Kroz sustav javne nabave godišnje prođe 10 milijardi eura. Kako riješiti manjkavosti koje vode u korupciju?
Američka gospodarska komora u Hrvatskoj ovih je dana objavila svoje prijedloge za poboljšanje sustava javne nabave, kroz koji prolazi velik novac, a prepun je manjkavosti koje otvaraju prostor za korupciju.
Sustavom javne nabave u Hrvatskoj nije zadovoljan gotovo nitko, osim, naravno, onih koji zahvaljujući njegovim manjkavostima uspijevaju dobivati poslove i naplaćivati svoje proizvode i usluge, možda i više nego što bi to bilo tržišno opravdano.
Na niz manjkavosti Zakona o javnoj nabavi upozorila je u svom izvješću u srpnju ove godine čak i Državna komisija za kontrolu javne nabave, gdje je kao jedan od značajnih problema istaknuta problematika jednostavnih nabava, kod kojih se ne provode redovni natječaji. Kritizirana je i pasivnost Ministarstva gospodarstva i Državnog odvjetništva za koje se tvrdilo da ne koriste svoje ovlasti kako bi utjecali na kvalitetu postupaka javne nabave.
Javna nabava je 20 posto BDP-a
Ovih dana je sa svojim primjedbama na Zakon o javnoj nabavi u javnost izašla i Američka gospodarska komora u Hrvatskoj (AmCham). Oni također imaju niz prijedloga za koje smatraju da bi, ako se usvoje, mogli poboljšati javnu nabavu.
Kolika je njena važnost najbolje govori podatak da je ukupna njena vrijednost u 2022. godini iznosila čak 10 milijardi eura – što je otprilike 20 posto BDP-a Hrvatske. Ako se samo deset posto tog novca potroši na neadekvatan način, dolazimo do štete za porezne obveznike od milijardu eura godišnje.
I AmCham je primijetio probleme s jednostavnom nabavom. Imaju zanimljiv prijedlog da se prag do kojeg se primjenjuje jednostavna nabava podigne. Trenutno pragovi iznose 26.540 eura za nabavu robe i usluga, te 66.360 eura za nabavu radova. Oni predlažu da se ti pragovi podignu na 50 i 100 tisuća eura.
Povećati transparentnost jednostavne nabave
Ukupna vrijednost jednostavne nabave, prema podatku koji je iznio AmCham, 2022. godine iznosila je oko 200 milijuna eura. No, upozoravaju na niz problema, s kojima se ponuditelji suočavaju. Prilično banalan problem, koji spominju, jest pronalaženje informacija o jednostavnim nabavama.
Naručitelji ih nisu dužni objavljivati u Elektroničkom oglasniku javne nabave, pa za takve natječaja, vrlo često, zna mali broj zainteresiranih. Stoga predlažu uvođenje obveze objavljivanja jednostavne nabave u Elektroničkom oglasniku, kako bi se povećala transparentnost i konkurencija među ponuđačima.
AmCham ističe i probleme u primjeni ekonomski najpovoljnije ponude, koja je u Zakon o javnoj nabavi uvedena 2016. godine, kada je propisano da se javni naručitelj ne smije ograničiti samo na cijenu ili trošak kao jedini kriterij za odabir ponude, a relativni ponder cijene ili troška ne smije biti veći od 90 posto.
No, iz AmChama upozoravaju da kriteriji moraju biti povezani s predmetom nabave.
Navode da iskustvo njihovih članica pokazuje da se u većini postupaka javne nabave u Hrvatskoj i dalje koristi cijena kao dominantni kriterij, dok se necjenovni kriteriji rijetko koriste.
Problemi s ekonomski najpovoljnijom ponudom
Također, iskustvo pokazuje da je najčešće korišteni necjenovni kriterij u postupcima nabave rok isporuke, dok se izuzetno rijetko koriste oni kriteriji koji su izravno povezani s proizvodima, radovima ili uslugama koji se u konkretnom slučaju nabavljaju, navode iz AmChama.
Smatraju da većina naručitelja koristi rok isporuke kao jedini necjenovni kriterij kako bi formalno ispunili zahtjeve za korištenjem ekonomski najpovoljnije ponude, ali u praksi se i dalje fokusiraju na cijenu i detaljne tehničke specifikacije.
“Osnovna svrha Zakona o javnoj nabavi iz 2016. bila je promijeniti tu praksu te u potpunosti usvojiti koncept ekonomski najpovoljnije ponude. Međutim, nedostatak edukacije naručitelja i nesigurnost u pripremi dokumentacije temeljene na ekonomski najpovoljnijoj ponudi rezultira korištenjem pojednostavljenih rješenja koja ne ostvaruju svrhu Zakona”, navode iz AmChama.
S obzirom na to da sa svih strana dolaze vrlo slični, gotovo isti prijedlozi za poboljšanje javne nabave zakonodavac će ih, kod predstojećih izmjena Zakona o javnoj nabavi, vrlo teško moći ignorirati.