Carine na kineske automobile u EU tek neznatno ublažene, proizvođači se bune: Štetite industriji

Svijet Nikolina Oršulić 20. kol 2024. 16:03
featured image

20. kol 2024. 16:03

Europska komisija objavila je korigirane carine na uvoz električnih vozila iz Kine. U pitanju je tek blagi odmak od prijašnjih prijedloga, a kineski proizvođači automobila podijeljeni su u tri tarifne skupine

Trgovinski rat Europske unije i Kine koji je u bujici međusobnih prijetnji o podizanju carina obuhvatio proizvođače električnih automobila, farmaceutske proizvode pa u to umiješao i proizvođače svinja te mljekarskih proizvoda, iz riječi prelazi u djela.

Nakon što su 5. srpnja na snagu stupile privremene carine, Europska komisija je u utorak objavila je nacrt konačnih nalaza istrage o uvođenju kompenzacijskih carina na uvoz električnih vozila iz Kine. Prema najnovijem prijedlogu, može se očekivati uvođenje tri tarifne skupine carina.

Prva uključuje tri kineske tvrtke koje su u potpunosti surađivale s EU-om tijekom istrage i svakoj je dodijeljena posebna tarifa. Tako bi, prema tom prijedlogu, BYD trebao plaćati carine od 17 posto, Geeli od 19,3 i SAIC 36,3 posto. (Prvotne mjere bile su tek nešto više, BYD – 17,4 posto, Geeli – 20 posto, a SAIC – 38,1 posto.)

Drugu skupinu čine ostale tvrtke koje su u određenoj mjeri surađivale s EU-om i kojima je određena carina od 21,3 posto, a treću skupinu čine tvrtke koje nisu surađivale s istražiteljima Unije te im je određena carina od 36,3 posto.

Europska komisija posebno je izdvojila tvrtku “Tesla”, kojoj je kao izvozniku iz Kine odobrena pojedinačna carinska stopa od devet posto.

Na ovaj nacrt odluke u idućih deset dana moguće je dati primjedbe, a po analizi tih komentara, Europska bi komisija trebala pripremiti prijedlog konačne odluke koju će poslati državama članicama na mišljenje. Tek nakon što oni odobre takav prijedlog, odluka će biti objavljena u Službenom glasniku EU i stupit će na snagu.

Podsjećamo, konačne mjere moraju biti uvedene najkasnije 13 mjeseci od pokretanja inicijative i četiri mjeseca nakon uvođenja privremenih pristojbi, odnosno najkasnije do 30. listopada ove godine. Sve potencijalne mjere bit će na snazi ​​pet godina, a mogu se produljiti na temelju obrazloženog zahtjeva i naknadne revizije.

Kineski proizvođači negoduju

Na novi su prijedlog carina kineski proizvođači odmah reagirali ocijenivši ga nepravednim.

“Kineska gospodarska komora u EU (CCCEU) vrlo je nezadovoljna prijedlogom i snažno se protivi takvim protekcionističkim praksama”, prenosi francuska novinska agencija AFP.

Smatraju kako takvim mjerama Bruxelles koči slobodnu trgovinu električnih vozila, što će, tvrde, oslabjeti otpornost te europske industrije. “Mjera će pogoršati trgovinske napetosti između Kine i EU-a i poslati vrlo negativan signal globalnoj suradnji i zelenoj tranziciji”, navode iz Komore.

Podsjetimo, iz Kine nisu ostali dužni ni kada su carine najavljene. Na najave uvođenja carina za električne automobile iz EU reagirali najavivši iste mjere. Kineski proizvođači automobila zahtijevali su u lipnju od vlasti da nametnu konkurentima iz Europske unije uvozni porez do 25 posto ako Bruxelles uvede carine na vozila iz Kine.