Zbog slučaja gladnih vozača iz Nepala i Filipina inspekcija rada provodi nadzor u Rijeci
Nakon što je u medijima objavljena priča o teškim životnim uvjetima šestoro stranih radnika iz Nepala i Filipina, koji su preko zagrebačke agencije Bosak employment nedavno ustupljeni riječkom Autotroleju, Državni inspektorat je pokrenuo nadzor. Istodobno se pokazalo da su protiv agencije Bosak inspektori dosad već bili podnijeli četiri optužna prijedloga te izdano šest prekršajnih naloga
Šestoro radnika s Filipina i Nepala, koji su u Rijeku došli da bi u gradskoj tvrtki Autotrolej vozili autobuse, u medijima su prošlog tjedna osvanuli sa svojom tužnom pričom o tome kako već neko vrijeme tamo žive praktički bez novca i hrane, a u kući gdje su smješteni nije bilo niti vode.
Razgovor s njima je 5. srpnja objavio RTL. U međuvremenu su im pomogli humanitarna udruga, građani i Autotrolej, gdje upravo prolaze obuku za samostalnu vožnju, a pod pritiskom javnosti to je učinila i agencija za zapošljavanje, kako je u srijedu pisao Novi list. U pitanju su, naime, radnici koje je gradskoj tvrtki ustupila agencija za zapošljavanje Bosak employment iz Zagreba. No, iz te im agencije, rekli su radnici, nisu objasnili kada će dobiti prvu plaću niti kolika će ona biti, a u Rijeci su već 40-ak dana i počeli su raditi.
DIRH: Traje inspekcijski nadzor, niz ranijih prekršaja
Bosak employment d.o.o. vodi vlasnica tvrtke Branka Čižmešija, a prema podacima Finina servisa InfoBiz, u prošloj je godini ta agencija imala prihod od 3,51 milijun eura te dobit od 113,6 tisuća eura. Prosječna mjesečna neto plaća po zaposleniku je bila 597 eura, a godinu ranije 636 eura. Lani je u toj tvrtki za privremeno zapošljavanje i ustupanje radnika bilo zaposleno 153 radnika.
Na naš upit o cijelom slučaju, iz te tvrtke nismo primili odgovor prije objave teksta.
Iz Državnog inspektorata su za Forbes Hrvatska u četvrtak odgovorili da je „u tijeku obavljanje inspekcijskog nadzora kod navedenog autoprijevoznika“, te da prije okončanja postupka ništa ne mogu komentirati. Što se Bosak employmenta tiče, o njima imaju podužu evidenciju.
Inspekcija rada Državnog inspektorata do sada je kod njih obavila 13 inspekcijskih nadzora u području primjene propisa o radu, te su nadležnom sudu podnesena četiri optužna prijedloga zbog osnovane sumnje u počinjenje prekršaja (jer zapošljavaju ili koriste rad državljanina treće zemlje koji nema dozvolu za boravak i rad ili potvrdu o prijavi rada, te zato što nisu radnika prijavili na obvezno mirovinsko osiguranje i obvezno zdravstveno osiguranje, kao i za neuručivanje isprava o plaći i nedostavljanje obrazloženog otkaza u pisanom obliku).
Privremena zabrana rada agenciji
Također, poslodavcu i državljanima treće zemlje izdano je šest prekršajnih naloga zbog počinjenog prekršaja iz Zakona o strancima jer su poslove obavljali bez dozvole za boravak i rad ili potvrde o prijavi rada.
Osim toga, inspektor rada je u četiri inspekcijska nadzora (u kojima je utvrđen nezakoniti rad državljana trećih zemalja bez dozvole za boravak i rad) poslodavcu privremeno zabranio obavljanje djelatnosti u trajanju od 30 dana, od kojih je jedno ukinuto u skladu s odredbama članka 240. stavka 3. Zakona o strancima (uplatili su novčani iznos od 3981,68 eura u korist Državnog proračuna i o tome dostavili dokaz inspektoru rada, pa u tom slučaju mjera privremene zabrane obavljanja djelatnosti nije izvršena, a usmeno rješenje u zapisniku je ukinuto). Uz to, u jednom od navedenih inspekcijskih nadzora je poslodavcu naloženo da radnike prijavi na obvezno mirovinsko osiguranje počevši od dana koji je zapisnikom utvrđen kao početak rada radnika i uplate novčani iznos od 2650 eura za svakog neprijavljenog radnika.
Izabrali ih na natječaju, kriterij najniža cijena
S druge strane, u riječkom Autotroleju su za RTL rekli da su šokirani pričom o gladnim stranim radnicima (te najavili da će im pomoći), ali da je njihov smještaj i uvjeti odgovornost agencije koja ih je ustupila.
Inače, Bosak employment su izabrali preko javnog natječaja, kako su potkraj ožujka odgovorili Novom listu, a gledao se kriterij najniže ponuđene cijene, tj. agencijske provizije. Naknada agencije je utvrđena u iznosu 0,01 posto na obračunatu plaću radnika, stoji u odgovoru, uz napomenu da ustupljeni radnici, prema Zakonu o radu, ostvaruju ista prava na plaću, kao i na dodatke na plaću kao i radnici Autotroleja.
U tvrtki već dulje vrijeme traju problemi zbog nedostatka radnika, a sindikati su ove godine organizirali i prosvjed. U travnju je potom izglasano povećanje plaća u rasponu od 200 do 400 eura, čime prosječna plaća vozača doseže 1500 eura, kako je pisla Hina. Prema Fininim podacima, Autotrolej je u prošloj godini imao prihod od 21 milijun eura te dobit od 710 tisuća eura, a prosječna neto plaća je lani bila 1192 eura.
Početkom lipnja su objavili i da zbog nedostatka vozača ne mogu obavljati javni prijevoz u planiranom opsegu te je smanjen broj vožnji. Iz Gradske uprave su tada poručili kako očekuju da će se u rujnu ove godine situacija stabilizirati te će se opseg usluga opet povećati.