Dok Verne stoji, pogledajte kako voze bespilotni auti izraelske tvrtke koja Rimcu prodaje tehnologiju
Rimčeva tvrtka Verne koja je upravo predstavila robotski taksi i izazvala buru u javnosti jer se vozilo nije pokrenulo, kupuje tehnologiju autonomne vožnje od izraelske kompanije Mobileye. Tvrtka koja je osnovana prije 25 godina, a od 2017. godine je pod kapom američkog proizvođača čipova Intel, na svojim je stranicama izvijestila o Verneu i nudi niz zanimljivih informacija o autonomnoj vožnji – koja još nije viđena u Hrvatskoj
Prezentacija robotskih taksija koji bi se 2026. godine trebali pojaviti na zagrebačkim cestama otvorila je više pitanja, nego što je dala odgovora. Dugo očekivana usluga robotskih taksija koja je dijelom financirana iz EU fondova, prema prvim najavama, trebala je krenuti još ove godine, no to se, kao što znamo, nije dogodilo.
Predstavljen je novi naziv kompanije, koja se od sada zove Verne. Javnost je upoznata i s izgledom vozila. No, na žalost, vozilo nije moguće vidjeti “u akciji”, kako vozi bez vozača, makar i na snimci s testiranja.
U javnosti su se, stoga, ponovno rasplamsale rasprave o tome je li cijela priča prevara i je li uopće moguće, s obzirom na stupanj tehnološkog razvoja, imati taksije koji bi trebali voziti bez vozača. Sumnje u mogućnost realizacije ovog projekta dodatno su potaknute gafom koji se dogodio na samoj prezentaciji – prototip taksija koji bi za dvije godine trebao voziti putnike, nije se ni pomaknuo nakon što ga je Mate Rimac, putem aplikacije pokušao pozvati.
Većinski vlasnik im je američki proizvođač čipova Intel
Tehnologiju autonomne vožnje, kao što je poznato, Verne kupuje od izraelske kompanije Mobileye. Izraelci su i na svojoj internetskoj stranici objavili vijest o predstavljanju Vernea, te su naveli da će vozila biti “potpuno autonomna, sa sustavom sposobnim za vožnju u dinamičnom gradskom okruženju”.
Kompanija je osnovana prije 25 godina, da bi je 2017. godine preuzeo američki proizvođač čipova Intel, za oko 15 milijardi dolara. No, Mobileye posluje odvojeno od većinskog vlasnika pod vlastitim brendom.
Proizvode sustave za prepoznavanje i analizu okruženja vozila koji se baziraju na kamerama i algoritmima. Razvili su niz proizvoda, danas već uobičajenih u automobilima, poput sustava za upozorenje napuštanja trake, detekcije drugih vozila i pješaka, adaptivnih tempomata i td.
Njihov najnapredniji proizvod je “Mobileye Drive” sustav za autonomnu vožnju, koji bi trebao biti ugrađen i u Verneove taksije. Na stranicama izraelske kompanije taj se sustav opisuje kao cjelovito rješenje koje “revolucionizira taksi prijevoz”, a može se koristiti i u vozilima javnog prijevoza, kao i kod dostave.
Mobile Drive se sastoji od nekoliko podsustava koji su zaduženi za orijentaciju vozila u gradu, odnosno karte i karakteristike ulica i ponašanja vozača. Zatim, tu je sustav radara i kamera, koje promatraju okruženje vozila, te sustavi koji sve te informacije objedinjuju i odlučuju o kretanju vozila.
Vozilo ima 13 kamera i pet radara
Vozilo je opremljeno sa 13 kamera koje prate okruženje. Osim kamera, na vozilu se nalazi i pet radara te tri lidara – uređaja koji služe za precizna mjerenja udaljenosti.
Verne, za sada, nije objavio nikakav video iz kojeg bi se moglo vidjeti kako se njihovo vozilo bez vozača ponaša na cesti, odnosno poligonu za testiranje. No, na YouTubeu postoji nekoliko snimki Mobileyeovog robotaksija. U priloženoj snimci ono vozi po ulicama Jeruzalema.
Prije četiri godine, kako je pisao The Times of Israel, članovi tima sa Sveučilišta Ben-Gurion testirali su samovozeće automobile, tako što su pred njih stavljali slike prepreka, odnosno pješaka ili lažnih prometnih znakova, čime su uspjeli zavarati sustave, natjerati ih na kočenje itd. U istraživanju je, uz Teslu X u istraživanju je sudjelovalo i vozilo Mobileyea, ali s manje naprednim sustavom od ovoga koji se ugrađuje u samovozeće taksije.