YouTubeove usluge Premium i Music dosegle 100 milijuna pretplatnika
YouTube je u četvrtak objavio veliki uspjeh za svoje usluge YouTube Premium i Music: ukupno su dosegle 100 milijuna pretplatnika.
Ova brojka još uvijek je malena kada se uspored s ukupno 2,5 milijardi korisnika YouTubea, no izvršni direktor Neal Mohan za Forbes kaže kako je pretplatnički segment biznisa dio “plana dvostrukog rasta”, uz biznis oglašavanja.
“Jasno je da naš biznis podržavaju oglasi,” rekao je Mohan. “No naporno radimo na izgradnji pretplatničkog segmenta, i on je značajan dio našeg poslovanja u ovom trenutku.”
Dosizanje stotinu milijuna korisnika znači kako pretplatnički segment polako dostiže svoje konkurente: Amazon Prime zlatni je standard digitalne pretplate, a navodno je prošle godine imao 200 milijuna pretplatnika, dok Spotify premium, još jedna usluga bez oglasa, ima 226 milijuna pretplatnika. YouTubeova brojka uključuje i one korisnike koji trenutno uslugu isprobavaju za mjesec dana besplatno, rečeno je iz kompanije, iako nisu željeli pojasniti koliko je takvih korisnika.
Usluga Premium stoji 13,99 dolara mjesečno, a prvi put je predstavljena 2015. godine. Ona uključuje pristup usluzi YouTube Music Premium (koja zasebno stoji 10,99 dolara mjesečno), kao i posebne značajke poput mogućnosti preuzimanja videozapisa za gledanje bez pristupa internetu. Korisnici Premiuma također imaju pristup ranim ili eksperimentalnim značajkama YouTubea poput AI alata kojeg je tvrtka testirala prošle godine. Alat koristi generativnu umjetnu inteligenciju putem koje ljudi mogu postavljati pitanja o nekom videozapisu.
YouTube Music predstavljen je prije deset godina u sklopu Premiuma kako bi se natjecao sa Spotifyjem i Apple Musicom. Tri godine kasnije, YouTube je korisnicima omogućio da se pretplate samo na YouTube Music Premium, odvojeno od šireg premium paketa.
Izvršni direktor Alphabeta (matične tvrtke Googlea) Sundar Pichai ranije ovog tjedna je izjavio kako je Googleov bazen pretplatničkih usluga prošle godine zajedno ostvario prihode od 15 milijardi dolara. On uključuje YouTube Premium i Music, alternativu kablovskoj televiziji YouTube TV i Google One, plan pretplate za dodatnu memoriju u aplikacijama poput Gmaila i Drivea. “YouTube je ključan za naše prihode od pretplata,” rekao je Pichai. “YouTube Music i Premium u velikom su zamahu.”
Nejasno je koliko prihoda Premium i Music ostvare na godišnjoj razini, budući da brojka od 100 milijuna korisnika uključuje besplatne probne periode, a Mohan je odbio detaljnije objasniti sliku. Izvan pretplata, YouTube je u četvrtom kvartalu prošle godine ostvario 9,2 milijardi dolara prihoda, što je 15,5 posto više u odnosu na isti period prethodne godine.
YouTube naporno radi kako bi povećao svoje brojke. Tvrtka agresivno reklamira uslugu u obliku pop-up prozora u kutu ekrana, djelomično prekrivajući same videozapise i njihove naslove. Oglasi su toliko rasprostranjeni da su postali meme.
Potpredsjednik tvrtke Adam Smith za Forbes kaže kako je svjestan memeova. “Kada predstavimo nešto ovakvo, naravno da ćemo mjeriti utjecaj,” rekao je. “U prošlih par godina to je zbilja oslabilo jer smo bolje shvatili koji naši korisnici nisu nimalo zainteresirani za pretplatu, što znači da njima nećemo reklamirati uslugu.”
YouTube Premium nije imao pravocrtan put ka uspjehu. Prije devet godina je predstavljen kao YouTube Red, usluga s čitavom gomilom povlastica. Osim glazbe, nudili su pristup i YouTube Originalsu, nizu profesionalno produciranih serija i filmova koje je YouTube objavljivao u želji da ostvari uspjeh Netflixa ili Amazon Prime Videa. Tri godine kasnije, YouTube je ugasio svoj odjel Originals.
“Srž stvari je u načinu na koji se naš proizvod razvijao,” rekao je Mohan o tom potezu, naglasivši kako su korisnici zapravo htjeli gledati samo tradicionalan sadržaj kreatora. “To je ono zašto oni dolaze na YouTube i na to smo se odlučili fokusirati.”
Iz YouTubea također kažu kako kreatorima isplaćuju dio ukupnih prihoda od pretplata, no nisu objasnili kako ta podjela funkcionira.
Ovaj uspjeh tvrtka je ostvarila u trenutku kada model oglašavanja na koji se oslanjaju mnoge velike platforme sve više dolazi pod povećalo. Google će, najvjerojatnije kasnije ove godine, završiti na sudu u sklopu ogromne tužbe za monopolsko poslovanje kojoj je u fokusu upravo tehnologija oglašavanja i pitanje je li tražilica izgurala konkurenciju svojim uslugama za aukcije oglasa. Model se također okrivljuje za dodatno pogoršavanje najvećih problema modernog interneta: promoviranje sustava gdje klikovi i pregledi donose klikove, što pridonosi širenju ekstremističkog sadržaja i dezinformacija.
Usluga bez oglasa u YouTubeu nije uvijek bila gotova stvar. Mnogi su sumnjičavo vjerovali da će ona ostati samo sporedna značajka ili da će, što je još gore, naštetiti odnosu YouTubea i oglašivača koji bi se mogli preplašiti da ih se tjera, kaže Smith.
“Zbilja nismo imali mnogo ruku za pretplate,” kaže on. “U svijetu u kojemu je tvrtkama najvažnije oglašavanje, kako ćete dokazati da možete izgraditi biznis koji je, više od svega drugoga, upravo ono što žele naši korisnici?”
Smith dodaje kako YouTube planira izgraditi još jednu razinu Premiuma koja bi se uglavnom fokusirala na značajku bez oglasa. Ta pretplata bila bi jeftinija i uključivala bi druge povlastice poput YouTube Musica.
Mohan je postao izvršni direktor tvrtke nakon što je prošle godine s te pozicije odstupila veteranka Susan Wojcicki. On je duboko uključen u svijet oglašavanja. Googleu se pridružio 2007. prelaskom iz startupa DoubleClick, čime su nastali temelji za oglašivački biznis ovog tech giganta.
Upravo zbog toga možda iznenađuje koliko je Mohan posvećen usluzi bez oglasa. “Na tome smo zbilja naporno radili,” kaže on. “Stvar je u tome da svi imamo izbor o tome kako ćemo koristiti YouTube.”
Autor originalnog članka: Richard Nieva, Forbes
Link: YouTube’s Premium And Music Paid Services Hit 100 Million Subscribers
(Prevela: Nataša Belančić)