj set podataka u novom informacijskom sustavu JEER će, pored Registra platformi i agregatora, pokazivati broj radnika i drugih fizičkih osoba koje rad obavljaju korištenjem digitalne radne platforme, vrste ugovornih odnosa na temelju kojih takav rad obavljaju, vrste poslova te vrijeme i lokacije obavljanja poslova.

U Ministarstvu rada stoga tvrde da je izmjenama Zakona o radu od 1. siječnja ove godine “omogućen transparentan rad platformi i praćenje ovog novog oblika rada”, kao i da je Hrvatska “prva europska država koja je na cjelovit način zakonom uredila ovaj novi oblik rada koji se zasniva na korištenju digitalne tehnologije, te uz takvo pravno rješenje uspostavila i inovativan informacijski sustav za praćenje i nadzor takvoga rada”.

Prema odredbama ZOR-a, poslodavac radniku može biti ili digitalna radna platforma izravno (to ni kod jedne u realnosti nije slučaj) ili agregator kao njezin posrednik. No, napominju u Piletićevu Ministarstvu, osim u radnom odnosu, “pod propisanim uvjetima dozvoljeni su i drugi oblici obavljanja platformskog rada, na primjer samozapošljavanje ili ugovor o djelu”.  Ipak, postoji jedno ograničenje vezano za ugovor o djelu: ako se utvrdi da je primitak za obavljeni rad fizičke osobe u pojedinom kvartalu kalendarske godine veći od 60 posto bruto iznosa tri mjesečne minimalne plaće, ta osoba kod poslodavca više ne može raditi na temelju ugovora o djelu (ili drugog obveznopravnog ugovora) već samo na temelju sklopljenog ugovora o radu.

Lani najveći agregator Meta Mate

Što se tiče agregatora, oni velikim dijelom zapošljavaju strane radnike pa su ih pojačano nadzirali inspektori rada i pronalazili različita kršenja propisa vezano za zakonitost zapošljavanja, radnog vremena, plaća, uvjeta rada i slično.  O tome je pisao i portal N1, a lani se kao najveći među agregatorima u Hrvatskoj iskazao splitski Meta Mate, gdje su inspektori također detektirali kršenja zakona. Iz te tvrtke su odgovorili da su “pojedini propusti koji su se dogodili bili administrativnog karaktera”, kao i da su “uredno riješeni i zatvoreni od strane državnog inspektorata”.  Poručili su da su oni logistička tvrtka koja tek stvara svoje mjesto na hrvatskom tržištu, da im klijenti nisu samo digitalne platforme, a naknade za rad njihovih radnika su “iznad hrvatskog prosjeka”.