Dodatan udarac dobavnim lancima, s krizom u Crvenom moru vratili su se somalski pirati

Svijet Forbes Slovenija 4. velj 2024. 10:13
featured image

4. velj 2024. 10:13

Mornarice zapadnih sila bore se protiv napada Hutija na trgovačke brodove od prosinca, stvarajući priliku za pirate u obližnjoj Somaliji

Somalijski pirati oteli su prvi brod u šest godina u prosincu, prema Međunarodnom pomorskom uredu, koji je zadužen za praćenje piratstva. Ukrcali su se na teretni brod Ruen i odvezli ga u somalijsku luku. Podaci pomorskih snaga EU pokazuju da se od tada dogodilo više napada, a britanska mornarica također upozorava na prisutnost pirata u Indijskom oceanu.

Kriza na Crvenom moru pruža im priliku za povratak. Houthi pobunjenici koje podržava Iran u Jemenu, u znak solidarnosti s palestinskim pokretom Hamas, napadaju trgovačke brodove u tjesnacu Bab el-Mandeb i Adenskom zaljevu, tražeći humanitarnu pomoć za Palestinu. To paralira globalnu trgovinu, od koje 12 posto teče kroz Sueski kanal sjeverno od opasnih voda. Najveće brodarske tvrtke preusmjeravaju svoje brodove oko Afrike.

SAD i njegovi saveznici pokušavaju odgovoriti na napade Huta operacijom Prosperity Guardian. No brodovi mornarice koji su tamo u sklopu europske operacije protiv piratstva također su intervenirali u odgovoru na napade raketama i dronovima iz Jemena, javlja Bloomberg.

Hutijevski helikopter preletava ladjo Galaxy Leader
Hutijevski helikopter prelijeće brod Galaxy Leader, koji je otet u studenom, Foto: Houthi Military Media/REUTERS

Intervencija Europske misije za borbu protiv piratstva

Protupiratska misija pomorskih snaga EU-a u tom području zove se Operacija Atalanta. EUNavfor je izvijestio o porastu incidenata od studenog.

Iako “nikakva sredstva Atalante nisu preusmjerena u područja izvan područja operacija”, prema EUNavforu, najmanje su dva plovila već došla u pomoć trgovačkim brodovima koje su napali Huti.

Jedan od njih, Alsace, otišao je u pomoć tankeru koji su napali jemenski pobunjenici. Francuski razarač Languedoc oborio je hutski dron u Crvenom moru. Iz EUNavfora tvrde kako je uobičajeno da takvi brodovi podržavaju druge operacije.

Ladja MSC
I Huti i somalski pirati napadaju teretne brodove, Foto: Profimedia

Kako pirati napadaju

U prošlosti su pirati zauzeli jedno relativno veliko plovilo, poznato kao matični brod, s kojeg su potom koordinirali daljnje napade.

“Otmica Ruena, ukrcaj na brod u siječnju i izvješća o otmici ribarskih brodova koji su se tradicionalno koristili kao matični brodovi su alarmantni”, rekao je Cyrus Modi, direktor Međunarodnog pomorskog ureda, za Bloomberg. Dodao je da brodovi u regiji trebaju slijediti savjete industrije kako bi spriječili takve napade.

Ovog tjedna UK Maritime Trade Operations, partnerstvo britanske mornarice i trgovačkog brodarstva, upozorilo je da dvije piratske skupine djeluju u Indijskom oceanu. Objava je uslijedila nakon što su stražari na teretnom brodu razmijenili vatru s malim čamcem oko 700 milja jugoistočno od Omana tijekom vikenda. To je daleko od područja gdje Huti napadaju.

Somalska pomorska policija
Somalijska pomorska policija primjećuje porast piratstva nakon početka napada u Crvenom moru, što zahtijeva pažnju zapadnih mornarica, Foto: Profimedia

Zlatna vremena za piratstvo

Prije nešto više od deset godina somalijski pirati predstavljali su ozbiljnu prijetnju brodovima koji plove Indijskim oceanom. Između ostalog, uspjeli su zaplijeniti naftni tanker Sirius Star i teretni brod Maersk Alabama koji je plovio pod zastavom Sjedinjenih Država. Trgovački brodovi odgovorili su tada kontroverznim rješenjem raspoređivanja naoružanih čuvara na brodu.

Prema EUNavforu, piratski napadi na obali Somalije dosegnuli su vrhunac s oko 200 incidenata godišnje od 2009. do 2011. godine. Nakon nešto više od mjesec dana 2024. već su bila tri, pokazuju podaci.

Prema Bloombergu, malo je vjerojatno da će se somalijski pirati vratiti u razmjerima kao tada. U današnje vrijeme obrambena tehnologija je naprednija, a prisutnost naoružanih čuvara sve veća.