Direktor tvrtke Sofascore otkriva zašto su uzeli u najam cijeli poslovni toranj i nagomilali ‘zalihu’ kvadrata
Poslovni prostori u centru San Francisca zjape prazni jer su zaposlenici masovno prigrlili rad od kuće. Hrvatska tvrtka Sofascore također ima višak kvadrata, ali iz sasvim drugačijih razloga. Dapače, oni su ih namjerno nagomilali, otkriva za FORBES Hrvatska suosnivač i operativni direktor tvrtke Ivan Bešlić
Sofa IT, tvrtka koja stoji iza svjetski poznate platforme za praćenje sportskih rezultata Sofascore, objavila je oglas kako daje u najam 900 kvadrata poslovnog prostora, višak kvadrata koje su i sami iznajmili. Iako bi prva pretpostavka bila da IT tvrtka smanjuje uredski prostor zbog rada na daljinu, ona ne drži vodu. U toj se tvrtki, naime, radi uglavnom iz ureda. Također, ove su godine Ivan Bešlić i Zlatko Hrkać, osnivači tvrtke, potpisali ugovor o najmu svih preostalih slobodnih kvadrata u šesterokatnici Mozaik office na zagrebačkim Vrbanima gdje se od 2017. godine nalazi sjedište tvrtke. Posjetili smo ih i provjerili što to rade.
„Godinama bilježimo dvoznamenkasti rast i ove smo godine napravili taj strateški potez. Ukazala nam se prilika i uzeli smo sve slobodne kvadrate u ovoj zgradi kako bismo dugoročno osigurali uredski prostor i kako ne bismo morali kasnije o tome razmišljati. Mi smo već 2020. i 2021. godine, kada je cijeli svijet govorio kako je rad iz ureda stvar prošlosti, vidjeli u kojem smjeru to ide i već tada smo potpisali ugovor za dodatnu etažu radnog prostora“, govori nam Bešlić odajući kako im ovo nije prvi takav potez.
Razgovaramo u prostranoj sobi za sastanke koju staklena stijena dijeli od još prostranijeg ureda. Postupci na koje su se odlučili i u vrijeme pandemije i ove godine zvuče pomalo vizionarski, ali s obzirom da dolaze od ljudi koji su se početkom godine ovjenčali titulom tehnoloških vizionara godine, to i ne bi trebalo biti previše iznenađujuće. No, ipak, zar u Zagrebu vlada takav pritisak na tržištu uredskih prostora da se nabavljaju skupi kvadrati samo kako bi ih se stavilo u zalihu?
„U ovom trenutku imamo nešto viška kvadrata, zaposlenicima je poprilično komforno, ali dugoročno se nećemo morati nigdje seliti i stoga nam je u redu plaćati te prazne kvadrate“, kaže Bešlić.
Objašnjava kako je situacija u Zagrebu specifična i neusporediva s Njemačkom gdje su izgradnja i cijene nekretnina trenutno u padu. U toj centralnoj gospodarskoj sili Europe se puno gradilo, dok su u Zagrebu investitori nanizali samo stambene zgrade. “Na zapadu grada su tri i pol uredska prostora jer su se na svim parcelama gdje je bila mješovita stambeno-poslovna zona gradili stanovi. Tako je uglavnom bilo po cijelom gradu. S obzirom na to da je tijekom potresa izgubljeno mnogo uredskog prostora u centru, koji se tek treba renovirati, jako je teško pronaći poslovne kvadrate i zato smo se mi išli osigurati na ovoj lokaciji. Plana B nije bilo”, tumači operativni direktor sportsko-tehnološke tvrtke.
Što nije dugoročno isplativije izgraditi nešto svoje, pitamo ga.
Razmišljali su o tome, kaže i navodi na primjeru jedne tvrtke zašto im to predstavlja problem. Kad su u toj tvrtki konačno dovršili izgradnju svog velikog zdanja, broj zaposlenika toliko je već bio porastao da nisu imali kamo smjestiti sve zaposlenike.
„Gradnja vlastitih prostora je simpatična, ali prespora i ne zadovoljava potrebe brzorastućih firmi. Kad bismo jedne godine stagnirali u rastu broja zaposlenih, možda bismo i krenuli u to, ali ovako je to teško izvedivo. Gradnja kampusa je prespora u odnosu na rast organizacija, one su puno dinamičnije. Primjerice, tu pokraj nas se prodaje livada, no čak i da arhitekti dođu sad, do useljenja bi prošlo barem 3,5 godine. Ja ne bih znao reći arhitektima koliko kvadrata zgrade tu napraviti jer dok god se ona ne bi napunila sto posto, to je neiskorišten prostor. S druge strane, sada ako porastemo dvostruko, snaći ćemo se, ako nam se broj zaposlenika za isto toliko smanji, snaći ćemo se, ovako smo fleksibilni”, smiješi se Bešlić koji će u siječnju službeno mjesto operativnog direktora zamijeniti pozicijom “koja će biti više strateška i vizionarska i okrenuta novim prilikama”. Toliko nam zasad može reći suosnivač tvrtke koja zapošljava 250 ljudi, a lani je u ovo doba slavila što je tim dosegnuo brojku od 200 članova.
U tvrtki kažu kako očekuju završiti godinu s rastom prihoda od 30 posto. Prema podacima Fine, lani su poslovali s prihodom od 15,37 milijuna eura, dok im je dobit iznosila 4,47 milijuna eura. “Godina je bila fenomenalna, svi su pokazatelji dvoznamenkastog rasta i prihoda i profita i broja zaposlenika i troška. Puno smo rasli i u broju kvadrata. Naši se uredi odnedavno prostiru na 6.000 kvadrata. U tijeku su selidbe, svi ćemo dobiti veće prostore, a s obzirom na planiranja zapošljavanja, jedan od šest katova dajemo u podnajam”, dodaje Bešlić.
Gotovo mjesec dana prošlo je otkako su objavili oglas u potrazi za tvrtkama koje će ući u 900 kvadrata tog uredskog prostora. Njih su odlučili dati u podnajam na tri do pet godina jer su procijenili kako im otprilike u toliko dugo ti kvadrati neće trebati. Za to vrijeme, kažu kako bi koristeći postojeće uredske kapacitete koji se prostiru na pet katova poslovnog tornja, mogli smjestiti još 200 novih zaposlenika.
Pred potpisom smo ugovora o podnajmu, to ćemo ovaj mjesec realizirati, kaže Bešlić. U potrazi za “poslovnim podstanarima” zapazili su i neke trendove na tržištu. “Male firme bi uzele malo kvadrata na kraći period pa će vidjeti što dalje. S druge strane, velike tvrtke žele stabilnost, one bi uzele puno kvadrata, ali na puno više od pet godina. I mi smo se kao veliki htjeli osigurati. Došli smo ovdje 2017. i potpisali ugovor do 2032. godine”, rekao je suosnivač tvrtke koja je dosad poslovala iz dvaju stanova i jednog ureda na zapadu grada prije nego što se smjestila na Vrbanima, tik uz gradsku žilu kucavicu, Zagrebačku aveniju.
Atlantic Grupa nedavno je objavila kako je za 26,5 milijuna eura otkupila Eurocenter, poslovni prostor gdje je i registrirano sjedište tvrtke. Ta poslovna zgrada s devet katova smjestila se u zagrebačkoj Miramarskoj ulici, a prostire se na gotovo devet tisuća kvadrata. |
Suosnivači Sofascorea imaju iskustva u iznajmljivanju poslovnih prostora. I Hrkać i Bešlić, svatko za sebe, prije no što je buknula pandemija uložili su u nekretnine koje daju u najam drugim tvrtkama. Bešlić ima u vlasništvu pet tisuća kvadrata u poslovnoj zgradi Vrbani 3 u kojoj iznajmljuje prostor tvrtkama i fitness studiju. “Tamo zarađujemo, tu trošimo”, smije se naš sugovornik koji rad od kuće ne smatra prijetnjom.
Obrazlaže kako su se nakon pandemije koronavirusa tvrtke profilirale u dva smjera – u one koje rade iz ureda i one koje zagovaraju rad od kuće. Potonje su smanjile broj uredskih kvadrata i omogućile zaposlenicima da većinski rade na daljinu. “Kod nas se radi iz ureda i mi smo osigurali dodatne kvadrate”, kaže Bešlić.
“Tijekom korone, Zlatko je osobno upoznao svaku osobu koja je došla raditi za nas. Mi smo produktna firma, svaki dan na hodniku riješimo neku temu koja se pojavila jutros. U agencijskom poslu toga nema, zadaci su raspoređeni unaprijed. Svaka firma radi što joj odgovara. Ne smijemo smatrati da svi moraju raditi na isti način”, pomirljiv je suosnivač Sofascorea.
Niželigaški sportovi i AI
U toj se tvrtki, koja se proslavila rješenjem za praćenje sportskih rezultata uživo i sada pokriva više od dvadeset sportova i oko 11 tisuća turnira na 43 jezika, trenutno radi na praćenju niželigaških sportova i na intenziviranju primjene umjetne inteligencije.
“Kutija šibica koja je godinama zimski najpopularniji turnir u državi nije imala rješenje za prikaz rezultata. Mi smo unaprijedili sestrinsku aplikaciju Sofascore Editor i sad su rezultati odmah dostupni. Tako da pokrivamo tržište koje dosad nitko nije pokrio, ni u Hrvatskoj ni u inozemstvu. Hrvatsku koristimo za testno okruženje da upoznamo specifičnosti tih sportova kako bi proizvod bio spreman kad ga ponudimo na drugim tržištima”, ističe Bešlić.
Njihova sportska platforma neprestano se razvija, u dodavanju novih značajki važnu će ulogu imati i tim od desetak stručnjaka za umjetnu inteligenciju (AI) s Fakulteta elektrotehnike i računarstva te Prirodoslovno-matematičkog fakulteta. Taj se tim razvija i širi s osobitom pažnjom. Budući da ih je na tržištu tako malo, svaki je AI stručnjak blago. Taj će tim zajedno s analitičarima i onima koji razvijaju proizvod biti nukleus Sofascorea u kojem očekuju kako će s vremenom imati više zaposlenika izvan Zagreba. No, na Vrbanima će biti njihov centar znanja.
Dodjela nagrada i neosvojiva tvrđava
U Sofascoreu su razvili i strog algoritam za ocjenjivanje nogometaša temeljem kojeg dodjeljuju nagradu najboljim igračima sezone. Otkako su krenuli s tom dodjelom, suosnivači Sofascorea imaju želju organizirati događanje na hrvatskoj obali na koje će se odazvati najveća imena svjetskog sporta. Iduće godine počet će raditi na ostvarenju te ideje.
“Potpisali smo partnerstvo sa zadarskim Sunset Sports Media Festivalom i u lipnju iduće godine predstavit ćemo nov, redizajnirani trofej, a idućih godina voljeli bismo održati i prvu dodjelu nagrada uživo”, ne krije zadovoljstvo Bešlić koji zna kako ostvarenje velikog cilja počinje prvih korakom.
Ugovor sa Sunset Sports Media Festivalom, čiji je direktor poznati košarkaš Damjan Rudež, potpisan je na tri godine. Sofascore je na trgovini Google Play preuzet više od 50 milijuna puta i ne posustaje u namjeri da se proširi na sva tržišta. Stoga će biti zanimljivo pratiti kako se njihova nagrada medijski etablira i tko sve dolazi na njezino uručivanje. U međuvremenu, Sofascore je postao poznat i investitorima i to kao neosvojiva tvrđava, a čini se kako će tako i ostati.
“Godinama smo uspjeli bez investicija i poslujemo kao profitabilna firma, stoga do daljnjega nećemo uzimati investicije. Imamo otprilike jedan upit tjedno i neka na tome ostane”, slavodobitno zaključuje Bešlić.