Martin Morava, osnivač Devōta, otkriva tajnu vrtoglavog rasta i najavljuje: Iz Hrvatske preko SAD idemo u širenje na Europu
IT tvrtka Devōt najbolje je rangirana hrvatska tvrtka na ovogodišnjoj Deloitteovoj listi najbrže rastućih srednjoeuropskih tehnoloških tvrtki. Njihova je poslovna priča doživjela uspjeh na američkom tržištu, prvenstveno u području telemedicine i digitalizacije zdravstvenih sustava, a sada se spremaju na osvajanje europskog tržišta. S osnivačem Devōta Martinom Moravom razgovarali smo o daljnjem rastu, krizi u IT-ju, ali i razvoju vlastitih proizvoda koje uskoro planiraju predstaviti javnosti
U posljednje četiri godine hrvatski Devōt ostvario je prosječni rast od 3232 posto i time se u kategoriji softver plasirao na visoko četvrto mjesto Deloitteove ljestvice CE Technology Fast 50. Tom listom Deloitte već 24 godine rangira najbrže rastuće tehnološke tvrtke u Srednjoj Europi, a ove se godine na popisu našlo pet tvrtki iz Hrvatske predvođenih Devōtom koji je 2016. godine osnovao Martin Morava po povratku iz inozemstva gdje je godinama radio. Svidjelo mu se kako su posloženi inženjerski odjeli u tvrtkama za koje je radio u Irskoj, a stekao je i mnogo tehničkog i procesnog znanja pa je, kako kaže, takvu tvrtku poželio osnovati u Hrvatskoj.
“Kroz godine, naša tvrtka je djelovala u različitim industrijama, od HealthTecha i industrije putovanja do FinTecha i umjetne inteligencije. Uslijed pandemije, stavili smo fokus na razvoj softvera za HealthTech sustave, s posebnim naglaskom na digitalizaciju zdravstvenog sustava i telemedicinu, što uključuje izgradnju složenih informatičkih sustava koji digitaliziraju razne upravljačke procese”, ispričao je za FORBES Hrvatska Morava.
Uz Devōt, na Deloitteovoj ljestvici CE Technology Fast 50 ove su se godine našli i Aircash, HiveTech, Luminum ICT i Orqa. U kategoriji Tvrtke u usponu, na Deloitteovoj listi našla se i hrvatska tvrtka Lumen Spei, a u kategoriji Zvijezde pozitivnog utjecaja su tvrtke Seekandhit, Notch i Cinnamon. |
Istaknuo je kako je proteklih godina njegov tim neumorno radio ne bi li postigli rezultate kakve danas imaju. Taj trud prepoznali du i u Deloitteu koji ih je uvrstio na listu najbrže rastućih tehnoloških tvrtki drugu godinu zaredom. Morava, međutim, napominje kako je rast došao kao posljedica kvalitetnog rada i predanosti tima kao što govori i naziv tvrtke nastao od engleske riječi devoted što znači predanost:
“Naš uspjeh nije rezultat isključivo fokusa na rast, već prije svega na kontinuiranu kvalitetu rada i isporuke i osiguranje stabilnosti poslovanja, što nam je oduvijek u fokusu. Kad kvalitetno radite, klijenti s kojima već surađujete žele s vama raditi nove stvari i povećavati broj projekata na kojima surađujete. A upravo kako bismo održali kvalitetu pazimo na to da nemamo previše klijenata istovremeno, kao i na to da s klijentima njegujemo dugoročne i stabilne suradnje. Tako osiguravamo posvećenost svakome od njih i izbjegavamo zamku razlomljenog fokusa što u konačnici pridonosi dugoročnoj uspješnosti u poslovanju.”
Pohod iz Hrvatske preko SAD-a na Europu
Njegova tvrtka razvija softver, a na popisu klijenata su joj i neke američke Nasdaq i Fortune 500 tvrtke. “Naša ekspertiza ogleda se i u suradnji s profitabilnim tvrtkama u fazi snažnog rasta, poznatima kao Scale Up’s. Zbog našeg specifičnog pristupa i metodologije, aktivno pomažemo tim tvrtkama da ostvare još brži rast”, dodaje Morava naglašavajući kako im je cilj omogućiti klijentu da se fokusira na proizvod i rast, dok Devōt preuzima cjelokupni razvojni proces.
Na projektima te tvrtke trenutno radi više od stotinu ljudi uz različite oblike suradnje. Neki projekti su takvi da samo preuzmu i upravljaju dijelovima sustava, a u drugima razvijaju sustave iz nule, odnosno prolaze cijeli proces od koncepta, razrade ideje do implementacije rješenja. Morava je ponosan i što u svojim redovima uz developere imaju i cijele produktne timove koji obuhvaćaju ključne uloge poput Product Ownera, Business Analysta, testera i Tech architecta.
“Naš put je specifičan jer smo narasli prvenstveno na zahtjevnom američkom tržištu, no sada stremimo ka širenju na europsko tržište gdje želimo postaviti čvrste temelje za naše poslovanje u budućnosti”, rekao je Morava naglašavajući kako pri tom širenju namjeravaju održati stabilnost poslovanja. “Vjerujem da je ključ održivog uspjeha ravnoteža između širenja i očuvanja temelja koji čine našu tvrtku stabilnom i pouzdanom”, dodao je.
Stabilnost je riječ koju Morava koristi i opisujući kako su podnijeli krizu koja je pogodila IT sektor. “Upravo zbog naše usmjerenosti na kvalitetu rada i isporučenih rješenja te osiguravanje stabilnosti, krizu smo dočekali spremni i unatoč nepredvidljivosti tržišta ostvarili zavidan rast, što potvrđuje i Deloitteova nagrada. Smatram da je stabilnost ključna za poslovanje u IT-u jer se pokazalo da su u ovoj industriji česte tržišne oscilacije – eksponencijalni rast i nagli pad”, pojašnjava.
Prema podacima Fine, Devōt je lani uprihodio 8,99 milijuna eura, što je rast prihoda od 245 posto u odnosu na 2021. godinu. Što se tiče dobiti, rezultat je još bolji. Lani je IT tvrtka poslovala s 3,52 milijuna eura dobiti ostvarivši rast od gotovo 300 posto u odnosu na godinu prije kada je dobit bila peteroznamenkasta, nešto više od 892 tisuće eura.
Oprez pri zapošljavanju
Zanimalo nas je kojim konkretnim postupcima povećavaju otpornost na krizu. Doznajemo kako je to usko povezano s politikom zapošljavanja.
“Pažljivo biramo za koje poslove zapošljavamo ljude za stalno, a kada je potrebno uzeti vanjske suradnike. Gledamo dugoročnu vrijednost radnih mjesta koja popunjavamo pa na taj način osiguravamo da svako novo zapošljavanje doprinosi strateškom rastu tvrtke. Osim toga, postavljamo si jasan okvir financijske stabilnosti pa imamo određeni iznos prihoda koji je označen kao praktički siguran u idućih nekoliko godina. Prilikom planiranja budžeta, pazimo da troškovi ne prelaze taj zacrtani prihod kako bismo uvijek očuvali stabilnost”, navodi Morava.
Tvrtka je u kratkom vremenu prošla kroz streloviti rast, no u odlučivanju i donošenju strategije nema mjesta brzopletosti. Svaki potez je bitan u tkanju takvog rasta, osobito umijeće suočavanja s preprekama na putu. Jedna od njih je bila i nedostatak kadrova koji bi prionuli na projekte.
“Jedan od većih izazova s kojim smo se do sada suočili svakako je nagli rast do kojeg je dolazilo kad bi neki projekt naglo počeo rasti te bi samim time ‘povukao’ i tvrtku. To je bilo problematično kad je na tržištu nedostajalo kvalitetnog i stručnog kadra, no i tome smo doskočili tako što smo investirali u edukacije, gdje smo sami izgradili kompetencije velikog dijela naših zaposlenika”, ispričao je Morava. Pojasnio je kako su takvi izazovi prilika za testiranje sposobnosti prilagodbe, ali i poticaj za usavršavanje i ulaganje u razvoj tima.
Iako su se pouzdavali u vlastiti tim kako bi nadoknadili nestašicu kompetentnih zaposlenika na tržištu, u jačanju otpornosti i smanjenju rizika od naglog povlačenja projekata, sa čime su se prošle i ove godine suočile mnoge IT tvrtke, odlučili su se angažirati podizvođače. Dinamično tržišno okruženje postalo je pokretačka sila koja ih neprestano motivira da budu korak ispred, kaže Morava te podsjeća kako je upravljanje takvim izazovima ključno za konkurentnost na tržištu.
U razgovoru za FORBES Hrvatska otkrio je još jedan zanimljiv podatak. Tvrtka će, naime, uskoro izaći u javnost i s vlastitim proizvodom, točnije s nekoliko njih.
“Naš Product odjel trenutno radi na nekoliko projekata koje planiramo uskoro predstaviti. Neki od njih bit će dostupni kao open-source rješenja, dok će drugi biti komercijalne prirode”, ostao je zagonetan osnivač Devōta o tom novom segmentu poslovanja koje priželjkuje vidjeti i u drugim hrvatskim IT tvrtkama.
Ogroman potencijal hrvatske IT scene
Morava, naime, smatra kako hrvatska IT scena pokazuje značajan napredak i potencijal za daljnji razvoj. Kako kaže, iz godine u godinu primjećuje se kako raste broj inovativnih startupova te kako hrvatske IT tvrtke ostvaruju sve veći uspjeh na domaćem i međunarodnom tržištu, međutim, primjetan je nedostatak product kompanija unutar industrije, a prosječna profitna marža je niska.
Također, navodi kako nedostaje određenih specijaliziranih profila stručnjaka, pristup kapitalu za startupove je ograničen, a potrebe za ulaganjem u obrazovanje i razvoj talenata su velike. Dodaje i kako nedavni pad rasta u hrvatskoj IT industriji ukazuje na potrebu da tvrtke dodatno istaknu kvalitetu svojih proizvoda i usluga kako bi se izdvojile kao predvodnici u industriji.
“S obzirom na te izazove, ključno je da hrvatske IT tvrtke usmjere svoj fokus prema većoj inovativnosti i produktivnosti, što će rezultirati i povećanjem prosječne bruto marže u industriji. Uz podršku države, usmjereno ulaganje u edukaciju te jaču suradnju između privatnog sektora, akademske zajednice i poduzetnika, vjerujem da hrvatska IT scena ima ogroman potencijal za daljnji rast i napredak”, zaključuje Morava.