Oboružani umjetnom inteligencijom, radnici se prijavljuju za sve više poslova, a konkurencija je sve žešća
Radnici se prijavljuju za više poslova nego ranije, a neki kažu da za to treba zahvaliti generativnoj umjetnoj inteligenciji
Prije šest mjeseci, Anshita Verma slala je tek šačicu prijava za poslove dnevno. Danas ova 26-godišnja stručnjakinja za obradu podataka šalje 10 do 15 prijava dnevno, a kaže da to uspijeva zahvaljujući alatima umjetne inteligencije.
“Umjesto da pola sata gubim na ispunjavanje prijave, sada mi za to treba tek deset minuta,” kaže Verma. Alati umjetne inteligencije koji automatski popunjavaju polja u objavama za posao znatno su smanjili količinu vremena koju provodi na prijavljivanje, kaže, zbog čega se može prijaviti na više poslova u manje vremena.
Neki drugi koriste generativne programe poput ChatGPT-ja za pisanje životopisa i motivacijskih pisama koji odgovaraju vještinama i kvalifikacijama koje oglas za posao zahtijeva, a neki čak i koriste alate za automatiziranje traženja posla, kao što su LazyApply i Simplify Jobs kako bi se prijavili na veliki broj oglasa odjednom. Alati kao što su Pyjama Jobs i Talentprise, koji kandidatima pomažu identificirati poslove koji odgovaraju njihovim vještinama, također su zaslužni za porast stope prijava.
Stručnjaci kažu kako su alati, uz usporavanje tržišta rada i inflaciju, razlog zašto poslodavci bivaju zatrpani sa sve više prijava. Radnici u SAD-u i Velikoj Britaniji prijavljuju se na oko 15 posto više poslova nego prošle godine, pokazuju nedavni podaci s LinkedIna.
“Tražitelji posla postaju sve agresivniji” u usporedbi s ranijim godinama, kaže glavna ekonomistica LinkedIna Karin Kimbrough, a umjetna inteligencija pomaže im poslati prijave na više oglasa. “Oko umjetne inteligencije stvorila se ogromna energija, a ti alati koji vam pomažu sastaviti savršenu, personaliziranu prijavu definitivno vam daju više samopouzdanja u cijelom procesu.”
No ovi alati mogu ljudi motivirati da se prijavljuju za širi spektar poslova. “Ne samo da se prijavljuju na više poslova, već se prijavljuju na poslove na koje se inače možda ne bi prijavili,” kaže Michelle Volberg, osnivačica i izvršna direktorica tvrtke za zapošljavanje Giledan 360. “Umjetna inteligencija je kao LinkedInova značajka ‘Easy Apply’, samo na steroidima. Kandidati iz sektora tehnologije odjednom se prijavljuju na poslove iz sektora financija ili zdravstvenih usluga ako postoji ikakvo poklapanje u ulogama, a mogu i svoj životopis učiniti relevantnijim iako on to u stvarnosti nije.”
Stručnjaci kažu kako ovo povećanje broja prijava preplavljuje poslodavce, a tvrtke moraju pregledavati čitavu poplavu životopisa. Takva situacija “izaziva veliku potrebu u odjelima za zapošljavanje da i sami koriste umjetnu inteligenciju kako bi filtrirali i analizirali životopise,” kaže Josh Bersin, analitičar industrije ljudskih resursa koji prepričava kako je nedavno objavio oglas za poziciju lektora i unutar prvih sat vremena dobio 300 prijava. “90 posto njih izgledalo je kao da ih je napisao ChatGPT,” kaže Bersin. “Djelatnicima za zapošljavanje obujam posla je eksplodirao jer se jednostavno lakše prijaviti.”
Umjetna inteligencija mogla bi zapravo i pogoršati situaciju za one koji traže posao, budući da takve prijave podižu kriterije za isticanje i povećavaju izglede da će kvalitetnog kandidata netko jednostavno previdjeti u ogromnom broju prijava. “Ljudi ne pronalaze posao onako brzo kao što bi željeli i zato možda vjeruju kako moraju proširiti potragu i prijaviti se za više pozicija,” kaže Kimbrough iz LinkedIna.
Kimbrough i drugi kažu kako umjetna inteligencija nije jedini razlog zašto raste broj prijava, a konkurencija je sve žešća. Ako uz umjetnu inteligenciju u obzir uzmemo i masovna otpuštanja u mnogim sektorima, sve sporije zapošljavanje i nesigurnosti u gospodarstvu, rezultat je iznimno kompetitivno tržište rada.
Jon Stross, osnivač i izvršni direktor tvrtke koja je razvila software za zapošljavanje Greenhouse kaže kako je količina prijava za svaki posao od prošle godine porasla više nego dvostruko. “Izgledi da ćete dobiti posao su maleni,” kaže on, “pa ljudi pokušavaju manipulirati sustav.” Dodaje kako umjetna inteligencija igra ulogu u povećanju broja prijava, no i gospodarska klima također čini svoje.
James Neave, čelnik analize podataka na platformi za poslove Adzuna, slaže se s tom procjenom: “Umjetna inteligencija vjerojatno pomaže onima koji traže posao ubrzati čitav proces, što znači da imaju vremena i energije prijavljivati se na više poslova. Ipak, glavni uzrok ovog porasta nije umjetna inteligencija, već dinamika na tržištu rada.”
Mnoge tvrtke koriste sustave za praćenje prijavljenih kako bi u prijavama pronašli relevantne vještine i izuzeli one kandidate čiji životopisi ne sadrže ključne riječi. Ipak, neki kažu kako ti sustavi možda neće moći držati korak s alatima umjetne inteligencije, što stavara dodatni posao za menadžere i regrutere.
Na neke oglase na LinkedInu prijavljuje se preko tisuću kandidata. “Došlo je do točke gdje neke tvrtke više niti ne analiziraju sve prijave – to je jednostavno nemoguće,” kaže Volberg.
Neki radnici, kao što je Ronny Llerena, još uvijek traže posao nakon što su ranije ove godine dobili otkaz. “To nije normalno,” kaže 25-godišnji Llerena koji od ljeta traži posao u New Yorku. “Ima oglasa koji su objavljeni tek jedan dan, a već imaju petsto prijavljenih.” Dodaje kako su mu alati za umjetnu inteligenciju definitivno pomogli da sastavi konkretnija i bolja motivacijska pisma.
Ne vidi umjetnu inteligenciju kao jedini razlog za žestoku konkurenciju na tržištu, no ipak kaže kako ga je povećanje broja prijava natjeralo da se prijavljuje za poslove koji su izvan njegove struke i da se više oslanja na preporuke i networking. “Umjetna inteligencija sigurno ne smanjuje volumen,” zaključuje.
Autor originalnog članka: Emmy Lucas, Forbes
Link: Armed With AI, Workers Are Applying To More Jobs. It’s Upping The Competition
(Prevela: Nataša Belančić)