Spajanje tvrtke kćeri Atlantic Grupe i drugog velikog proizvođača kave u Srbiji ulazi u finiš
Atlantic Grand, tvrtka kći Atlantic Grupe, regionalne kompanije sa sjedištem u Zagrebu u većinskom vlasništvu Emila Tedeschija, pod čijom su kapom poznati brendovi kave, Grand kafa i Barcaffe, još u svibnju prošle godine objavila je da je predala obvezujuću ponudu za kupovinu kompanije Strauss Adriatic – s dva također jaka brenda, Don kafa i C kafa, a tvrtka Strauss Adriatic je tu ponudu i službeno prihvatila, no postupak se našao pod nadzorom agencija za nadzor konkurencije na tržištu, a prema pisanju FORBES Srbija – postupci još uvijek traju
Spajanje dva najveća proizvođača kave u Srbiji – još nije okončano. Ponuda Atlantik Granda, koju Strauss Adriatic, nije mogao odbiti, objavljena je još 23. svibnja prošle godine. Od svih regionalnih tijela zaduženih za nadzor konkurencije na tržištu, o ovom spajanju dosad su se oglasili iz Crne Gore i Sjeverne Makedonije.
No, još uvijek se čeka se ocjena srpske Komisije za zaštitu konkurencije, a ona je ovoj akviziciji posvetila posebnu pažnju. Od studenog prošle godine vodi se postupak ispitivanja. Naime, nisu sva regionalna antimonopolska tijela bila obavezna baviti se pitanjem srpskih proizvođača kave, to je ovisilo o zakonodavstvu država u kojima posluju ove dvije kompanije.
U Crnoj Gori skraćeni postupak
Kada je riječ o tržištu Crne Gore, ova dva prerađivača nisu prisutna samo na policama trgovina. Atlantik Grand, preciznije “Grand prom” vlasnik je tvrtke DK Mont, koja je registrirana za nespecijaliziranu trgovinu na veliko.
Zbog toga je najavljenu kupovinu konkurentskog Štraus Adriatika tretirao Savjet crnogorske Agencije za zaštitu konkurencije. Ovo tijelo je u skraćenom postupku odobrilo buduću konkurenciju, a odluka je donesena još u srpnju prošle godine.
„Odobrava se u skraćenom postupku sprovođenje koncentracije učesnika na tržištu koja se tiče sticanja pojedinačne kontrole od strane privrednog subjekta Atlantik Grand, nad privrednim subjektom Štraus Adriatik, na osnovu Okvirnog sporazuma, zaključenog 23.05.2023. godine”, stoji u odluci.
Atlantik Grand je dužan u roku od 15 dana, od dana potpisivanja ugovora, dokument dostavi crnogorskoj agenciji.
Skoplje dalo zeleno svijetlo
Atlantik Grand ima svoju tvrtku i u Skoplju. A skopski Atlantik Grand ima i povezanu tvrtku Altantic trade. To je dovoljno da je mišljenje traženo i od sjeverno-makedonske Komisije za zaštitu konkurencije. I ona se oglasila još u lipnju prošle godine, te je pozvala zainteresirane treće strane da dostave svoja mišljenja ako imaju sumnji da je moguća koncentracija koja bi narušila tržišnu utakmicu, ali takvih primjedbi očito nije bilo. Dva mjeseca kasnije donesena je odluka da koncentracija “neće imati posljedice koje značajno sprečavaju, ograničavaju ili narušavaju efektivnost konkurencije na tržištu ili njegovom značajnom dijelu”.
Hrvatsku nisu pitali
S obzirom na to da je Atlantic Grand dio Atlantic Grupe, čije je sjedište u Hrvatskoj, poslovna javnost u Srbiji je očekivala da će se uključiti i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja iz Hrvatske. Odobrenje, međutim, nije ni traženo.
„Prema Zakonu o zaštiti tržišnog nadmetanja, preduzetnik je obvezan da prijavi svaku namjeru sticanja koncentracije ako su kumulativno ispunjena dva uvjeta“, odgovaraju za Forbes Srbija u ovoj agenciji. „To je da ukupan godišnji konsolidirani prihod svih poduzetnika, sudionika koncentracije ostvaren prodajom robe i/ili usluga na svjetskom tržištu, iznosi najmanje jednu milijardu kuna, što je 132 722 808 eura“.
Ovo se odnosi na financijske izvještaje za godinu koja prethodi koncentraciji. Obaveza važi ako najmanje jedan sudionik koncentracije ima sjedište i/ili podružnicu u Republici Hrvatskoj.
Drugi uvjet je: “i da ukupan prihod svakog od najmanje dva sudionika koncentracije, u Republici Hrvatskoj, prema financijskim izvještajima iznosi najmanje 100 milijuna kuna, što je 13 272 280 eura, u financijskoj godini koja je prethodila koncentraciji”.
Po svemu sudeći Atlantic Grand ne ispunjava oba kriterija.
Pogled na konsolidirani izvještaj firme iz 2022. godine pokazuje poslovne prihode od oko 30 milijardi dinara, što je nepunih 260 milijuna eura. Ostaje otvoreno koliko potencijalnim sestrinskim tvrtkama, Atlantic Grandu i Strauss Adriaticu, stiže od prodaje u Hrvatskoj.
U Srbiji Komisija još analizira
Kada je riječ o postupku u Srbiji, ispitivanje tržišnih činjenica još traje.
„Nastavlja se po službenoj dužnosti postupak pokrenut po prijavi koncentracije sudionika na tržištu koja nastaje stjecanjem pojedinačne kontrole od strane gospodarskog subjekta Atlantic Grand nad gospodarskim subjektom Strauss Adriatic, kupovinom udjela, radi ispitivanja ispunjava li prijavljena koncentracija uvjete dozvoljenosti iz člana 19. Zakona o zaštiti konkurencije, odnosno bi li bi se provođenjem ove koncentracije značajno ograničila, narušila ili spriječila konkurencija na tržištu Republike Srbije ili njegovom dijelu, a naročito ako bi to ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje bilo rezultat stvaranja ili jačanja dominantnog položaja”, navela je Komisija u odluci iz studenog prošle godine.
Riječ je o uobičajenoj proceduri, kada je u pitanju tako veliko učešće na tržištu. A procjene su da bi ova dva igrača kada se spoje, dostigli koncentraciju od 60 do 70 posto tržišta u segmentu tradicionalne mljevene kave.
To se jasno vidi iz podataka koje je Atlantic Grupa dostavila Komisiji za zaštitu konkurencije.
Najavljena transakcija je inače, vredna je 40,5 milijuna eura.
(Izvorni tekst je objavljen na FORBES Srbija.)