Prihodi od turizma u Hrvatskoj ove godine dosegnut će 16 milijardi eura
Hrvatska je zadnjih godina u zaista snažnoj turističkoj ekspanziji o čemu najbolje govore podaci o prihodima. Prihodi od turizma u zadnjih sedam, osam godina porasli su za čak 60 posto, s manje od 9 milijardi eurana gotovo 15 milijardi eura. Ove godine očekuje se još jedna rekordna sezona u kojoj bi prihodi, prema prognozama trebali dosegnuti 16 milijardi eura.
Glavni ekonomist Hrvatske udruge poslodavaca Hrvoje Stojić, u svojoj redovnoj tjednoj analizi navodi da je neupitno da u rastu prihoda veliku ulogu igra prosječni skok cijena od 14,3 posto u špici lanjske sezone od lipnja do rujna nastavno na skok cijena za 13,3 posto u 2022., kao i brži iznadprosječni rast cjenovno izdašnijih hotelskih noćenja. Cijene hotelskih noćenja prošle godine porasle su za 7,4 posto nakon postpandemijskog rasta id čak 46 posto u 2022. godini.
“Hrvatski turizam zabilježio je najjači oporavak u EU te među tri najbolje mediteranske turističke velesile u odnosu na pretkriznu 2019. godinu. To valja zahvaliti dobrom kriznom menadžmentu tijekom pandemije, iznadprosječnom oporavku komercijalnih avio-letova do destinacije, brzom povratku investicijama sektora na pred-pandemijske razine te ulasku u euro područje i Schengen, što je poboljšalo percepciju Hrvatske kao atraktivne i sigurne turističke destinacije”, tumači Stojić.
Dobar početak godine
I ova godina prilično je dobro krenula, tako analitičari Raiffeisen istraživanja iznose podatak da je u veljači rast dolazaka iznosio gotovo 15 posto u odnosu na veljaču 2023. dok je broj turističkih noćenja bio viši 7,9 posto. Što se tiče strukture gostiju, ona je uobičajena te su najbrojniji bili turisti iz Slovenije, Austrije i Njemačke.
“Tijekom prošle godine upravo je mjesecima predsezone zabilježen rekordan rast fizičkih pokazatelja, a očekujemo kako će i podaci ožujak i travanj donijeti nastavak solidnih kretanja. Našim očekivanjima u prilog svakako ide i ovogodišnji termin Uskrsa i uskršnjih blagdana. I podaci iz sustava eVisitor ukazuju na dvoznamenkast rast i dolazaka i noćenja turista u ožujku u odnosu na isto razdoblje godinu ranije. S obzirom na razmjerno visoki udio privatnog smještaja u strukturi turističkih kapaciteta, turistička kretanja nastavit će podržavati rast osobne potrošnje, a time i gospodarski rast”, prognoziraju analitičari Raiffeisen istraživanja.
I Stojić iznosi podatke koji ukazuju na dobre turističke trendove. Na razini prvog kvartala broj turističkih noćenja porastao je za 18 posto. No, upozorava i na strukturu smještajnih kapaciteta, koju vidi kao nepovoljnu. Naime, Hrvatska ima samo 15 posto kreveta u hotelskom smještaju, za razliku od, na primjer Grčke gdje na hotele otpada /1 posto kapaciteta. U Španjolskoj je u hotelima 53 posto turističkih kreveta, a u Italiji 43 posto.
Turisti u Hrvatskoj troše 150 eura dnevno, u Francuskoj 550
Smatra da takva struktura turističkih kapaciteta negativno utječe na potrošnju turista u Hrvatskoj. Navodi podatke da turisti u Hrvatskoj troše oko 150 eura po danu, dok je ta potrošnja u Italiji i Španjolskoj 250 eura, a u Francuskoj čak 550 eura dnevno.
Iako su turističke brojke, u globalu, odlične, čini se da povećanje cijena energenata i pritisak na rast plaća lagano nagriza profitabilnost većih hotelskih kuća. Stojić je analizirao podatke hotelijera izlistanih na Zagrebačkoj burzi te je primjetio da im je prošle godine udio operativne dobiti (EBITDA) u ukupnom prihodu smanjena za 4 postotna boda – s 31,3 posto na 27,2 posto. Dodaje i da im je u usporedbi s 2021. EBITDA marža pala za 9 postotnih bodova.
“U uvjetima povišenih cijena energenata i repromaterijala te snažnih pritisaka na trošak rada dodatno generiranog rekordnim povećanjem ‘minimalca’ nastavljaju se pritisci na profitabilnost i financijski potencijal za investiranje u turističkom sektoru”, zaključuje Stojić.
Ipak, investitori su optimistični što se tiče europskog turizma, pa je tako sektor putovanja unutar dioničkog indeksa Eurostoxx600 porastao za 7,2 posto.
“Rezultati bi ove godine mogli biti još bolji jer je booking u EU tek lani dosegnuo pretpandemijske razine, svjedočimo snažnom rastu korporativnih putovanja u MICE segmentu, a potražnja Europljana za putovanjima je relativno neelastična na pad realnog raspoloživog dohotka s obzirom da čini mali udio (ispod 3%) u dohotku prosječnog Europljana”, zaključuje Stojić.