HNB otvara Muzej novca Moneterra: Imamo podatke o troškovima i koliko su zaposlili novih radnika

Aktualno Gordana Grgas 18. lip 2024. 15:18
featured image

18. lip 2024. 15:18

Moneterra-Muzej novca Hrvatske narodne banke otvara se u utorak, 18. lipnja, a izložbeni postav je u velikoj mjeri digitalan i interaktivan. Na pitanje FORBES Hrvatska o troškovima i inspiraciji, iz središnje banke su odgovorili da je u pitanju 3,7 milijuna eura, cijeli posao je koordinirala Real grupa, a zaposlili su šestoro ljudi. Kao primjere, naveli su slične muzeje u Njemačkoj, Italiji, Švicarskoj i Mađarskoj

Hrvatska narodna banka u utorak navečer, 18. lipnja, svečano otvara svoj muzej, nazvan Moneterra – Muzej novca, a kažu da će na „jednostavan, suvremen i poticajan način informirati građane o novcu, bankarstvu, osobnim financijama, monetarnoj politici te ulozi i zadaćama središnjih banka“.  

Izložbeni je postav u velikoj mjeri digitalan i interaktivan, a ulaz za sve posjetitelje bit će besplatan, kako su objavili u pozivu medijima na otvorenje. Nas je pak dodatno zanimalo koliko je cijeli projekt stajao, da li su za njega angažirani kustosi, tko je ravnatelj i odakle inspiracija.

Natječaj “ključ u ruke”

Sažeto, odgovori glase ovako: interes građana za rad HNB-a sve je veći te stoga ojačavaju aktivnosti informiranja i educiranja, a trošak muzeja je 3,7 milijuna eura bez PDV-a. Što se zapošljavanja tiče, u ožujku su oglasili da traže osobe za šest radnih mjesta, među kojima i za poziciju muzejskog pedagoga, interpretatora i vodiča, kao i za kustosa za povremene izložbe. Muzejom, kao jedinicom hrvatske središnje banke, rukovodi direktorica Ines Merkl.

“HNB je kao javni naručitelj proveo otvoreni postupak javne nabave (Ev. br. 47-23-M) za nabavu radova, opreme i usluga za potrebe uspostave Informacijsko-edukacijskog centra (IEC) HNB-a, po modelu ključ u ruke. Po završetku toga postupka, HNB je, u prosincu 2023., sklopio ugovor s odabranom zajednicom ponuditelja koju je koordinirala tvrtka Real grupa d.o.o., Zagreb. Troškovi za cjelokupan predmet nabave uspostave Informacijsko-edukacijskog centra po tom Ugovoru i njegovim dodacima iznose  3.704.172,00 EUR bez PDV-a. U tim troškovima uključena je i usluga redovnog održavanja IEC-a u trajanju od tri godine od preuzimanja i produženi jamstveni rok u trajanju od dvije godine po proteku usluga redovnog održavanja”, stoji u odgovoru.

Tko je dobio posao na uspostavi Muzeja novca

U zajednici ponuditelja koja je dobila posao uspostave Muzeja novca, kako je vidljivo iz odluke u Elektroničkom oglasniku javne nabave iz sutudenoga prošle godine, šest je tvrtki. Osim Real grupe, to su Architecht Ante Vrban za projektiranje i usluge, tvrtka u vlasništvu Ante Vrbana, arhitekta kojeg angažiraju brojni poznati Hrvati, a zbog uređivanja stanova Milana Bandića i njegovih suradnika ispitan je i na Uskoku, zatim HAB Solucije za poslovne usluge, tvrtka u vlasništvu Andree Borošić, bivše direktorice Večernjeg lista, te tvrtke Novena za računalne usluge i dizajn, Hust za proizvodnju, usluge i dizajn te tvrtka R Plus V. Natječaj za radove, opremu i suluge je bio procijenjene vrijednosti 4 milijuna eura, a ta je zajednica ponudila 3,349 milijuna eura. Kako su nam odgovorili iz HNB-a, kasnije je još bilo dodataka tom ugovoru, pa je finalni trošak narastao na 3,7 milijuan eura.
Švicarski muzej financija, Foto: Schweizer Finanzmuseum
Talijanski Muzej štednje u Torinu, Foto: MdR
Muzej novca Deutsche Bundesbank, Foto: DB

“Svi u eurozoni to imaju”

Inspiracija, očito, nije bila problem jer, kako kažu, sve središnje banke eurozone (ali i mnoge druge) u svojem sastavu imaju organizacijske dijelove koje nazivaju muzej novca, interpretacijski centar ili centar za posjetitelje. Kao primjere onih koji su “vrlo kvalitetno postavljeni i izvedeni, i mogu dati jasnu sliku o kakvom se projektu radi kada govorimo i o našem, hrvatskom IEC-u”,  poslali su nam poveznice na Muzej novca Deutsche Bundesbank, Muzej štednje u Torinu, Švicarski muzej financija te Mađarski muzej novca.

U odgovoru su nam također naveli da je projekt IEC-a u skladu s ulogom HNB-a kao jednog od nositelja Akcijskog plana za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača kojim se implementira Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti potrošača za razdoblje od 2021. do 2026. godine (NN, br. 68/21.), te podsjetili da HNB “već desetljećima educira hrvatske učenike, studente, stručnu zajednicu i ostale građane kroz predavanja koja se odvijaju u prostorijama HNB-a (i online), a jednom  godišnje održava u svojoj glavnoj zgradi i veliku učeničku debatu na financijske teme, u kojoj sudjeluju škole iz cijele Hrvatske. Samo prošle 2023. godine više od  10.000 sudionika prošlo je edukaciju HNB-a”.  

Proveli istraživanje

Spominju također da je i posjećenost Dana otvorenih vrata u studenome prošle godine bila iznad očekivanja kada je sjedište HNB-a posjetilo više od 1100 građana.

Inače, u pripremi projekta Muzeja novca kažu da su proveli kvalitativno istraživanje unutar fokus grupa te su dobili povratne informacije na opisani koncept sadržaja izložbi i način njegove prezentacije iz perspektive različitih ciljnih skupina.