Što je sve Rimac obećao napraviti kad je prijavljivao projekt robotaksi za EU sredstva?
Robotaksi Verne razvija se i zahvaljujući 180 milijuna eura bespovratnih sredstava. Prema prvotnom planu, on je zamišljen kao vozilo s petom razinom autonomije, a pilot projekt ove je godine trebao startati na zagrebačkim ulicama.
Prezentacija robotaksija Verne, iza kojeg stoji Mate Rimac s partnerima, izazvala je mnogo reakcija nakon što se vozilo nije uspjelo pokrenuti nakon dva pokušaja poziva putem mobilne aplikacije.
Pojavile su se i špekulacije da je netko automobilom trebao upravljati putem daljinskog upravljača, a Forbes Hrvatska došao je do informacije kako u automobil još nije implementirana autonomna vožnja. Ta dva detalja sugeriraju da se projekt možda ne razvija željenom brzinom. S obzirom da je dobio 180 milijuna eura bespovratnih sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), nije svejedno odstupa li se od plana. Ako uvjeti nisu ispunjeni ili nisu ispunjeni na vrijeme, moguće je umanjenje isplate ili povrat dijela sredstava.
Hrvatska Vlada prošle godine podnijela je EU zahtjev za reviziju NPOO-a, što je uključivalo i odgodu za tvrtku Project 3 Mobility koja stoji iza projekta Verne. Izmjena plana moguća je ako se on nije mogao ostvariti iz objektivnih okolnosti, a u ovom slučaju to je bilo kašnjenje s isplatom EU sredstava.
Obećana peta razina autonomije
Sve to povod je za podsjetnik na to što je sve Verne odnosno Project 3 Mobility obećao napraviti u svojoj prijavi za sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Opisujući svoj ekosustav urbane mobilnosti, naveli su kako će se on sastojati od tri ključne komponente. To su potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije, razvoj i izgradnja specijalizirane infrastrukture za autonomna i električna vozila integrirana s javnim gradskim prijevozom i razvoj softverske platforme za upravljanje kompletnim sustavom. Peta razina autonomije najproblematičniji je dio najave, s obzirom da ona na svijetu još ne postoji, a nije sigurno niti da će postojati kroz sljedećih par godina.
Doduše, u dokumentaciji je uredno navedeno kako nju neće razvijati Verne. Za autonomni sustav vožnje, odnosno umjetnu inteligenciju zadužena je tvrtka partner. Odustali su od razvoja vlastitog sustava jer bi to značajno povećalo trošak projekta, a na tržištu postoje kvalitetna rješenja.
U međuvremenu je poznato da je Verneov partner izraelska kompanija Mobileye. Ona još nema petu razinu autonomije, dok se četvrta spominje u kontekstu suradnji poput one s Volkswagenom.
Najkompleksniji dio projekta je razvoj globalno homologiranog autonomnog vozila
Kao najkompleksniji dio projekta u dokumentaciji je navedeno konstruiranje u potpunosti novog električnog vozila pete razine autonomije. Ono bi trebalo biti sposobno izvršavati sve dinamičke funkcije vožnje bez ikakve asistencije vozača – osobe, čiju funkciju u potpunosti preuzima umjetna inteligencija, odnosno autonomni sustav vožnje. Razvoj globalno homologiranog autonomnog vozila predstavlja najveći izazov, uzevši u obzir tehnološki, regulatorni i prometni aspekt. U njemu je u najvećoj mjeri sadržana tehnološka vrijednost projekta, budući će rezultirati razvojem potpuno autonomne električne platforme vozila bez upravljača, zatim baterijskog sustava razvijenog i prilagođenog autonomnom sustavu vožnje koji nosi niz specifičnosti u vidu potrošnje energije te električnog pogonskog sustava projektiranog za električna autonomna vozila.
S obzirom da iz tvrtke informacije cure na kapaljku, teško je znati što je od navedenog do sad razvijeno.
Ove godine trebalo se proizvesti 700 taksija
Što se rokova tiče, iz gornjeg plana može se vidjeti kako je za 2024. godinu je bilo najavljeno testiranje svih sustava i pokretanje pilot usluge u Zagrebu. Nakon viđenog na prezentaciji, pilot usluga koja bi funkcionirala na cesti izgleda prilično daleko od stvarnosti.
Osim toga, registracija koja se nalazila na automobilu tijekom prezentacije vjerojatno nije stvarna – nije zabilježena u registru Hrvatskog ureda za osiguranje. Nevezano uz sam razvoj vozila – treba vidjeti i kako će se hrvatske osiguravajuće kuće postaviti kad bude trebalo osigurati autonomna vozila.
Iz drugih financijskih izvora u 2024. godini je bila planirana i proizvodnja 700 autonomnih električnih vozila. To nije vezano uz sredstva iz NPOO-a, ali se također čini daleko od realizacije jer još nije izgrađena ni tvornica u Lučkom u kojoj se oni misle proizvoditi.
Pokretanje komercijalne usluge s punom funkcionalnošću u Zagrebu originalno je bilo planirano za 2025. godinu.