Rusi su u Ukrajini aktivirali vojne motore ala Mad Max. Izgleda da je to bila loša ideja
Boreći se da nadoknadi gubitak od oko 15.000 oklopnih vozila u svom širem ratu protiv Ukrajine, Rusija je počela opremati sve više jurišnih grupa jeftinim civilnim vozilima. Prvo, terenskim vozilima proizvedenima u Kini – da, golf kolicima. Kasnije, motociklima iz Kine i Bjelorusije.
Podrazumijeva se da su ova lagana vozila u svojim originalnim konfiguracijama izuzetno ranjiva na ukrajinsku artiljeriju, rakete i dronove. Kada su ruske jurišne grupe na motociklima prvi put raspoređene ovog proljeća, bile su “udarene u zube,” našalila se Ukrajinska 79. zračno-jurišna brigada.
Stoga su Rusi počeli dodavati oklop na terenska vozila i motocikle kako bi im pružili dodatnu zaštitu protiv najbrojnije ukrajinske municije – eksplozivnih dronova s pogledom iz prvog lica. Promatrači su usporedili ove motocikle s onima iz serije postapokaliptičnih filmova Mad Max.
Problem je, naravno, što terensko vozilo od 70 konjskih snaga ili motocikl od 50 konjskih snaga ne može podnijeti puno oklopa bez gubitka mobilnosti. To je lekcija koju su vojske naučile prije jednog stoljeća, tijekom i neposredno nakon Prvog svjetskog rata. To je lekcija koju će ruska vojska zasigurno ponovno naučiti danas.
Prve fotografije i videozapisi koji prikazuju ruske jurišne motocikle s dodatnim oklopom pojavili su se na internetu najkasnije u travnju. Mjesec dana kasnije, oklop je postao veći i složeniji. Fotografije koje su kružile internetom prikazivale su jurišne motocikle sa bočnim prikolicama i zavarenim metalnim kavezima koji su ih prekrivali – i maskirnim mrežama koje su prekrivale kavez, barem u jednom slučaju.
Može li oklop na laganim vozilima pomoći?
Rusi “koriste lagana vozila kao što su motocikli i terenska vozila kako bi brzo prešli udaljenost od svojih pozicija za lansiranje napada do prednjih linija ukrajinskih obrambenih snaga,” objasnio je Ukrajinski centar za obrambenu sigurnost. Kada stignu do ukrajinskih linija, vozači silaze s vozila – i bore se pješice.
Idealno za Ruse, terenska vozila i motocikli kreću se dovoljno brzo preko ničije zemlje da izbjegnu većinu dronova koje Ukrajinci šalju prema svojim napadačima. Ako bilo koji dronovi ipak sustignu jurišne grupe, kavezni oklop bi trebao blokirati dronove prije nego što pogode vozila ili njihove posade.
To je dobra teorija: kavezni oklop je dovoljno učinkovit da ga vojske širom svijeta usvajaju za kopnena vozila – pa čak i za privezane podmornice, očito. Međutim, jedno je dodati kavez težak nekoliko tona na tenk od 40 tona s motorom od 1.000 konjskih snaga. Sasvim je drugo dodati oklop na terensko vozilo od 1,5 tona ili motocikl od 90 kilograma, svaki s manje od stotinu konjskih snaga.
Više od jedne vojske naučilo je ovu lekciju na teži način tijekom 1910-ih i 1920-ih, koje se mogu smatrati zlatnim dobom vojnih motocikala. Dok su brzi, okretni motocikli izvrsno radili za kurire i izviđače, bili su previše ranjivi za trupe koje bi se mogle suočiti s jakom neprijateljskom vatrom.
Nadajući se da će dodavanjem zaštite proširiti ulogu motocikala, neke su vojske zavarivale metalne ploče. Možda najpoznatije, švedska tvrtka Landsverk razvila je nekoliko tipova oklopnih motocikala za njemačku, a kasnije i dansku vojsku.
Oživljavanje ideje iz prošlosti
Nisu se pokazali baš učinkoviti. Danska ispitivanja oklopnog motocikla F.P.3 “pokazala su da je velika masa vozila otežavala upravljanje i da je mobilnost po neravnom terenu bila minimalna,” prema Enciklopediji tenkova. “Osim toga, motor od 30 konjskih snaga mogao je vozilo pogoniti na maksimalnu brzinu od otprilike 50 kilometara na sat,” odnosno 31 milju na sat.
“Oklopni motocikl bio je jedan od mnogih koncepta koji su nestali s međuratnim razdobljem”, nastavlja Enciklopedija tenkova. “Njihova povećana težina i relativno visoki trošak, u kombinaciji s ograničenim borbenim potencijalom, značili su da je njihovo mjesto u povijesti oklopnih borbenih vozila završilo kao nešto malo više od fusnote.”
Do sada. Gubeći namjenska oklopna vozila brže nego što ih mogu zamijeniti drugim namjenskim oklopnim vozilima, Rusi su očajni. Toliko očajni da su spremni oživjeti ideju – oklopni motocikl – koja je umrla prije stotinu godina.
(Autor teksta objavljenog na Forbesu je David Axe.)