Osnivač Lululemona propustio je priliku zaraditi ozbiljne milijarde: Ovo je pogled u njegovu borbu za novi početak
Prošlo je deset godina otkako je Chip Wilson, opterećen kontroverzama, napustio svoj modni brend inspiriran jogom. Milijarder se davno riješio svog udjela, a još uvijek gleda gdje će ostaviti svoj trag – uložio je u još jednu tvrtku za sportsku odjeću, kao i nekretnine, a pokušava izliječiti i jednu rijetku bolest.
Vlažna je nedjelja, tek prije devet ujutro. Visoka figura užurbano hoda Petom avenijom njujorškog West Villagea. Odjeven u kratke sportske hlače i bijelu polo majicu, osnivač athleisure giganta Lululemona, Chip Wilson, juri na svoj intervju s Forbesom. Prizor je zaista impresivan. Zbog rijetkog genetskog poremećaja zbog kojeg mu pate mišići, ovaj 190 centimetara visok milijarder teško hoda, ukočena držanja. Nerijetko zna i pasti. Ipak, u ovom trenutku on trči, a na intervju stiže u zadnji čas.
“Pri svakom koraku moram razmišljati o tome kamo idem sa stopalom,” naglašava 67-godišnji Wilson čije bogatstvo po procjenama Forbesa iznosi 7 milijardi dolara, uglavnom iz preostalih 8 posto udjela koje još ima u Lululemonu.
Wilson je podigao prašinu odlaskom iz brenda koji je osnovao 2013.: privukao je žestoke kritike javnosti okriviviši probleme s prozirnim tajicama na “tijela nekih žena” – konkretno onih s nešto jačim bedrima. Većinu prošle godine proveo je otvoreno govoreći o svojoj bolesti, rijetkom obliku mišićne distrofije koja polako izjeda snagu mišića u gornjem dijelu tijela i ramenima.
Borba s bolešću
Iako mu je poremećaj FSHD dijagnosticiran prije više od 30 godina (preko desetljeća prije nego je 1998. osnovao Lululemon), tek prošle godine je otkrio svoju dijagnozu i pokrenuo kampanju za borbu protiv FSHD-a od kojeg pati nekih 870 tisuća ljudi diljem svijeta. Rekavši kako će zbog bolesti u sljedećih nekoliko godina vjerojatno trebati invalidska kolica, ovaj milijarder iz Vancouvera je u ožujku 2022. obećao kako će do 2027. dati 75 milijuna dolara novoj organizaciji koju je osnovao za borbu protiv tog poremećaja.
Organizacija, imena Solve FSHD, dosad je podijelila gotovo 31 milijun dolara akademicima i poduzetnicima s kreativnim idejama za usporavanje napredovanja bolesti ili potpuno izlječenje, što je pobudilo nadu u zajednici koja je često bila ignorirana zbog težih oblika muskularnih bolesti. “FSHD napreduje sporo. To je iscrpljujuća bolest, ali ne predstavlja opasnost za život. Mislim da je to još jedan razlog zašto se nije više istraživala,” rekla je izvršna direktorica organizacije dr. Eva Chin, koju je Wilson zaposlio u lipnju 2022. godine. Chin je ranije pomagala u liječenju Lou Gehrigove bolesti.
Ovo je tek posljednji u nizu pokušaja Chipa Wilsona da ostavi trag u svijetu podalje od Lululemona.
Nije mu bilo lako. Kao najveći pojedini dioničar kompanije – čak i sada nakon što je tijekom godina prodao tri četvrtine svog udjela – on je imao najviše koristi od nevjerojatnog financijskog uspjeha tvrtke. Zahvaljujući pandemijskom boomu tijekom kojeg su se prihodu udvostručili od oko 4 do preko 8 milijardi dolara, Lululemon je danas sedma najveća tvrtka za odjeću na čitavom svijetu.
Sam Wilson je od 2020. svom bogatstvu dodao gotovo četiri milijarde dolara, sve zbog porasta vrijednosti dionica Lululemona. To nije loše, no da je zadržao sav udio, danas bi imao preko 20 milijardi dolara – gotovo trostruko više od trenutne razine bogatstva.
Kao lider koji je osramoćen otišao tik prije zenita Lululemona, nitko nije ogorčeniji zbog uspjeha tvrtke od samog Wilsona. On je nakon odlaska krenuo u višegodišnju borbu protiv tvrtke, bez ikakve zadrške kritizirajući njeno vodstvo u knjizi koju je sam objavio, objavama na blogovima i bezbrojnim intervjuima (uključujući i ovaj) zbog toga što je Lululemon, po njegovom mišljenju, izgubio perspektivu o glavnom proizvodu i tržištu tvrtke.
Iz Lululemona su odgovorili tako što su mu 2019. oduzeli moć da imenuje predstavnika odbora, tvrdeći kako je prekršio ugovor koji je potpisao 2014. godine. Gigant joge danas još uvijek niže uspjehe, a čini se kako Wilsonove kritike više nemaju odjeka. “Može pričati što god hoće, ali brojke pokazuju kako ga tvrtka ne treba,” kaže David Swartz, analitičar u Morningstaru koji se bavi Lululemonom.
Tvrtka je okrenula novo poglavlje, no Wilson to još nije uspio. Forbes je s poduzetnikom razgovarao o njegovom životu nakon odlaska, prepunom promašaja, novih početaka i jedne druge vrste uspjeha. Iako mu je novi brend odjeće propao, više sreće je imao uloživši s kineskim investitorima u europski brend sportske odjeće i ušavši u nekretninski biznis u Vancouveru, a sve to uz njegovu kampanju za usporavanje napredovanja FSHD-a.
Novi uspjesi – i promašaji
Unutar dvije godine otkad je 2013. napustio Lululemon u jeku bijesa javnosti, Wilson je pjevao ode novoj obiteljskoj tvrtci Kit & Ace, brendu “tehnološke odjeće” (Wilson obožava taj izraz, a on se odnosi na posebno dizajniranu odjeću, često sa suvremenim tehnologijama, za posebne svrhe) koji prodaje kašmir koji se može prati u perilici. Wilson je financirao tvrtku, no vodili su ga njegova supruga Shannon i sin J.J. Obitelj je do 2020. željela doseći milijardu dolara od prodaje, pisao je New York Times.
To se nije dogodilo. Do kraja 2016. su otvorili 61 dućan u pet zemalja, no godinu kasnije su pola dućana zatvorili. Još godinu nakon, Wilsonovi su tvrtku u problemima prodali bivšem direktoru Lululemona Georgeu Tsogasu. Danas Kit & Ace, kojeg je nedavno kupila kanadska maloprodajna grupa Unity Brands, ima tek šest dućana.
Umjesto da pokrene novi brend, serijski poduzetnik je pokušao s novom strategijom, a ona se pokazala poprilično uspješnom. Godine 2019. ušao je u partnerstvo s kineskim sportskim gigantom Anta Sports Products, vlasnikom File i trećim najvećim proizvođačem sportskih dobara na svijetu (nakon Nikea i Adidasa) kako bi za 5.2 milijarde dolara kupili Amer Sports iz Helsinkija, matičnu tvrtku Arc’teryxa i proizvođača teniskih reketa Wilson. Chip Wilson je platio gotovo milijardu dolara za 21 posto udjela u Ameru, a nekoliko mjeseci kasnije za još 100 milijuna dolara kupio 0.6 posto udjela u Anta Sports Productsu.
Iako Wilson nema formalnu titulu ni u Anti ni u Ameru, on kaže kako je upravo najviše fokusiran na Amer: “Jednostavno mi je mozak u tome valjda 90 posto vremena.”
Kaže kako je posljednjih nekoliko godina bio tihi savjetnik Amerovim brendovima koji uključuju i proizvođača obuće Salomon i brend skija Atomic. On ih želi transformirati iz “vrlo muških, veleprodajnih, inženjerskih” biznisa kako bi postali privlačniji običnim korisnicima i pogotovo ženama. Drugim riječima, kopira svoj originalni scenarij iz Lululemona. Kaže kako želi izgraditi maloprodajni aspekt ovih brendova koji se generalno fokusiraju na zimske aktivnosti i proširiti ih kolekcijama za proljeće i ljeto “kako bi dućan mogao biti relevantan cijele godine.”
Zasad se čini kako mu se to isplati. Neto prodaja Amera porasla je za preko 30 posto – od 2.9 milijardi dolara 2021. do 3.7 milijardi 2022. – a tu vjerojatno nije kraj. U rujnu je Amer Sports podnio zahtjev za inicijalnu javnu ponudu u SAD-u, ciljajući na procjenu vrijednosti od 10 milijardi dolara, prenio je Bloomberg. Ako se to ostvari, vrijednost Wilsonovog ulaganja udvostručit će se na 2.7 milijardi dolara u četiri godine. Ivan Su, analitičar iz Kine, opisao je cilj Amera kao “razuman” temeljem financija tvrtke. Ipak, naglasio je kako Amer mora izići na burzu budući kako je u akvizicijskom ugovoru navedeno da manjinski investitor, privatna tvrtka iz Hong Konga FountainVest, ima pravo krenuti u prodaju ako tvrtka ne iziđe na burzu i dobiti najmanje 200 posto prodajne cijene unutar pet godina od akvizicije. U tom slučaju, stoji u ugovoru, Anta će imati pravo prve ponude kako bi kupila čitav izdani kapital FountainVesta.
“Ne komentiramo tržišne glasine,” rekla je glasnogovornica Amera Johanna Pasonen, a tvrtka je odbila Forbesovu molbu za intervju. Istovremeno, predstavnik Ante nije odgovorio na upite za komentar.
“Amer ovdje pokušava prodati prilike za rast,” kaže Su, naglašavajući kako se mnogi Amerovi brendovi “nisu do kraja probili” u Aziji, iako njihova prisutnost raste.
Nekretnine
Wilson je sreće imao i u kanadskom nekretninskom biznisu. On je vlasnik najskupljeg doma u Britanskoj Kolumbiji: radi se o 55 milijuna dolara vrijednom kompleksu sa sedam spavaćih soba, devet kupaonica i teniskim terenom u elitnoj ulici u Vancouveru. To je samo vrh njegovog nekretninskog carstva.
Citirajući dijelom i svoju dječju ljubav prema igri Monopol, Wilson je s prijateljem i nekretninskim direktorom Davidom Ferguesonom 2010. osnovao Low Tide Properties i počeo kupovati komercijalne nekretnine diljem Vancouvera. Kaže kako nije uključen u svakodnevno poslovanje Low Tidea, a u jednom trenutku si je postavio cilj da će 65 posto svog bogatstva do 2030. preliti u nekretnine. Ipak, to je kasnije opisao malo vjerojatnim. Low Tide je dosad potrošio preko 2 milijarde dolara za kupnju i renovaciju 64 nekretnine, kaže predsjednik tvrtke Andrew Chang koji nije odgovorio na dodatna pitanja o tome koliko tog novca je Wilsonovo, kao i na pitanja o nekretninama za koje je tvrdio da su u vlasništvu Low Tidea, no nisu navedene nigdje na stranicama tvrtke. Forbes konzervativno procjenjuje kako Wilsonov udio u 36 nekretnina popisanih na stranicama tvrtke, kao i njegova vila, ukupno vrijede oko 500 milijuna dolara.
Čini se kako Wilsonove investicije idu dobro čak i u današnjem nestabilnom nekretninskom tržištu. Uredski i dućanski prostori u Vancouveru, koji čine većinu portfelja Low Tidea na tom području, gotovo su udvostručili svoju vrijednost unutar posljednjih deset godina, pokazuju podaci koje je prikupio Avison Young.
Iako je Vancouver još uvijek glavno tržište za tvrtku, Low Tide je 2018. ušao i u nekretninski biznis u Seattleu, uglavnom se fokusirajući na rezidencijalne nekretnine u samom gradu i predgrađima. Danas posjeduju četiri stambene zgrade, uključujući i Met Tower s 366 stanova čiji su vlasnici zajedno s Continental Propertiesom. Krajem prošle godine su osigurali 110 milijuna dolara za refinanciranje.
Ulaganja u nekretnine su “zabavna”, kaže Wilson, ali priznaje da mu to nije strast. “Postoji mali milijun nijansi koje ulaze u vođenje uspješnog biznisa i ja ih sve poznajem što se tiče odjeće, ali ne znam ih što se tiče nekretnina.”
Sportska odjeća ipak je ono što Wilsona najviše zanima. Pred kraj intervjua ponovno se pokrenula tema Lululemona. Dvojica predstavnika s kojima je stigao na intervju signaliziraju da je vrijeme isteklo i da Watson ima drugi sastanak, no milijarder nastavlja govoriti.
Što se tiče trenutnog smjera Lululemona, Wilson još uvijek ima čitav niz primjedbi. Postoje njegove osobni (i, pogodili ste, kontroverzni) ukusi, poput činjenice da mu loše sjeda Lululemonova “cijela priča o različitosti i uključivosti”, kao i izgled ljudi u reklamama koji, kako tvrdi, izgledaju “nezdravo”, “bolesno” i “neinspirativno”. “Pokušavaju postati kao Gap, biti sve svima,” kaže Wilson. “Po meni je definicija brenda upravo to da ne predstavljate sve svima… Morate biti jasni da ne želite da vam dolaze određeni kupci.”
Iako njegova tirada protiv inkluzivnijeg marketinga jasno ilustrira zašto Wilson nije osoba koja bi trebala voditi odjevni brend u 21. stoljeću, on nije uvijek u krivu. Wilson je bio žestoki kritičar Lululemonove akvizicije startupa za opremu za vježbanje kod kuće Mirror: njegova bivša tvrtka startup je kupila u lipnju 2020. za 500 milijuna dolara. Početkom listopada je Lululemon najavio kako gasi Mirror zbog novog “ekskluzivnog partnerstva za digitalni sadržaj” s tvrtkom Peloton. Otpustili su 120 zaposlenika i zatvorili čitavu investiciju.
Wilson je također skeptičan po pitanju širenja brenda u modne grane, kao što su muške košulje koje je opisao kao “stravične” i u kontrastu s originalnom misijom kompanije koja se fokusirala na kvalitetnu sportsku odjeću. “Ta odjeća se prodaje po visokoj cijeni samo zbog Lululemonovih tehničkih proizvoda,” kaže on. “To je ono što ja zovem loš profit.” Ipak, dionice Lululemona porasle su preko 60 posto tijekom protekle godine.
Iako su to za najvećeg dioničara tvrtke dobre vijesti, jasno je kako on nije presretan jer je tvrtka uspješna bez njega. Bez obzira na to što činio nakon Lululemona, očito da tvrtku još uvijek ne može zaboraviti. Bilo to dobro ili loše, ona će uvijek biti njegova ostavština.
Autor originalnog članka: Jemima McEvoy, Forbes
Link: Lululemon’s Founder Made A Fortune But Lost Out On Bilions. Inside His Struggle To Move On.
(Prevela: Nataša Belančić)