Prototip Rimčevog robotaksija do lipnja, ali svi se pitaju – tko je misteriozni partner za AI

Aktualno Gordana Grgas 15. sij 2024. 17:10
featured image

15. sij 2024. 17:10

Detalje suradnje sa stranim partnerom, od kojeg će Project 3 Mobility preuzeti sustav autonomne vožnje za zagrebački robotaksi, objavit će u idućih mjesec dana, odgovorili su za FORBES Hrvatska, a tvrde da se radi o “jednoj od vodećih svjetskih kompanija u razvoju te napredne tehnologije”

Kad iz zagrebačke tvrtke Project 3 Mobility (P3) tvrde: “Iz temelja razvijamo novo autonomno električno vozilo koje će u potpunosti biti prilagođeno autonomnom načinu vožnje”, koje je kolokvijalno nazvano robotaksi, to ne znači da su za to vozilo sami razvili umjetnu inteligenciju (AI) koja upravlja vozilima putem senzora i kamera.  

To će, naime, P3 preuzeti od stranog partnera i integrirati u svoje vozilo. No, nisu odgovorili na upit FORBES Hrvatska o kome se radi, pa čak niti da li je taj partner iz EU-a.

Što onda u P3 zapravo razvijaju vezano za robotaksi, u čemu je uzbuđenje oko autonomnog vozila i komercijalne usluge koju najavljuju da će početi pružati u Zagrebu 2026. godine, ako AI kupuju od stranog partnera?  

Vozilo, infrastruktura i softver

Zahtjevi autonomne usluge potpuno su drugačiji od klasičnih vozila, odgovaraju. “Ergonomija je drugačija, pristup sigurnosti je drugačiji, korisničko iskustvo je drugačije, itd. To znači da će P3 vozilo imati jedinstveno podvozje, jedinstvenu putničku kabinu, jedinstven dizajn i jedinstveni ekosustav. Osim što kompanija razvija vlastite tehnologije i komponente, Project 3 Mobility paralelno radi na integraciji svih ostalih tehnologija u jednu funkcionalnu cjelinu, koja potom čini potpuno autonomno vozilo”, odgovaraju nam. Dodaju da paralelno razvijaju i  specijaliziranu infrastrukturu te softversku platformu za upravljanje uslugom.

Detalje suradnje sa stranim partnerom od kojeg će preuzeti “sustav autonomne vožnje” će objaviti, kažu, u idućih mjesec dana, a tvrde da se radi o “jednoj od vodećih svjetskih kompanija u razvoju te napredne tehnologije”.  Partner, tvrde, tu tehnologiju razvija već godinama, a “ima iskustva vožnje po različitim gradovima i njihovim ulicama, koja se kontinuirano usavršava te dokazuje svoju funkcionalnost i kvalitetu autonomne vožnje.”

Kako je pak u ponedjeljak objavio Jutarnji list, radni prototip vozila će P3 predstaviti sredinom godine.

Prva testiranja u idućih nekoliko mjeseci

Za FORBES Hrvatska su odgovorili da će u iduće dvije godine provesti različita testiranja buduće P3 usluge u više faza, a u njima će koristiti “različita testna vozila, koja još neće izgledati kao naš finalni proizvod”. S prvim testiranjima kreću “u idućih nekoliko mjeseci”, a prva faza podrazumijeva mapiranje zagrebačkih ulica.

“Nakon mapiranja, fokus će biti na testiranju autonomnog sustava na zagrebačkim ulicama u svrhu kalibriranja tehnologije za ovo okruženje. U početnim fazama testiranja u testnim vozilima nalazit će se i sigurnosni vozači”, kažu iz P3. U robotaxiju, naravno, neće biti vozača, a ni volana ili papučica, no do toga je još dalek put.

Suvlasnik i direktor Project 3 Mobility

Podsjetimo, P3 je tvrtka u koju su inicijalno investirali Rimac Grupa, Infinum i KIA, kao i njeni osnivači pojedinačno (Mate Rimac, Adriano Mudri i Marko Pejković). U vlasničku su strukturu  naknadno ušli i saudijski fond JIMCO, koji je jedan od prvih investitora u uspješni američki automobilski startup Rivian, zatim jedan poznati katarski poduzetnik i investicijska tvrtka Neurone Holdings, odgovorili su nam iz P3, ne preciziravši udjele niti iznose. Dodali su, međutim, da je u proteklom razdoblju fokus bio na zatvaranju investicijske serije A, “o čemu ćemo objaviti više detalja uskoro”.

Potpora iz EU od 180 milijuna eura

P3 je i primatelj izdašne potpore iz  EU, kao projekt financiran sa 180 milijuna eura u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), no do sada nisu bili previše otvoreni prema javnosti oko toga što rade i s kime. Projekt se zove “Istraživanje, razvoj i proizvodnju vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture, Verifikacijski prototipovi potpuno autonomnih i električnih vozila te odgovarajuće testiranje”.

U prvom kvartalu ove godine bi trebali početi sklapati prototip vozila (kako stoji u dokumentu o napretku projekta u sklopu izvještavanja Europske komisije o NPOO-u), a razdoblje provedbe projekta je produljeno na prvi kvartal 2025. godine.

Kako naglašavaju u odgovoru na pitanja FORBES Hrvatska, odobrena europska R&D potpora odnosi se isključivo na “razvoj autonomnog vozila”. Ono što se najavljuje u NPOO-u je “u potpunosti novo električno vozilo pete razine autonomije, dakle sposobno izvršavati sve dinamičke funkcije vožnje bez ikakve asistencije vozača-osobe, čiju funkciju u potpunosti preuzima umjetna inteligencija, odnosno autonomni sustav vožnje”. Piše također da je to “najkompleksniji dio projekta” jer je razvoj globalno homologiranog autonomnog vozila najveći izazov, “uzevši u obzir tehnološki, regulatorni i prometni aspekt”. Navodi se pritom u NPOO-u da su u P3 za umjetnu inteligenciju koja upravlja vozilima odabrali tvrtku koja je među tri vodeće u svijetu u tom području.

Koji se zakoni moraju mijenjati

U međuvremenu je u javnosti bilo različitih interpretacija projekta “Rimčevog robotaksija” koji, kao direktor P3, vodi Marko Pejković, te sumnji da je tvrtka u stanju razviti najvljeno autonomno vozilo. Konfuziji o tome što točno rade (vozilo), a što ne rade (sustav autonomne vožnje), donekle su pridonijeli i sami jer nisu o projektu otvoreno govorili, kao i Mate Rimac, osnivač Rimac Grupe koja je najpoznatija po električnom hiperautomobilu Nevera. Naime, prethodnih je godina u više navrata javno spominjao da su u Rimcu oformili tim koji se bavi razvojem sustava autonomne vožnje.   

U svakom slučaju, dok se čeka da napokon ugledamo (radni)  prototip robotaksija, ponešto se  počelo zbivati s regulativom. Krajem 2023. godine usvopjen je novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu po kojem autonomna vozila trebaju biti osigurana, a radi se na izmjenama Zakona o prijevozu putnika u cestovnom prometu koji će definirati i uvjete za licenciranje operatera. Također, bit će potrebna i izmjena Zakona o sigurnosti prometa  na cestama, gdje će se odrediti detalji oko odgovornosti, kaznama i slično.