Tko su ove godine bili najplaćeniji vozači Formule 1?

Rang liste Forbes 2. pro 2023. 10:17
featured image

2. pro 2023. 10:17

Na stazi je bio praktički nepobjediv, a Max Verstappen osvojio je pole poziciju i po pitanju plaće: predvodi skupinu najplaćenijih 10 vozača Formule 1, koji su ove godine ukupno zaradili 258 milijuna dolara.

Vozač tima Red Bull Racing Max Verstappen upravo je završio najdominantniju sezonu jednog vozača u povijesti Formule 1: pobijedio je u rekordnih 19 od ukupno 22 utrke sezone, a treći uzastopni naslov prvaka osigurao je još 7. listopada. Ne iznenađuje onda da je mladi Nizozemac i financijski prvak sporta s plaćom i bonusima od ukupno 70 milijuna dolara, čime je prestigao sve druge vozače.

26-godišnji Verstappen prvo mjesto na ovom popisu zauzeo je drugi uzastopni put, ispred Lewisa Hamiltona iz tima Mercedesa koji je 2023. godine na stazi zaradio oko 55 milijuna dolara. Hamilton je čitavih deset godina bio na vrhu Forbesovog godišnjeg popisa najplaćenijih sportaša.

Ukupno su desetorica najplaćenijih vozača Formule 1 ove godine prije poreza zaradila oko 258 milijuna dolara, što je nešto manje u odnosu na prošlu godinu, kada su zaradili 264 milijuna dolara.

Za razliku od rang lista najplaćenijih nogometaša ili NBA zvijezda, Forbesova lista vozača Formule 1 ne uključuje zaradu od poslovnih pothvata poput sponzorstava i fokusira se isključivo na plaće i bonuse. Budući da vozači moraju nastupati u ime svojih timova i njihovih partnera, većina se ne trudi tražiti osobne sponzorske ugovore, a vjeruje se da tek neki od njih na taj način zarađuju više od milijun dolara godišnje. Hamiltonova zarada izvan trkačkih staza procjenjuje se na 10 milijuna dolara, a Verstappenova na oko 4 milijuna dolara na Forbesovoj ovogodišnjoj listi najplaćenijih sportaša.

Ipak, usprkos nedostatku sponzorskih ugovora, vozači Formule 1 globalne su zvijezde. Interes za sport dodatno je porastao nakon emitiranja Netflixovog dokumentarnog serijala Drive to Survive pa je Forbes u srpnju procijenio kako će 10 timova u Formuli 1 u prosjeku ostvariti prihode od čak 380 milijuna dolara, što je porast u odnosu na 220 milijuna dolara iz 2018., prije emitiranja serijala.

Istovremeno, ograničenje troškova uvedeno 2021. limitira potrošnju timova u ključnim područjima čime se želi postići veća jednakost između divova sporta poput Ferrarija, Mercedesa i Red Bulla i manjih timova poput Alfa Romea, Haasa i Williamsa. Zasad su plaće vozača isključene iz ograničenja troškova, što znači da je vlasnicima timova ostalo jedno područje gdje se mogu razbacivati novcem.

“Očito to danas radi veliku razliku – veliki timovi mogu vozačima ponuditi mnogo veće plaće,” rekao je šef tima Mercedes Toto Wolff za Forbes u listopadu. Naglasio je kako se o ideji ograničenja plaća raspravljalo, no da bi takva promjena moral biti dio novog općeg ugovora Formule 1, što znači da bi bila uvedena – ako bi bila uvedena – najranije 2026. godine.

Istovremeno, postojeće ograničenje troškova moglo bi imati indirektan utjecaj na zaradu vozača. Ovakvo utrkivanje uvijek će ovisiti i o bolidima i o ljudima, no ako pravila o budžetu smanje razlike među timovima, ravnoteža bi se mogla promijeniti.

“Jednom kada to ograničenje profunkcionira još bolje nego sad, a već sada funkcionira dosta dobro, vozači će opet imati veći utjecaj,” kaže šef tima Haas, Guenther Steiner, za Forbes. “Cijena vozača će porasti.”

Ovo je deset najplaćenijih vozača Formule 1 2023. godine:

1. Max Verstappen

70 milijuna dolara

TIM: Red Bull RacingZEMLJA: NizozemskaDOB: 26 godinaPLAĆA: 45 milijuna dolaraBONUSI: 25 milijuna dolara
Max Verstappen / REUTERS/Rula Rouhana

Verstappen je ove sezone osvojio treći uzastopni naslov prvaka, a ovo je za njega bila godina rušenja rekorda: pobijedio je u čak 19 utrka i tako srušio rekord koji je sam postavio prethodne sezone kada je ostvario (samo) 15 pobjeda. Također je na tablici ostvario prednost od 290 bodova, čime je ne samo srušio prethodni rekord (postavio ga je Sebastian Vettel s prednošću od 155 bodova 2015. godine), već je i osvojio dvostruko više bodova od drugoplasiranog na tablici: njegov timski kolega, Sergio Pérez, završio je drugi sa 285 bodova. Verstappen će, očekuje se, sljedeće sezone dobiti i povišicu jer tada počinje njegovo produljenje petogodišnjeg ugovora s Red Bullom.

2. Lewis Hamilton

55 milijuna dolara

TIM: MercedesZEMLJA: Ujedinjeno KraljevstvoDOB: 38 godinaPLAĆA: 55 milijuna dolaraBONUSI: 0
Lewis Hamilton / REUTERS/Hamad I Mohammed

Lewis Hamilton jedan je od tek dva vozača u povijesti Formule 1 koji su titulu prvaka osvojili sedam puta (drugi je legendarni Michael Schumacher). Hamilton je popravio rezultat od prošle sezone, skočivši sa šestog na treće mjesto 2023. Ipak, po njegovim standardima čak i to se može smatrati porazom. Hamilton je ove sezone do postolja došao u samo šest utrka, što je najmanje još od 2013. kada je na postolju završio u pet od ukupno 19 utrka. Ovo je druga sezona zaredom u kojoj Hamilton nije ostvario niti jednu pobjedu. Svake druge sezone u svojoj 17-godišnjoj karijeri pobijedio je barem jednom. Ipak, 38-godišnja britanska zvijezda ne ide nikamo: u kolovozu je potpisao novi višegodišnji ugovor s Mercedesom i tako prekinuo mjesece spekulacije o njegovoj budućnosti u sportu.

3. Fernando Alonso

34 milijuna dolara

TIM: Aston MartinZEMLJA: ŠpanjolskaDOB: 42 godinePLAĆA: 24 milijuna dolaraBONUSI: 10 milijuna dolara
Fernando Alonso / REUTERS/Amanda Perobelli

U svojoj prvoj sezoni u bolidu Aston Martina, nakon što se dvije godine utrkivao za Alpine, popularni “Nando” Alonso završio je četvrti u prvenstvu vozača. 42-godišnji Španjolac posljednji je vozač koji se ne preziva Verstappen ili Hamilton koji je završio na prvom mjestu na Forbesovoj rang-listi najplaćenijih vozača Formule 1, i to sa zaradom od 30 milijuna dolara 2013. godine. Alonso se također okušao i u drugim trkačkim sportovima, uključujuću IndyCar, a nedavno je za GQ España rekao kako će se vjerojatno vratiti reliju kad napusti Formulu 1.

4. Sergio Pérez

26 milijuna dolara

TIM: Red Bull RacingZEMLJA: MeksikoDOB: 33 godinePLAĆA: 10 milijuna dolaraBONUSI: 16 milijuna dolara
Sergio Pérez / REUTERS/Mike Blake

Pérez je pobijedio u dvije utrke ove sezone, što znači da su vozači Red Bull Racinga odnijeli pobjedu u 21 od ukupno 22 utrke ove sezone. Ipak, iako je meksički vozač završio drugi u prvenstvu vozača, njegova loša forma u sredini sezone dovela je do glasina da bi ga Red Bull mogao zamijeniti 2024. godine. Pérez je, barem zasad, pod ugovorom za sljedeću sezonu, a odbacuje priče da bi s 33 godine mogao biti spreman za mirovinu.

5. Charles Leclerc

19 milijuna dolara

TIM: FerrariZEMLJA: MonacoDOB: 26 godinaPLAĆA: 14 milijuna dolaraBONUSI: 5 milijuna dolara
Charles Leclerc / Gary A. Vasquez-USA TODAY Sports

U izvješću objavljenom tijekom ljeta tvrdilo se da je Charles Leclerc – peti u ovosezonskom prvenstvu vozača nakon što je 2022. godine osvojio drugo mjesto – potpisao rekordno produljenje ugovora s Ferrarijem. Ispostavilo se da je glasina lažna. “Da sam barem to potpisao!” smijao se Leclerc u intervjuu s The Raceom u kolovozu – no nedavno jest potvrdio kako se nada da će dugoročno ostati u legendarnom timu. “Želim li pobjeđivati u prvenstvima? Naravno, to svi žele,” rekao je za ESPN. “No želim li se zamijeniti s nekim drugim vozačem? Ne, nikako.”

6. Lando Norris

15 milijuna dolara

TIM: McLarenZEMLJA: Ujedinjeno KraljevstvoDOB: 24 godinePLAĆA: 5 milijuna dolaraBONUSI: 10 milijuna dolara
Lando Norris / REUTERS/Amanda Perobelli

Nakon problema koje je McLaren imao na početku sezone, Norris je u pet od šest utrka od rujna do studenog dojurio do postolja i tako pomogao svom timu da prestigne Aston Martin u prvenstvu konstruktora i osvoji četvrto mjesto. Norris, koji je među vozačima završio šesti s tek jednim bodom manje od Fernanda Alonsa i Charlesa Leclerca, možda nije pobijedio ni u jednoj utrci ove sezone, no uspio je jedan trofej oteti Maxu Verstappenu: tijekom proslave pobjednika nakon Velike utrke Mađarske, gdje je završio drugi, Norris je slučajno srušio i slomio porculanski pobjednički trofej.

7. Carlos Sainz

14 milijuna dolara

TIM: FerrariZEMLJA: ŠpanjolskaDOB: 29 godinaPLAĆA: 8 milijuna dolaraBONUSI: 6 milijuna dolara
Carlos Sainz Jr. / REUTERS/Hamad I Mohammed

Sainz je ove sezone bio jedini pobjednik neke utrke koji nije došao iz redova Red Bulla: prvo mjesto je odnio u Singapuru u rujnu, a u prvenstvu vozača završio sedmi. Ipak, 29-godišnji Španjolac ovog je mjeseca u Las Vegasu pokupio još jedan trofej: s golferom Justinom Thomasom osvojio je Netflix Cup, prvi live sportski događaj streaming giganta u kojemu su vozači Formule 1 u paru s profesionalnim golferima odigrali egzibicijski golf turnir.

8. George Russell

9 milijuna dolara

TIM: MercedesZEMLJA: Ujedinjeno KraljevstvoDOB: 25 godinaPLAĆA: 4 milijuna dolaraBONUSI: 5 milijuna dolara
George Russell / Pool via REUTERS/Hamad I Mohammed

Russell nije uspio ponoviti rezultat iz 2022. godine, svoje prve sezone u Mercedesu, kada je po prvi put pobijedio u utrci i završio četvrti u prvenstvu vozača. No osmo mjesto ove sezone bilo je dovoljno da Mercedesu osigura drugo mjesto u utrci konstruktora – s tri boda ispred Ferrarija. U kolovozu je 25-godišnji Britanac potpisao produljenje ugovora, rekavši kako želi “nagraditi povjerenje i vjeru koju u mene imaju (šef Mercedesa) Toto Wolff i ostatak tima.”

9. Pierre Gasly

8 milijuna dolara

TIM: AlpineZEMLJA: FrancuskaDOB: 27 godinaPLAĆA: 5 milijuna dolaraBONUSI: 3 milijuna dolara
Pierre Gasly / REUTERS/Hamad I Mohammed

Gasly je ove sezone prešao u Alpine nakon što je proteklih šest godina vozio za AlphaTauri (ranije imena Toro Rosso). On i njegov novi timski kolega Esteban Ocon, također Francuz, u prvenstvu vozača završili su jedan pored drugog, na 11. i 12. mjestu. Gasly je ove sezone također po prvi put u dvije godine došao do podija, nakon što je u Nizozemskoj Sergio Pérez zaradio kaznu i tako Francuzu donio treće mjesto.

9. Oscar Piastri

8 milijuna dolara

TIM: McLarenZEMLJA: AustralijaDOB: 22 godinePLAĆA: 3 milijuna dolaraBONUSI: 5 milijuna dolara
Oscar Piastri / REUTERS/Hamad I Mohammed

Piastri je najmlađi vozač Formule 1 ove sezone, no definitivno se dokazao: u Japanu i Kataru došao je do podija, a završio deveti u ukupnom poretku. Prvak Formule 2 i Formule 3, Piastri se ove godine odlučio pridružiti timu McLarena, iako se za njega borio i Alpine.

Autor originalnog članka: Brett Knight, Forbes
Link: Formula 1’s Highest-Paid Drivers 2023
(Prevela: Nataša Belančić)