Žito Grupa namjerava izaći na burzu, nakon pada prodaje od 20 posto u 2023. godini
Osječka poljoprivredno-prehrambena kompanija Žito Grupa sprema se za javnu ponudu dionica na Zagrebačkoj burzi. S obzirom da još uvijek nisu dostupna izvješća za 2024. godinu, ne znamo s kakvim će brojkama Marko Pipunić, vlasnik Žita izaći pred ulagače. No svakako bi ih mogao zabrinuti pad prihoda od čak 20 posto, koji je kompanija imala 2023. godine.
U posljednje vrijeme očito raste interes hrvatskih tvrtki za izlazak na burzu. Nedavno je pokušaj javne ponude dionica imao trgovački lanac Studenac, no ona, stjecajem okolnosti, nije bila uspješna.
Nakon toga, službeno je potvrđeno da se na izlazak na burzu sprema i građevinska tvrtka ING-GRAD, koja je zanimljiva po tome što se uz izgradnju poslovnih i stambenih zgrada bavi specifičnim poslovima obnove kulturne baštine te ima kontinuirani rast poslovanja.
Uz njih, čini se da ćemo u 2025. godini imati još jednu javnu ponudu. Naime, prema informacijama koje je objavio Jutarnji list, za izlazak na burzu sprema se i osječka poljoprivredna tvrtka Žito Grupa u vlasništvu Marka Pipunića.
Žito je imao velike ambicije kad se prodavao Fortenovin agrar
Da Žito ima vrlo velike ambicije, moglo se vidjeti prošle godine, kada su se pojavili kao jedan od potencijalnih kupaca poljoprivrednog dijela poslovanja Fortenove – Belja, Vupika i Pik-a Vinkovci. Na kraju je kao kupac odabrana financijski mnogo snažnija Podravka, koja je Fortenovinu poljoprivredu bila spremna platiti 333 milijuna eura.
Žito, očito, ne odustaje od ambicioznih planova investicija i širenja poslovanja, koje će financirati dokapitalizacijom. U svom portfelju imaju nekoliko desetaka tvrtki koje se bave raznim djelatnostima u sektoru poljoprivrede – ratarstvo, stočarstvo, svinjogojstvo, peradarstvo, silosi.
Osim toga, imaju i mesnu industriju, čiji se proizvodi prodaju pod brendom “Dobro”, a jedan od važnih stupova njihovog poslovanja svakako je i Tvornica ulja Čepin, koja je, s kapacitetom prerade od 150 tisuća tona, najveći hrvatski prerađivač uljarica.
Bave se i proizvodnjom energije. Konkretno, imaju četiri bioplinska postrojenja koja, prema podacima s njihovih službenih internetskih stranica, proizvode oko 45 GWh električne energije, što je otprilike dovoljno za opskrbu sedam tisuća kućanstava. Prošle godine napravili su iskorak u turizam te je u Čepinu otvoren hotel s četiri zvjezdice.
Zabrinjavajući pad prodaje u 2023. od čak 20 posto
Kada se ovako nabraja čime se sve Žito bavi, onda sve izgleda sjajno. No, ako se pogleda poslovno izvješće za posljednju dostupnu, 2023. godinu, onda situacija i nije tako blistava.
Prihodi od prodaje Žito Grupe u godinu dana pali su za čak 20 posto. Oni su u 2022. godini iznosili 393,7 milijuna eura, da bi 2023. pali na 313,4 milijuna eura. “Utjecaj na pad prihoda je u najvećoj mjeri rezultat pada cijena žitarica na svjetskim tržištima”, stoji u izvješću.
Kada se analiziraju prihodi od prodaje po segmentima, najveći pad zabilježen je u segmentu “Trgovina i silosi”, sa 122,7 milijuna eura na 64 milijuna eura. Radi se o padu od 48 posto.
U segmentu “Industrija”, što obuhvaća tvornicu ulja i tvornicu mesnih prerađevina, prodaja je pala sa 158 na 123 milijuna eura, odnosno 15 posto. Jednaki pad imalo je i “Ratarstvo”, gdje je prodaja pala na oko 30 milijuna eura. Porast je zabilježen jedino u segmentu “Stočarstva”, gdje je prodaja porasla za 16 posto, na 87 milijuna eura.
Snažan pad u nekim segmentima imala je i operativna dobit (EBITDA), koja je, na primjer, u “Industriji” pala za 53 posto – s oko 26 na oko 12 milijuna eura. Padovi od 15 i 38 posto zabilježeni su i u segmentima Trgovine i Ratarstva. No, na kraju je ukupnu EBITDA “izvuklo” Stočarstvo, koje je imalo rast od 213 posto. Ukupna EBITDA za 2023. iznosila je 65 milijuna eura, što je porast od 17 posto u odnosu na 2022. godinu.
S kakvim će brojkama Pipunić pred ulagače?
Žito Grupa je na kraju 2023. prikazala neto dobit od 47,5 milijuna eura, dok je godinu ranije iznosila 20,7 milijuna eura, što je porast od oko 130 posto.
Podaci o poslovanju za 2024. godinu još nisu dostupni, pa ne znamo s kakvim će konkretnim brojkama Pipunić izaći pred ulagače. Ipak, sasvim je jasno da pad prihoda, osobito u nekim ključnim segmentima, neće ostaviti najbolji dojam na potencijalne ulagače.