Kako posluje čuveni hotelski lanac Marriott? Povod je svečano otvorenje njihovog hotela u Splitu
U Splitu se priprema večer za pamćenje – službeno se otvara Dalmatia Tower i AC Hotel Split koji je dio portfelja hotelskog lanca Marriott International. AC Hotel Split prvi je predstavnik svog brenda u Hrvatskoj. Istražili smo koji sve brendovi posluju u sklopu Marriotta i kako posluje ta svjetska hotelska kompanija
Iako nova znamenitost grada pod Marjanom već naveliko radi od prošloga srpnja, Dalmatia Tower u čijem je kompleksu i AC Hotel Split i službeno će u utorak otvoriti svoja vrata uz prigodan program i obilježavanje blagdana svetog Dujma. Za tu feštu će se daleko čuti, a kako doznajemo, i vidjeti jer plan je da se najviša zgrada Hrvatske, neboder od 135 metara, vidi i iz svemira.
“Za ovu večer pripremali smo se mjesecima uz tim iskusnih stručnjaka. Primjerice, s vrha Dalmatia Towera bit će istaknut laserski show kojeg će sateliti moći zabilježiti iz svemira. Nadalje, preko cijele zgrade alpinisti će rasprostrijeti kultnu hrvatsku zastavu koja je pratila naše nogometaše na svjetskim prvenstvima u Rusiji i Kataru, što će biti izraz patriotizma ali i kultna fotografija koja će obići svijet. Također, Gibonni će održati koncert, a svi će uzvanici u jednom trenutku moći doći na rooftop i svjedočiti impresivnom pogledu na Split, more i otoke ali i spektakularnom vatrometu koji će obasjati Dalmatia Tower”, izjavio je Damir Lukić, generalni menadžer AC Hotela by Marriott Split, u priopćenju.
Osim AC Split, u tom je gradu još jedan hotel iz portfelja Marriott Internationala – Le Méridien Lav. No, nije jedini, u sklopu te hotelske grupacije posluju zagrebački Sheraton i Westin te Sheraton Dubrovnik Riviera. Prisutnost Marriotta u Hrvatskoj trebala bi se proširiti već ove godine otvorenjem hotela na Cresu.
U srpnju prošle godine svjetski hotelski lanac objavio je kako je potpisao ugovor s hrvatskom tvrtkom Valdarke, investitorom u projekt na otoku Cresu. Taj će hotel poslovati u sklopu brenda Autograph Collection by Marriott, koji spada u premium distinctive skupinu Marriottovih hotela. To bi značilo zlatnu sredinu u svijetu luksuza. Hoteli tog brenda, kojih je ukupno 280, ističu lokalnu kulturu i priču, a posluju u 50 zemalja svijeta. Otvorenje novog hotela iz Autograph Collection lanca na otoku Cresu najavljeno je za drugo tromjesečje ove godine. Resort na Cresu imat će 49 soba, dva vanjska bazena, plažu s barom, gastro te wellness centar.
Iduće godine očekuje se otvaranje Opatija Marriott Hotela, dok se 2026. godinu planira otvaranje još jednog hotela iz brenda Autograph Collection, i to u Komiži na otoku Visu.
Započeli kao ugostitelji
U svjetskim razmjerima Marriott upravlja s gotovo 8.800 nekretnina s oko 1,6 milijuna soba u 139 zemalja. Tradicija poslovanja je duga gotovo sto godina, no osnivači tvrtke nisu bili odmah u hotelijerstvu, već su započeli ugostiteljskim objektima. Supružnici John Willard i Alice Sheets Marriott osnovali su 1927. godine prvi lokal u Washingtonu kao A&W Root Beer franšiza. Tvrtku su nazvali Hot Shoppes, a uz osvježavajuće napitke posluživali su i hranu. Proširili su biznis cateringom aviokompanija, a četrdesetih su počeli upravljati kantinama državnih institucija, obrazovnih ustanova i tvrtki.
Trideset godina nakon osnivanja tvrtke ušli su u prvi hotelski biznis – Twin Bridges Motor Hotel u Arlingtonu. Bilo je to 1957. godine. Novi segment poslovanja na sebe je preuzeo sin osnivača Bill Marriott. Do 1981. godine izgradio je hotelsko carstvo, te je godine, naime, otvorio stoti hotel – Maui Marriott Resort na Havajima.
Dvije godine kasnije pokrenuli su novi hotelski brend Courtyard by Marriott za poslovnjake, a godinu dana kasnije u Washingtonu je izgrađen i prvi JW Marriott Hotel u čast Billova oca, osnivača tvrtke.
Osamdesetih je Marriott ušao u veliku međunarodnu ekspanziju, do 1989. godine već je imao 500 hotela. Te je godine u Varšavi otvoren Marriott, prvi hotel u istočnoj Europi kojim su upravljali zapadnjaci te najviši hotel u glavnom gradu Poljske.
Broj brendova se proširio, danas ih je više od 30 – uz spomenute tu je i lanac hotela Ritz-Carlton koji je od 1998. godine gotovo u stopostotnom vlasništvu Marriotta te brendovi Stregis, The Luxury Collection, Edition, W, Sheraton, Westin, Renaissance, Gaylord, Four Points, AC, Autograph Collection i mnogi drugi.
Fantastično poslovanje
U financijskom izvještaju za prethodnu godinu, izvršni direktor i predsjednik Upravnog odbora Marriott Internationala Anthony Capuano izvijestio je o “fantastičnim poslovnim rezultatima”. Globalno, prihodi grupacije su porasli 19 posto u odnosu na 2022. godinu. Prilagođena EBITDA iznosila je 4,6 milijardi dolara, što je rast od 21 posto u odnosu na prethodnu godinu. Kombinacijom otkupa dionica i dividendi, dioničarima je lani isplaćeno više od 4,5 milijardi dolara.
U usporedbi s pretpandemijskom, 2019. godinom, lani su globalni prihodi bili gotovo 55 posto viši. Unatoč pandemijskim utjecajima, kompanija je, na godišnjoj razini, uspjela zabilježiti rast prihoda viši od deset posto.
Lani je tvrtka značajno proširila ponudu. Preuzimanjem brenda City Express ušli su u novi segment, pristupačne srednje klase i povećali prisutnost na Karibima i u Latinskoj Americi regiji za oko 45 posto. Otvorili su i brend srednje klase StudioRes u SAD-u i Kanadi, a najavili su i lansiranje Four Points Express by Sheraton u Europi, na Bliskom istoku i u Africi.
Krajem prošle godine u portfelju su imali 623 luksuzne nekretnine, a potpisali su i 58 ponuda što se tiče luksuznog segmenta, te su na kraju godine upravljali s 245 luksuznih hotela. Otvorili su i W Budapest, prvi hotel tog brenda u Mađarskoj, a značajno je bilo i otvorenje Ritz-Carlton resorta Rissai Valley, što je bio njihov 500. hotel u Kini.
“U 2023. potpisali smo rekordnih 184 kupoprodajnih ugovora, što predstavlja gotovo 65 tisuća soba diljem svijeta. To uključuje i 37 tisuća soba u Las Vegasu i pet drugih američkih gradova iz ugovora o strateškom licenciranju MGM Resorts Internationala i stvaranjem Kolekcije MGM s Marriott Bonvoyjem”, kazao je Capuano.
Svrgnut s trona
Marriott International godinama je slovio kao najveći hotelski lanac po broju nekretnina, no to se ponešto promijenilo. Prema podacima Statiste objavljenim prošloga tjedna, s prvog ga je mjesta zbacio Wyndham Hotels&Resorts koji u portfelju ima 9.059 nekretnina. Lani je, naime, podružnica tog hotelskog lanca La Quinta Holdings, svom portfelju dodala 918 hotela.
Prema pisanju Forbesa, Marriott se ubrzano širi Kinom i azijsko-pacifičkom regijom gdje ima oko 1.087 nekretnina. Prošle godine rast u toj regiji bio je na steroidima, komentirao je Rajeev Menon, predsjednik Marriotta Internationala za azijsko-pacifičku regiju. Probili smo sve rekorde, dodao je objašnjavajući takav skok u velikom oporavku potražnje u Indiji, Japanu, Južnoj Koreji i Jugoistočnoj Aziji nakon pandemije koronavirusa. Lani je otvoreno rekordnih devet luksuznih hotela u regiji, između ostalih hotel W u Sidneyju, Ritz Carlton u Melbourneu, Edition hotel u Singapuru i JW Marriott u Goi, u jugozapadnoj Indiji.